• Anonym (?)

Julbord som gravid?

Är bjuden på julbord på restaurang med jobbet. Det brukar alltid vara trevligt och jag vill gärna gå. Däremot har jag läst att det är väldigt mycket man ska undvika som gravid. Jag litar inte heller på att restaurangen håller varm mat tillräckligt varm, kall mat tillräckligt kall osv och då blir det inte mycket kvar jag vågar äta. Har varit med om många bufféer med tveksam mathållning och där folk blivit lite halvdåliga efteråt..

Är jag nojig eller borde jag inte ens tacka ja? Är rätt tidigt i graviditeten och kommer inte ha berättat för någon på jobbet än vid tillfället. 

• Svar på tråden Julbord som gravid?
  • Anonym (Hm)

Du kan få listeria av allt

• Fia 28

Klart du ska gå. Du väljer bort rå fisk och kallskuret och äter det andra. 

• Anonym (.)

Du kan äta allt som gravid. Det är inte mycket man ska undvika förutom opastöriserad mjölk

• Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2018-11-01 12:21:06 följande:

Du kan äta allt som gravid. Det är inte mycket man ska undvika förutom opastöriserad mjölk

I så fall ljuger livsmedelsverket? Och alla 100-tals gravidsidor som listar saker man inte ska äta? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Hm) skrev 2018-11-01 12:17:39 följande:

Du kan få listeria av allt

Stämmer inte.
    Fia 28 skrev 2018-11-01 12:18:15 följande:

Klart du ska gå. Du väljer bort rå fisk och kallskuret och äter det andra. 

Jag har blivit matförgiftad på buffé tidigare, så antar att jag är extra nojig. Känner också en som fått missfall där dom misstänker dåligt hanterad mat =/

• Erla

Säger som tidigare att du i princip kan äta allt. Klart du ska gå. Tycker synd om alla gravida som tror att de måste undvika typ allt bara för att de är gravida. Livsmedelsverket avråder inte från mycket alls utan uppmanar bara till varsamhet kring vissa livsmedel.

• Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2018-11-01 12:22:19 följande:

I så fall ljuger livsmedelsverket? Och alla 100-tals gravidsidor som listar saker man inte ska äta? 

Som vad ska man mer undvika? Vet du hur ovanligt listeria är?
  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2018-11-01 12:24:45 följande:

Stämmer inte.Jag har blivit matförgiftad på buffé tidigare, så antar att jag är extra nojig. Känner också en som fått missfall där dom misstänker dåligt hanterad mat =/

Man får inte missfall för dåligt hanterad mat möjligtvis om man samtidigt får listeria av det vilket är mycket ovanligt och jag antar att din kompis inte har haft listeria?
  • Anonym (A)
    Erla skrev 2018-11-01 12:28:22 följande:
    Säger som tidigare att du i princip kan äta allt. Klart du ska gå. Tycker synd om alla gravida som tror att de måste undvika typ allt bara för att de är gravida. Livsmedelsverket avråder inte från mycket alls utan uppmanar bara till varsamhet kring vissa livsmedel.
    Håller med
  • Erla
    Anonym (?) skrev 2018-11-01 12:31:03 följande:

www.babyhjalp.se/gravid-julbord/

Du kan alltså äta jansson, köttbullar, sill, ägg, revbensspjäll, troligen varmrökt lax, varma korvar (typ julkorv), leverpastej, bröd, hårdost, syltor, potatis och efterrätter utan någon större risk. Kallskuret kan du ju äta om du vet att det är relativt färskt. Det enda du egentligen behöver tänka på är att vara vaksam över temperaturen på maten och rå fisk. Litar du inte på det så gå inte alls då, men det är ju ganska mycket god mat du avstår helt i onödan.
  • Anonym (.)
    Erla skrev 2018-11-01 12:45:59 följande:

Du kan alltså äta jansson, köttbullar, sill, ägg, revbensspjäll, troligen varmrökt lax, varma korvar (typ julkorv), leverpastej, bröd, hårdost, syltor, potatis och efterrätter utan någon större risk. Kallskuret kan du ju äta om du vet att det är relativt färskt. Det enda du egentligen behöver tänka på är att vara vaksam över temperaturen på maten och rå fisk. Litar du inte på det så gå inte alls då, men det är ju ganska mycket god mat du avstår helt i onödan.

Man får även äta rå fisk. Sushi går utmärkt att äta som gravid. Miljontals gravida i japan äter sushi och även i Sverige
  • Erla
    Anonym (.) skrev 2018-11-01 12:55:28 följande:

Man får även äta rå fisk. Sushi går utmärkt att äta som gravid. Miljontals gravida i japan äter sushi och även i Sverige

Jag hade för mig det. Utgick dock ifrån länken som ts angav, där det stod att man skulle undvika rå fisk. Tyckte jag läste mig till vid förra graviditeten att färsk sushi inte var någon större risk att äta.
Svar på tråden Julbord som gravid?