• tankfull

    Hur stärker du ditt barns självförtroende och självkänsla?

    Jag vet att det finns folk som tycker att man inte ska säga till barn att de är duktiga för då skapar man prestationsångest, eller att de är söta för då lägger de för stor vikt vid sitt utseende. Jag fick aldrig höra att jag var varken söt eller duktig, däremot kunde mina föräldrar både berömma och kritisera andra. Jag hade ett uselt självförtroende och en ännu sämre självkänsla, och trots att jag aldrig blivit mobbad och bara fått komplimanger så är jag nästan lika självkritisk i vuxen ålder. Men hur ska jag göra för att min dotter ska vara nöjd med sig själv? Är vissa personer mer självkritiska hur man än gör eller går det att stärka dem? Har jobbat på min egen självbild men det funkar ju sådär - är dock väldigt noga med vad jag säger till min dotter och hur jag pratar om mig själv och andra. Dottern är både söt och bra på nästan allt, men hon är inte nöjd och vill vara precis som sin bästa kompis som hon ser upp till. Vad gör man? Hur tänker ni kring era barn och deras prestationer, misslyckanden och succéer, samt utseende m.m. Är det bra eller dåligt för barn att tävla och går det att undvika jämförelser? Blev långt och många frågor, men är nyfiken på hur ni tänker.

  • Svar på tråden Hur stärker du ditt barns självförtroende och självkänsla?
  • Sonnet

    Nu har jag ett barn som jag gissar är yngre än ditt. Det ÄR svårt att komma ifrån duktig och fin och allt det där, men jag tror mycket på att betona hur barnet får mig att känna i olika situationer. Hur glad jag blir när hon hjälper mig, hur mysigt det är att sitta och prata i soffan, hur roligt det är att göra diverse saker tillsammans. Nämna att jag är så stolt över henne i en situation som inte handlar om prestation. Bara rakt ut vid middagen eller vad som helst. Förstärka bra beteende, t ex om hon är en schysst kompis. Och lyssna, vara intresserad, ställa följdfrågor om det hon berättar. Få henne att känna sig sedd och viktig.

  • tankfull
    Sonnet skrev 2018-11-01 22:18:50 följande:

    Nu har jag ett barn som jag gissar är yngre än ditt. Det ÄR svårt att komma ifrån duktig och fin och allt det där, men jag tror mycket på att betona hur barnet får mig att känna i olika situationer. Hur glad jag blir när hon hjälper mig, hur mysigt det är att sitta och prata i soffan, hur roligt det är att göra diverse saker tillsammans. Nämna att jag är så stolt över henne i en situation som inte handlar om prestation. Bara rakt ut vid middagen eller vad som helst. Förstärka bra beteende, t ex om hon är en schysst kompis. Och lyssna, vara intresserad, ställa följdfrågor om det hon berättar. Få henne att känna sig sedd och viktig.


    Tack för ditt svar! Jag håller med dig och jag gör precis som du, försöker verkligen att få dottern att känna sig sedd. Min dotter är snart 10 år och hon vet hur stolt jag är över henne, men hon är en ambitiös person och ställer höga krav på sig själv - och där är det kanske mitt fel delvis eftersom jag är sån. Jag har bara så svårt att förstå hur hon inte kan vara nöjd med sig själv när hon är så himla bra och fin på alla sätt! Om du har ett yngre barn så har det kanske inte börjat jämföra sig så mycket med andra ännu? Min dotter har kommit in i nån slags jämförelsefas där "alla" är längre än hon är, "alla" har redan fått lite bröst, "alla" på gymnastiken klarar av perfekta volter och så vidare. Och har man väl kommit in i den fasen så kommer man väl aldrig riktigt ur den. Min dotter tycker inte att hon är lika söt som sin kompis (trots att hon faktiskt är sötare) och vill ha precis likadant hår och kläder. Hon blev djupt besviken när hon inte behövde glasögon, vilket kompisen har. Inget jag säger tycks bita på detta.
  • OchEnFisk

    Jag har en femåring och här försöker vi uppmärksamma neutrala saker hon gör, så man inte bara kommenterar prestationerna oavsett om man undviker ord som duktig och bra. Lite som "fem gånger mer kärlek", tänker att vi visar att vi alltid ser och uppmärksammar henne, oavsett situation.

