Vad är en veckas semester värd i pengar?
Jag är tillsvidareanställd sedan 10 år på ett företag. När jag anställdes fanns lite olika avtal bland dom anställda.
* Dom flesta hade 6 v semester och utan övertid
* Några hade 5 v semester och övertid
Av nån anledning fick jag 6 v OCH övertid i mitt avtal. Möjligt att det var tryckfelsnisse, men jag var ändå nöjd så klart.
Vid en tidigare omförhandling gjorde dom så att alla med övertid istället fick 6 veckors semester men jag hade ju redan 6 v så jag var inte med. Nu är min chef sugen på att omförhandla mitt avtal för jag är mest troligt den enda med denna typ av avtal som jobbar kvar. Jag skulle gärna ta en till veckas semester i utbyte mot min övertid men jag tvivlar på att jag har det valet för då blir jag den enda med 7 veckors semester. Jag jobbar så gott som aldrig övertid liksom många andra som omförhandlade förut men det är ju knappast det jag vill säga vid en förhandling. Så om det blir tal om pengar istället vad är min övertid värd om man tänker att dom andra som förhandlat fått en veckas semester? Det dras ju dessutom ohyggligt med skatt på pengar. Har ni nån lämplig formel? Sen föredrar jag så klart ledighet framför pengar.