• aklito

Rensat ur en tand inför rotfyllning, har jätteont!

Hej!

Igår var jag hos tandläkaren för att jag hade haft jätteont i en tand i flera dagar, och de kunde konstatera att tanden var död och infekterad. De rensade ur den och och la i medicin, och sa att jag skulle bli symptomfri efter den behandlingen, men att tanden ändå måste rotfyllas.

Tyvärr hade jag nästan mer ont efteråt, så jag ringde dit och förklarade situationen. Tandläkaren valde att skriva ut antibiotika till mig, eftersom smärtan var så pass intensiv. Jag har ätit antibiotika i snart 1 dygn och har fortfarande jätteont samt svullnad i området runt tanden....är det någon som känner igen sig? Låter detta normalt?

• Svar på tråden Rensat ur en tand inför rotfyllning, har jätteont!
  • elyse

Jag hade så redan dagen efter första rengöringen. Då sög de ut ännu mer var. Huu.... Men antibiotika på det så blev det bra och är nu rotfylld.

• aklito
    elyse skrev 2018-10-30 15:49:46 följande:

Jag hade så redan dagen efter första rengöringen. Då sög de ut ännu mer var. Huu.... Men antibiotika på det så blev det bra och är nu rotfylld.

Hej och tack för svaret! :)

När jag ringde dem igår fick jag antibiotika direkt...inget tal om en andra rensning :/ Men de vet säkert vad de sysslar med...

Tog det lång tid för antibiotikan att verka?
  • Långbenopluto

Det kan ta ca 48 timmar innan den börjar ge effekt.

Är du inte bättre, eller blir sämre, senast torsdag ska du ringa tillbaka, du behöver troligen annat pencillin då.

• kottelin

Är det en tand långt inne i munnen så hade jag dragit ut den istället.
    Tappade en fyllning för ett par år sedan och började mecka med tanden men jag gav upp, det gjorde för ont.
    Så den opererades ut på käkkirurgen istället.

Kirurgen sa att tanden var i så dåligt skick att jag förr eller senare hade varit tvungen att dra ut den oavsett. Så att ens tandläkaren föreslog rotfyllning var för honom en gåta.

Ja, typ så...
  • Sivs

Det kan ta 3-4 dagar innan smärtan avtar. För mig tog det 5 dagar

Svar på tråden Rensat ur en tand inför rotfyllning, har jätteont!