    När min dotter jämför sig med andra, att hon inte kan saker brukar jag försöka sätta det i ett större perspektiv. Saker som hon kan och är bra på som andra kanske inte kan, sånt som är bra med just henne. Och säga att man är bra på olika saker, vissa saker kan man träna på för att lära sig om man tycker att det är viktigt. Det är ju inte kul om alla är likadana. Att det inte finns någon anledning att vara avundsjuk på någon som kan cykla eftersom den antagligen fått öva för att kunna det, det är kul för denne att den till sist klarat det. Vill hon lära sig cykla så får hon också öva.

    Men där blir det ju fokus på prestation igen, men i det sammanhanget är det barnet som lagt fokuset där, och det blir konstigt att skifta fokus istället för att bemöta det känner jag. Poängen är väl att barnets prestationer inte är allt eller viktigast, men det är ändå något som finns och som barnet bör bli sedd för också. Det blir så snedvridet och galet annars, det blir överdrivet åt fel håll.

    Så tänker jag i alla fall.

  • Mandel

    Jag själv hör till gruppen som har i i princip noll självförtroende och noll självkänsla, men eftersom jag vet hur min uppväxt var så gör jag allt för att mina egna barn ska känna sig älskade för vilka de är som personer.
    Jag är noga med att de ska veta om att jag finns där för dem och att jag stöttar dem i vått och torrt och att jag faktiskt vet deras kapacitet och aldrig skulle kräva mer än vad jag vet att de klarar av.
    Vi kramas i mängder varje dag!

    Jag säger alltid att jag älskar dem för att de är sig själva och även om jag är arg på dem så är det saken de gjort jag är arg på och jag slutar inte älska dem för att jag blir arg när de gör dumheter.
    Det är okej att göra fel och misstag och jag slutar inte älska dem för det!

    Jag säger att jag är stolt över att det går bra för dem i skolan, men jag säger även att jag hade älskat dem även om de inte hade haft alla rätt på provet.
    Det viktiga är att man gör sitt eget bästa! Och det gäller i alla lägen. Fusk och slarv är inte okej, man gör sitt eget bästa.

    Jag är noga med att berömma dem när de klarar av saker som de inte trodde de skulle klara.
    Jag frågar dem hur det känns i magen/hjärtat när de själva uppnår ett mål och försöker få dem att inse att det är en skön känsla och att de ska kämpa för att nå sina mål och drömmar.
    Ingen får någonting gratis.
    Zlatan blev inte fotbollsproffs över en natt utan han började lira boll flera timmar om dagen redan som 3-åring...

    Om de påbörjar något nytt som de inte gjort tidigare och de utvecklas bra så frågar jag dem hur det känns. Om de kommer ihåg första gången hur det gick då och hur det går nu när de kämpat på några gånger. Känns det inte lättare nu?
    Jag vill, jag kan, jag vågar.

    Jag är noga med att tacka dem när de gör saker i hemmet eller om jag ber dem om hjälp med något personligt åt mig. 
    Ibland är jag även sådan att de kan få en liten present om de gör något för att visa dem uppskattning.

    Vet inte om jag gör rätt, men jag har i alla fall två otroligt kärleksfulla och självständiga söner på 11 och 14 år som det går bra för i skolan. Får väl se hur det ser ut när de är 30...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • tankfull
    OchEnFisk skrev 2018-11-02 11:50:53 följande:

    Jag har en femåring och här försöker vi uppmärksamma neutrala saker hon gör, så man inte bara kommenterar prestationerna oavsett om man undviker ord som duktig och bra. Lite som "fem gånger mer kärlek", tänker att vi visar att vi alltid ser och uppmärksammar henne, oavsett situation.

    När min dotter jämför sig med andra, att hon inte kan saker brukar jag försöka sätta det i ett större perspektiv. Saker som hon kan och är bra på som andra kanske inte kan, sånt som är bra med just henne. Och säga att man är bra på olika saker, vissa saker kan man träna på för att lära sig om man tycker att det är viktigt. Det är ju inte kul om alla är likadana. Att det inte finns någon anledning att vara avundsjuk på någon som kan cykla eftersom den antagligen fått öva för att kunna det, det är kul för denne att den till sist klarat det. Vill hon lära sig cykla så får hon också öva.

    Men där blir det ju fokus på prestation igen, men i det sammanhanget är det barnet som lagt fokuset där, och det blir konstigt att skifta fokus istället för att bemöta det känner jag. Poängen är väl att barnets prestationer inte är allt eller viktigast, men det är ändå något som finns och som barnet bör bli sedd för också. Det blir så snedvridet och galet annars, det blir överdrivet åt fel håll.

    Så tänker jag i alla fall.


