• Äldre 1 Nov 13:32
    2227 visningar
    6 svar
    6
    2227

    Oförklarad smärta i ljumsken - ägglossning??

    Varför ska det vara så psykiskt påfrestande att bo i en kvinnokropp?

    Jag är snart 27 år gammal men det känns som att det här med kvinnliga kroppsfunktioner fortfarande är ett mysterium för mig.

    Okej, försöker hålla backstoryn kort!

    Det är först de senaste 2 åren jag börjat uppleva problem i samband med mens och ägglossning. Alltså inga smärtor, påtaglig pms eller annat innan detta. Det började med att jag träffade mannen i mitt liv, vi blev helt dumdristigt förälskade och efter 2 månader var jag gravid... Så kan det gå när kärleken gör en slarvig och dum!! Jag avbröt graviditeten och fick en kopparspiral insatt. Det kommande året var präglat av mycket blod, smärtor, pms och annat konstigt jag aldrig varit med om förut! Det var också nu denna oförklarade smärta trädde in!

    Konstigt nog väntade jag i över ett år innan jag tog tag i det och bytte till hormonspiral i stället. Barnmorska och gynekolog rekommenderade det men de kunde inte riktigt koppla ihop den mystiska smärtan med spiralen egentligen. Nu har jag haft hormonspiralen sedan i April och det är först nu det känns som att kroppen ställt in sig och stabiliserat sig nästan helt. Pms kvarstår dock! Den där smärtan försvann och var borta i flera månader efter hormonspiralen sattes in, men nu har den börjat komma tillbaka, och med besked!

    Jag ska försöka beskriva smärtan. Den sitter några centimeter över vänstra ljumsken, ungefär i gropen där höftbenet sticker ut (jag är lite underviktig och benig). Den är tydligt centrerad till denna punkten, och inte som vanlig mensvärk eller ägglossningssmärta, som är mera värkande och ömmande i buken och/eller underlivet. Nej, denna smärta känns ungefär som någon tar ett rejält nyp just där på insidan, och nyper åt hårdare och hårdare och vrider om lite. Ibland får jag bara någon liten känning i någon sekund, men ibland tar det till ordentligt och varar i flera minuter, eller som igår, i ungefär en halvtimme! Det gjorde så ont att jag låg och krälade och försökte hitta ett sätt att ligga som inte gjorde lika ont. Det bara eskalerade under en ganska lång stund och smärtan började stråla ut i benet, vilket jag inte känt förut! Jag skakade och grät och försökte hålla mig lugn, men jag har tendens att tänka katastroftankar och skrämma upp mig själv i mina svaga stunder. Vanligtvis hjälper inte vanliga värktabletter men jag proppade i mig två stycken och jag vet inte om det var dom som lindrade eller om det gick över av sig självt.

    Jag har tidigare pratat med barnmorska, blivit undersökt av gynekolog - inga cystor, samt varit på ultraljud för att utesluta ljumskbråck. Ingen har kopplat smärtan till mitt preventivmedel, och barnmorskan tyckte det skulle vara konstigt om det hade med ägglossningen att göra eftersom det bara gör ont på ena sidan, vanligtvis har man ju ägglossning från båda äggstockarna (inte samtidigt dock!), men det är onekligen oftast i samband med ägglossning som jag får sådär ont.

    Finns det någon annan som upplevt något liknande?? Eller som kan ha någon idé vad det kan bero på eller hur det går att lindra? Jag kanske är överdrivet orolig och ängslig, men jag lider av mycket ångest och sånt här är oerhört psykiskt påfrestande för mig emellanåt. Det är då jag skriver jättelånga forumsinlägg!!

  • Svar på tråden Oförklarad smärta i ljumsken - ägglossning??
  • Anonym (??)
    Äldre 1 Nov 14:27
    #1

    Om det inte funkar med spiral, varför tar du inte ut den och testar något annat? Kondom?

  • Äldre 1 Nov 20:58
    #2
    Anonym (??) skrev 2018-11-01 14:27:21 följande:

    Om det inte funkar med spiral, varför tar du inte ut den och testar något annat? Kondom?


    Det är ju inte så att spiralen inte funkar. Den funkar som den ska, men jag kan inte avgöra om det är den som orsakar smärtan eller ej. Jag lever i ett parförhållande och kondom skulle bli väldigt jobbigt och dyrt i längden. P-piller är jag stark motståndare till och kommer inte på fråga, dessutom har jag problem att komma ihåg att ta tabletter.
  • Anonym (??)
    Äldre 1 Nov 22:25
    #3
    Ikkmo skrev 2018-11-01 20:58:10 följande:
    Det är ju inte så att spiralen inte funkar. Den funkar som den ska, men jag kan inte avgöra om det är den som orsakar smärtan eller ej. Jag lever i ett parförhållande och kondom skulle bli väldigt jobbigt och dyrt i längden. P-piller är jag stark motståndare till och kommer inte på fråga, dessutom har jag problem att komma ihåg att ta tabletter.
    Skrev ej att sprialen inte funkar, utan om det inte funkar med spiral. Det är två helt olika saker. Du skrev ju själv om alla problem som kom med spiral, då funkar den ju inte för dig även om den funkar för att förhindra graviditet.

    Vad är skillnad på att få i sig hormoner via spiral och hormoner via p-piller?

  • Äldre 2 Nov 21:50
    #4

    Hej

    Det låter som att du kan ha endometrios? Läs på om det och se om det stämmer in. Har du kopparspiral så kan endometrios eskalera eftersom bästa åtgärden är att behandlas av hormoner. Jag har liknade historik och smärtor som du!

  • Äldre 8 Nov 09:27
    #5
    Anonym (??) skrev 2018-11-01 22:25:41 följande:

    Skrev ej att sprialen inte funkar, utan om det inte funkar med spiral. Det är två helt olika saker. Du skrev ju själv om alla problem som kom med spiral, då funkar den ju inte för dig även om den funkar för att förhindra graviditet.

    Vad är skillnad på att få i sig hormoner via spiral och hormoner via p-piller?


    Nu tycker jag du är omöjlig. Det verkar inte som du vill förstå eller hjälpa, bara gnälla över hur dum jag är?

    Kopparspiralen hade mycket biverkningar som försvann när jag bytte till hormonspiral. Men det finns inget som tydligt talar för att smärtan jag har ibland är pga min nuvarande spiral, eftersom den inte påverkar ägglossningen. Skillnaden mellan p-piller och hormonspiral är att det inte är samma hormon. Piller innehåller Östrogen, som påverkar ägglossning och hela kroppen på olika vis, hormonet i spiralen har jag glömt vad det heter men det är lokalverkande , det stannar i livmodern och gör så att slemhinnorna inte är spermievänliga helt enkelt.
  • Äldre 8 Nov 09:29
    #6
    Annanathalia skrev 2018-11-02 21:50:10 följande:

    Hej

    Det låter som att du kan ha endometrios? Läs på om det och se om det stämmer in. Har du kopparspiral så kan endometrios eskalera eftersom bästa åtgärden är att behandlas av hormoner. Jag har liknade historik och smärtor som du!


    Tack för svar! Jag har inte hört talas om detta, ska läsa på om det direkt!
Svar på tråden Oförklarad smärta i ljumsken - ägglossning??