• Anonym (C)

Vad är en veckas semester värd i pengar?

Jag är tillsvidareanställd sedan 10 år på ett företag. När jag anställdes fanns lite olika avtal bland dom anställda.
    * Dom flesta hade 6 v semester och utan övertid
    * Några hade 5 v semester och övertid 
    Av nån anledning fick jag 6 v OCH övertid i mitt avtal. Möjligt att det var tryckfelsnisse, men jag var ändå nöjd så klart.

Vid en tidigare omförhandling gjorde dom så att alla med övertid istället fick 6 veckors semester men jag hade ju redan 6 v så jag var inte med. Nu är min chef sugen på att omförhandla mitt avtal för jag är mest troligt den enda med denna typ av avtal som jobbar kvar.  Jag skulle gärna ta en till veckas semester i utbyte mot min övertid men jag tvivlar på att jag har det valet för då blir jag den enda med 7 veckors semester. Jag jobbar så gott som aldrig övertid liksom många andra som omförhandlade förut men det är ju knappast det jag vill säga vid en förhandling. Så om det blir tal om pengar istället vad är min övertid värd om man tänker att dom andra som förhandlat fått en veckas semester? Det dras ju dessutom ohyggligt med skatt på pengar. Har ni nån lämplig formel? Sen föredrar jag så klart ledighet framför pengar.

• Svar på tråden Vad är en veckas semester värd i pengar?
  • Anonym (C)
    Anonym (ar) skrev 2018-10-30 15:29:30 följande:

En veckas lön.

Är inte det snålt? Tjänar jag 40000 kr/mån så blir det 10 000 kr/vecka. 10 tkr utslaget på ett år 10000/12= 833 vilket väl blir typ 500 spänn efter skatt eller nåt liknande. Om nån sa "betala 500 kr/mån för varje extra semestervecka du vill ha" så hade jag haft väldigt många semesterveckor....
  • Anonym (Öhö)

Var det inte 10000 kr du skulle betala för varje semestervecka du skulle ha i så fall? Hur kan du få det till 500?

• viktorjohan
    Anonym (Öhö) skrev 2018-10-30 16:04:08 följande:

Var det inte 10000 kr du skulle betala för varje semestervecka du skulle ha i så fall? Hur kan du få det till 500?

TS menar naturligtvis att hen får ca 500 kr netto per månad för den uteblivna semesterveckan.
  • Anonym (?)
    Anonym (ar) skrev 2018-10-30 15:29:30 följande:

En veckas lön.

Plus semestertillägg. Är vanligtvis 0,8% procent gånger den aktuella månadslönen per dag.
  • Anonym (A)

Du har ett avtal utan tidsbestämmelse så det finns inget sätt för chefen att ändra.

Avtalet är redan påskrivet sedan många år tillbaka och giltig ända tills dubsäger upp dig.

Du kan vara trygg

• Anonym (Semester är guld)

Jag hade försökt förhandla om en till semestervecka! För mig är en veckas semester per år mycket mer värt än någon tusenlapp mer i bruttolön varje månad.

Vid statlig anställning sätts semesterdagarna utifrån ålder. Vid 40 års ålder har man 7 veckor. Så även om de flesta av dina kollegor har 6 veckors semester är det inga konstigheter på arbetsmarknaden med fler semesterdagar än så. Dessutom tycks din arbetsgivaren ha värderat betald övertid till en veckas semester för övriga anställda, så det borde inte vara ett främmande argument.

Lycka till!

• Anonym (C)
    Anonym (Semester är guld) skrev 2018-10-30 16:57:48 följande:

Jag hade försökt förhandla om en till semestervecka! För mig är en veckas semester per år mycket mer värt än någon tusenlapp mer i bruttolön varje månad.

Vid statlig anställning sätts semesterdagarna utifrån ålder. Vid 40 års ålder har man 7 veckor. Så även om de flesta av dina kollegor har 6 veckors semester är det inga konstigheter på arbetsmarknaden med fler semesterdagar än så. Dessutom tycks din arbetsgivaren ha värderat betald övertid till en veckas semester för övriga anställda, så det borde inte vara ett främmande argument.

Lycka till!

Mer semester kommer definitivt vara mitt förstaval så jag hoppas nåt sånt går att få till men jag misstänker att det blir svårt att få igenom. Dom lär köra med att dom inte vill ha avtal som avviker men i så fall tänkte jag att dom får pröjsa en hygglig slant eller så behåller jag min övertid.
  • Anonym (Dd)

Där jag jobbar får man en veckas extra semester + 10% högre lön om man väljer bort övertid (trots att många knappt jobbar övertid alls). Har uppfattat det som att det är ganska vanligt på många större företag (åtminstone för tjänstemän).

Så 10% löneförhöjning istället för övertiden borde inte vara orimligt, men det är ju inte säkert att din chef håller med om det...

• Anonym (Nyfiken)

Om de inte kan ge dig något som du är nöjd med kan du inte bara "tack så mycket men i så fall behåller jag mitt avtal som det är"?

Du får gärna återkomma efter mötet, väldigt intressant :)

• Anonym (C)
    Anonym (Dd) skrev 2018-10-30 19:49:54 följande:

Där jag jobbar får man en veckas extra semester + 10% högre lön om man väljer bort övertid (trots att många knappt jobbar övertid alls). Har uppfattat det som att det är ganska vanligt på många större företag (åtminstone för tjänstemän).

Så 10% löneförhöjning istället för övertiden borde inte vara orimligt, men det är ju inte säkert att din chef håller med om det...

10% i löneförhöjning kan jag absolut gå med på
  • Anonym (C)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-10-30 19:50:23 följande:

Om de inte kan ge dig något som du är nöjd med kan du inte bara "tack så mycket men i så fall behåller jag mitt avtal som det är"?

Du får gärna återkomma efter mötet, väldigt intressant :)

Jag har ju ingått ett avtal med dom för länge sen så det gäller om vi inte kommer överens om nåt annat.
  • Anonym (C)
    Woopsie skrev 2018-10-30 20:00:51 följande:

Vad innebär att du har övertid? Extra betalt eller komp eller vad?

Det innebär att beordrar dom mig till övertid så får jag övertidsersättning medan mina kollegor inte får det. Jobbar man extra timmar nån vecka och det är frivilligt (inte beordrat) får man ta ut det i komptid. Jag har blivit beordrad övertid en gång under mina år på företaget.
  • Anonym (Statlig skatt)

Har du redan 40 000kr/månad så kommer du ju upp i statlig skatt. Då vill man ju inte ha pengar. Det är ju också så att om du inte får övertid blir du ju lättare att beordra in. 
    Jag hade 
    1. Försökt behålla avtalet du har
    2. Begärt en vecka extra semester 
    3. Begärt ut övertid i tid * 2 eller 3

Hade kravet varit att jag skulle få någon typ av betalning skulle det få bli massor.

• Anonym (?)
    Anonym (C) skrev 2018-10-30 19:35:50 följande:

Mer semester kommer definitivt vara mitt förstaval så jag hoppas nåt sånt går att få till men jag misstänker att det blir svårt att få igenom. Dom lär köra med att dom inte vill ha avtal som avviker men i så fall tänkte jag att dom får pröjsa en hygglig slant eller så behåller jag min övertid.

Om du tjänar mycket så skulle jag se till att få en ökad procent insatt i pension istället.
Svar på tråden Vad är en veckas semester värd i pengar?