    Det är väldigt svårt att inte uppmärksamma prestationer...de finns överallt! Jag undrar ändå om inte vissa föds med mer vinnarskalle än andra dessutom vilket gör att de inte bara nöjer sig med att kunna en sak - de vill vara bäst och är inte nöjda om de inte är det. Men att lära sig något genom att öva är i alla fall något som är möjligt att uppnå, utseende däremot är ju svårt att ändra. Min dotter är liten, späd, ljushårig och utan synfel men hon vill ha långt, rakt, mörkt hår, vara lång och ha lite bröst samt glasögon - för så ser bästisen ut och hon är ju så härlig tycker min dotter! Jag kan bara säga till henne att hon är den hon är - men det är hon ju missnöjd med trots att hon är jättesöt. 
  • tankfull
    Mandel skrev 2018-11-02 11:52:49 följande:

    Jag själv hör till gruppen som har i i princip noll självförtroende och noll självkänsla, men eftersom jag vet hur min uppväxt var så gör jag allt för att mina egna barn ska känna sig älskade för vilka de är som personer.
    Jag är noga med att de ska veta om att jag finns där för dem och att jag stöttar dem i vått och torrt och att jag faktiskt vet deras kapacitet och aldrig skulle kräva mer än vad jag vet att de klarar av.
    Vi kramas i mängder varje dag!

    Jag säger alltid att jag älskar dem för att de är sig själva och även om jag är arg på dem så är det saken de gjort jag är arg på och jag slutar inte älska dem för att jag blir arg när de gör dumheter.
    Det är okej att göra fel och misstag och jag slutar inte älska dem för det!

    Jag säger att jag är stolt över att det går bra för dem i skolan, men jag säger även att jag hade älskat dem även om de inte hade haft alla rätt på provet.
    Det viktiga är att man gör sitt eget bästa! Och det gäller i alla lägen. Fusk och slarv är inte okej, man gör sitt eget bästa.

    Jag är noga med att berömma dem när de klarar av saker som de inte trodde de skulle klara.
    Jag frågar dem hur det känns i magen/hjärtat när de själva uppnår ett mål och försöker få dem att inse att det är en skön känsla och att de ska kämpa för att nå sina mål och drömmar.
    Ingen får någonting gratis.
    Zlatan blev inte fotbollsproffs över en natt utan han började lira boll flera timmar om dagen redan som 3-åring...

    Om de påbörjar något nytt som de inte gjort tidigare och de utvecklas bra så frågar jag dem hur det känns. Om de kommer ihåg första gången hur det gick då och hur det går nu när de kämpat på några gånger. Känns det inte lättare nu?
    Jag vill, jag kan, jag vågar.

    Jag är noga med att tacka dem när de gör saker i hemmet eller om jag ber dem om hjälp med något personligt åt mig. 
    Ibland är jag även sådan att de kan få en liten present om de gör något för att visa dem uppskattning.

    Vet inte om jag gör rätt, men jag har i alla fall två otroligt kärleksfulla och självständiga söner på 11 och 14 år som det går bra för i skolan. Får väl se hur det ser ut när de är 30...


    Jag känner igen mig jättemycket i hur du gör! Jag säger också att det viktigaste är att man gör så gott man kan, inte att man har alla rätt eller är bäst. Och min dotter är precis som dina söner väldigt kärleksfull och duktig i skolan. Men ändå är hon inte helt nöjd med den hon är. Hon har ändå i grunden ett bra självförtroende men det vacklar ibland.
  • OchEnFisk
    tankfull skrev 2018-11-02 12:07:26 följande:

    Det är väldigt svårt att inte uppmärksamma prestationer...de finns överallt! Jag undrar ändå om inte vissa föds med mer vinnarskalle än andra dessutom vilket gör att de inte bara nöjer sig med att kunna en sak - de vill vara bäst och är inte nöjda om de inte är det. Men att lära sig något genom att öva är i alla fall något som är möjligt att uppnå, utseende däremot är ju svårt att ändra. Min dotter är liten, späd, ljushårig och utan synfel men hon vill ha långt, rakt, mörkt hår, vara lång och ha lite bröst samt glasögon - för så ser bästisen ut och hon är ju så härlig tycker min dotter! Jag kan bara säga till henne att hon är den hon är - men det är hon ju missnöjd med trots att hon är jättesöt. 


