• Ungmamma567

Slemproppen gått v42

Hej!

De är så att idag så gick min slemproppen. De kom väldigt mycket i duschen och på toaletten så kom de en stor genomskinlig klump, som en äggvita. Jag undrar nu hur lång tid tror ni de kan vara kvar tills förlossningen verkligen startar? Har fått lite värkar som är oregelbundna men ska man ringa in till förlossning ändå?

/Förvirrad höggravid tjej ????

• Svar på tråden Slemproppen gått v42
  • EpicNurse

Slemproppen kan gå många gånger och när som helst och säger inget om när förlossningen kommer sätta igång.

Du kan ringa förlossningen när du har regelbundna smärtsamma värkar! Egentligen kan man alltid ringa förlossningen men det finns ingen anledning innan man har regelbundna värkar. Slemproppen bryr dom sig definitivt inte om och inte oregelbundna förvärkar heller. Men om du har frågor ska du såklart ringa.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Fia 28

Min slempropp släppte flera veckor före förlossningen. 

• Ungmamma567
    Fia 28 skrev 2018-11-01 09:29:43 följande:

Min slempropp släppte flera veckor före förlossningen. 

Kan ju inte vara flera veckor kvar tänker jag eftersom jag är i 41+3.

Började få kraftiga värkar igår men dom var ändå hanterbara men sen under natten försvann dom nästan helt...
    EpicNurse skrev 2018-10-31 20:15:17 följande:

Slemproppen kan gå många gånger och när som helst och säger inget om när förlossningen kommer sätta igång.

Du kan ringa förlossningen när du har regelbundna smärtsamma värkar! Egentligen kan man alltid ringa förlossningen men det finns ingen anledning innan man har regelbundna värkar. Slemproppen bryr dom sig definitivt inte om och inte oregelbundna förvärkar heller. Men om du har frågor ska du såklart ringa.

Absolut så kan man ringa dom! Glömde skriva med att jag har gått över 10 dagar av bf också så därför jag börjar fundera på om de verkligen kan vara dags nu.
  • joannaq

Om du är orolig så ring och fråga bättre att ringa en gång för mycket :)) Lycka till!!

• Ungmamma567
    joannaq skrev 2018-11-01 09:54:45 följande:

Om du är orolig så ring och fråga bättre att ringa en gång för mycket :)) Lycka till!!

Ja får nog göra det. Nu kom en till stor bit av slemproppen och de ger mig hopp varje gång :D
  • Anonym (bm)
    Ungmamma567 skrev 2018-11-01 09:49:48 följande:
    Kan ju inte vara flera veckor kvar tänker jag eftersom jag är i 41+3.

Började få kraftiga värkar igår men dom var ändå hanterbara men sen under natten försvann dom nästan helt...
    EpicNurse skrev 2018-10-31 20:15:17 följande:

Absolut så kan man ringa dom! Glömde skriva med att jag har gått över 10 dagar av bf också så därför jag börjar fundera på om de verkligen kan vara dags nu.
    Du har inte gått över tiden, det gör man i 42+0. Slemproppen säger ingenting om förlossningsstarten, proppen kan lossna flera veckor innan. Givetvis kan du fråga förlossningen om du vill, men man gör ingenting förrän du får värkar eller att vattnet rinner. 
  • Ungmamma567
    Anonym (bm) skrev 2018-11-01 11:42:04 följande:

Du har inte gått över tiden, det gör man i 42+0. Slemproppen säger ingenting om förlossningsstarten, proppen kan lossna flera veckor innan. Givetvis kan du fråga förlossningen om du vill, men man gör ingenting förrän du får värkar eller att vattnet rinner. 

Som jag skrev så har värkar blrjat komma igår kväll men försvann på natten. Imorse lossna ännu en stor slembit och nu har värkarna startat igen :/
  • Anonym (Kunnig)

Det kan mycket väl vara så att det är på gång men som flera skrivit kan den lossna långt innan förlossningen startar.

Slemproppen lossnar när du börjat öppna dig och med tanke på att den gått (i samband) med värkar så är det nog på g.

Jag hade ringt förlossningen för att höra mig för och då vet dem att du kanske snart ska föda.

Håll koll på fosterrörelserna så de inte börjar ändra eller minska bara, då vet du att iallafall bebben mår bra.

Hoppas verkligen det är förlossningen som bara är seg i uppstart!

Svar på tråden Slemproppen gått v42