• Anonym (Ts)

Depression/järnbrist

Hur vet man om ens depression beror på järnbrist eller står för sig själv? Jag brukar ha problem med båda, men har knappt orkat kliva upp ur sängen de sista 2 åren.. allt är bara tungt och jobbigt. gick igenom en graviditet och barnet är nu 18 mån också och jag är vegeterian och har bantat till och från.

Nu har jag järnbrist med dåliga järnnivåer/depåer men har tagit niferex minst 2 veckor per månad sen barnet föddes, sen dubbel dos dagligen under graviditeten. Så det blir som aldrig bättre..

Fått utskrivet annan järnmedicin som förhoppningsvist funkar bättre. Men borde jag även söka hjälp och medicineras för depression? Känns dumt att livet bara försvinner när man eventuellt hade kunnat "lagas"

• Svar på tråden Depression/järnbrist
  • fallafritt

Hej!

Jag har haft rejäl järnbrist i ca 10 år och även slitet med "nedstämdhet" som jag aldrig satt fingret på. Jag är tyvärr ganska duktig att slarva med järn och helt plötsligt har mitt järn raaaasat. För mig har det då tagit fler månader att bygga upp järndepåerna igen och då med minst 2 niferex/duroferon om dagen. Tycker det låte lite med två veckor i månaden?

För ett år sedan fick jag också utskrivet B12 och folsyra och märkte ENORM skillnad. Som om jag inte fattade hur man kunde känna sig så pigg och lätt både i kroppen och sinnet. Detta var i februari.........normalt tiden jag mår som sämst. 

Vegetarianer bör ju också ta tillskott av B12.

Kanske inte supermycket hjälp, men tycker du ska gå till vårdcentralen och kolla dina blodvärden och se om du har brist av ngt mer än järn. Det kan vara så att det hjälper mot din depression :) 

Kram 

Svar på tråden Depression/järnbrist