    Jo jag menar det, tycker inte att man ska känna att man gör fel när man uppmärksammar prestationer. Vi försöka också som tillägg att lägga märke till neutrala situationer såsom "sitter du och ritar?" Eller "vad tänker du på?". Men jag håller med om att man föds med olika personlighetstyper, en del barn är nog mer tävlingsinriktande än andra.

    Vi har inte det problemet än, hon är inte riktigt medveten om utseendet än även om hon gärna vill ha långt hår eller liknande. De gånger hon jämför eller vill ha något enbart för att vara fin försöker jag trycka på att det inte är viktigt hur man ser ut.
  • legomum

    Jag ger beröm säger att de är duktiga och jag säger antagligen alla fel i boken men jag anser att det inte är något fel i det.

    Visst kan man börja analysera sönder allt om vad ordet "bra" och "duktig" kan ge för effekter men jag tror att det för något gott med det också.

    Men jag tycker det är viktigare att prata om att lära barnen när det går fel, att den biten uppmärksammas. Där försöker jag alltid få mina barn att  om de misslyckas med sin sak att prova igen. Att det är ok, lära dem analysera vad som blev fel och göra annorlunda val och går det inte ändå så får man träna för de  kan inte "vad det nu är" ÄN.

    Försöker ge dem uppdrag jag vet att de klarar av, en del lite svårare så de får klura till det lite. Men de växer med kunskap och erfarenheter.

    Lite så tänker jag

  • tankfull
    OchEnFisk skrev 2018-11-02 13:03:34 följande:
    Jo jag menar det, tycker inte att man ska känna att man gör fel när man uppmärksammar prestationer. Vi försöka också som tillägg att lägga märke till neutrala situationer såsom "sitter du och ritar?" Eller "vad tänker du på?". Men jag håller med om att man föds med olika personlighetstyper, en del barn är nog mer tävlingsinriktande än andra.

    Vi har inte det problemet än, hon är inte riktigt medveten om utseendet än även om hon gärna vill ha långt hår eller liknande. De gånger hon jämför eller vill ha något enbart för att vara fin försöker jag trycka på att det inte är viktigt hur man ser ut.
    Ja, jag uppmärksammar både prestationer och neutrala situationer - jag försöker kort och gott att bekräfta min dotter. Visst kan man säga att det inte är viktigt hur man ser ut - men resten av världen visar ju på motsatsen tyvärr. Jag tror att det kan ge motsatt effekt om man förbjuder vissa saker och ibland vill man få vara extra fin. Min dotter har dock alltid varit mer för praktiska kläder än prinsess-stilen eller dylikt, men har hon velat ha något särskilt på sig så har jag låtit henne ha det. Jag har försökt prata om att man ska ha de färger som passar till ens eget hår, hudton och ögon samt frisyr utifrån ansiktsform och så vidare. Att man är olika och att det som passar en person inte är lika passande på någon annan. Jag försöker lyfta fram min dotters positiva egenskaper - vilket hon har massor av, men hon ser upp till kompisen och just nu väger det tyngre än vad mamma säger.
  • tankfull
    legomum skrev 2018-11-02 13:33:48 följande:

    Jag ger beröm säger att de är duktiga och jag säger antagligen alla fel i boken men jag anser att det inte är något fel i det.

    Visst kan man börja analysera sönder allt om vad ordet "bra" och "duktig" kan ge för effekter men jag tror att det för något gott med det också.

    Men jag tycker det är viktigare att prata om att lära barnen när det går fel, att den biten uppmärksammas. Där försöker jag alltid få mina barn att  om de misslyckas med sin sak att prova igen. Att det är ok, lära dem analysera vad som blev fel och göra annorlunda val och går det inte ändå så får man träna för de  kan inte "vad det nu är" ÄN.

    Försöker ge dem uppdrag jag vet att de klarar av, en del lite svårare så de får klura till det lite. Men de växer med kunskap och erfarenheter.

    Lite så tänker jag


    Jag säger också "fel" saker för jag tror inte på att inte tala om för barn att de är söta och duktiga - det blir bara konstigt eftersom resten av världen inte är särskilt pedagogisk och det kryllar av folk som blir uppmärksammade för både utseende och prestation. Jag tror också på att ge uppdrag barnen klarar av och att utmana dem efter hand. Om min dotter skulle misslyckas med något viktigt skulle jag också uppmuntra till att försöka på nytt, och med vissa saker får man kanske bara acceptera att just det där är inte min grej - man har inte tid och ork att bli bra på allt och det är ingen som är det heller.
Svar på tråden Hur stärker du ditt barns självförtroende och självkänsla?