• Anonym (Jag)

Köpa hund utan att fråga

Hur skulle du reagera om din sambo/fru/man köpte en hund utan att fråga dig först?

När det är något som diskuterats i många år och man inte är överens om och när den ska köpas.

• Svar på tråden Köpa hund utan att fråga
  • Anonym (mian)

Självklart gör man inte så. Det är ett stort beslut som påverkar hela familjen.

Hur jag hade reagerat? Jag hade blivit superglad och gullat med valp resten av dagen (vem vill vara vuxen egentligen??)

• sextiotalist
    Anonym (Jag) skrev 2018-10-30 11:45:34 följande:

Hur skulle du reagera om din sambo/fru/man köpte en hund utan att fråga dig först?

När det är något som diskuterats i många år och man inte är överens om och när den ska köpas.

Hos oss gör man det inte. Jag vill gärna ha katt, men sambon säger nej, så jag avstår. Ett husdjur ska vara välkommet av samtliga hemma tycker jag i varje fall
  • Anonym (när helvetet fryser till is)
    Anonym (Jag) skrev 2018-10-30 11:45:34 följande:

Skulle bli tokig. Även fast jag vill ha en ny hund så vill jag att vi ska vara överens om ras, kennel, valp och tidpunkt.

Skulle det ske (vilket är samma dag som helvetet fryser till is) så skulle ansvaret ligga 100% på honom för hunden om den skulle vara kvar.
  • 10oktober

Jag hade blivit superglad för valpen men starkt ifrågasatt varför han inte kollade först. Sådana beslut tar man tillsammans, givetvis. Hade nog också funderat på om han slagit i skallen eftersom han inte vill ha fler husdjur just nu...

• Anonym (U)

Hunden får åka tillbaka till uppfödaren.

Man köper inte djur utan att diskutera med varandra , det påverkar bådas tid/ekonomi osv.

Undantaget är om du är en lyxfru/lyxman som varken tjänar pengar eller gör någonting annat.

Då kan du inte direkt protestera. :)

• Anonym (Jag)

Hen har lovat många gånger och varje gång de nya kraven är uppfyllda så kommer det nya.

• Anonym (när helvetet fryser till is)
    Anonym (Jag) skrev 2018-10-30 12:02:49 följande:

Hen har lovat många gånger och varje gång de nya kraven är uppfyllda så kommer det nya.

Hen har lovat vad? Att ni ska skaffa hund? Vad är det för krav som ska uppfyllas? Kan det vara som så att hen inte vill ha hund egentligen men inte vill säga det rakt ut? Eller att hen vill vänta ett bra tag innan det finns en möjlighet?
  • beccagranen

Jag har köpt tre hundar under åren utan att "fråga" om det.  Den sista visste jag att min man verkligen inte ville ha, men han fick den som en överraskning. Jag har ju köpt dem för att jag vill ha, och det är också jag som tar ansvar för dem.
    Jag ber inte om lov i mitt egna hem.

• Poppy75
    Anonym (Jag) skrev 2018-10-30 12:02:49 följande:

Då tar man ett ordentligt snack om saken, man köper inte en hund till ett hushåll där inte alla är med på det. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (när helvetet fryser till is) skrev 2018-10-30 12:04:58 följande:

Hen har lovat vad? Att ni ska skaffa hund? Vad är det för krav som ska uppfyllas? Kan det vara som så att hen inte vill ha hund egentligen men inte vill säga det rakt ut? Eller att hen vill vänta ett bra tag innan det finns en möjlighet?

Ja att vi ska skaffa hund. Massa saker i vardagen, när barnen är större osv.

Nu säger hen att det blir först när vi köpt hus, vilket kan vara flera år kvar till.
Svar på tråden Köpa hund utan att fråga