• Umman

    hur många IVF-försök

    Hur många IVF-försök har ni gjort och vad har det kostat? Hur finansierar ni era försök? Jag börjar tappa hoppet och det känns oförsvarbart att lägga ut 40 000 kr till.

  • Svar på tråden hur många IVF-försök
  • authentic

    Vi har gjort våra 3 gratis-försök och nu har vi betalat för en 3-pack, 66 000. Det första är avklarat och nu är vi inne på försök nr 2 av dem. Vi kommer fortsätta så länge ekonomin tillåter det, vi har ett mål :) och det är värt det.

  • MrsAJ88

    Första barnet: 1 privat IVF + 2 frysförsök i väntan på att komma fram i landstingskön, totalt ca 60000kr. Därefter lyckades vi på landstingsfinansierat försök nr 2 (efter totalt 3 ivf och 2 frys).

    Andra barnet: gjorde 2 frysförsök med blastocyster vi hade kvar i frysen, misslyckades. Därefter köpte vi ett 3-pack IVF men lyckades på första! Lade totalt ca 90000kr på detta.

    Så totalt 150000kr som givit oss två underbara barn, skulle utan tvekan betalt mycket mer än så för våra mirakel <3

  • Bunny on speed

    Vi fick 3 försök gratis.

    På första fick vi inga ägg insatta så det räknades inte.

    På andra var ett ägg bra nog. Det sattes in och jag är gravid.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Sjuttiosjuan

    Vi hann bara med 2 landstingsfinansierade försök eftersom jag han hinna fylla 40. Vi gjorde 4 privatflörsök som inte lycksdes och det slutade med äggdonation. Totalt har vi väl lagt ca 260 000kr men vårt lilla underverk är ju värt så mycket mer än så, går ju givetvis inte att värdera i pengar. Dock är jag så otroligt tacksam för att vi hade ekonomi till att nå vårt mål, så orättvist att barn ska bli en pengafråga:(

  • vinterbebis12

    Första fick vi inom de tre landstingsförsöken. Finansierade dock utredning, hormonstimulering och insemination själva innan dess (ca15000). Andra blev till med FET av ett embryo från samma skörd som ettan (kostade ca 15000). Sen har vi gjort otaliga försök för att få trean. Tre stycken FET (45000) samt två tre-pack om ca 80000 styck. Så totalt ca 235 000.

  • Jag är bara jag

    Ca 400000 ( inte räknat ordentligt, men nånstans där) på 15 försök. 7 i Sverige, 8 utomlands. Vill man ha barn så får det kosta vad det vill. Vi fick två, båda FET.

  • Lillamusen88

    Jag har nog missat helt att det kostar en massa pengar med ivf? Fan vad stört. Visst är det inte mycket pengar i sammanhanget men ändå, alla har inte råd med det. Då blir det en klassfråga vem som har råd att få barn och vem som inte hsr det. Värdelöst!

  • Jag är bara jag
    Lillamusen88 skrev 2018-11-01 21:53:03 följande:
    Jag har nog missat helt att det kostar en massa pengar med ivf? Fan vad stört. Visst är det inte mycket pengar i sammanhanget men ändå, alla har inte råd med det. Då blir det en klassfråga vem som har råd att få barn och vem som inte hsr det. Värdelöst!
    Par utan gemensamma barn där kvinnan är under 40 får 1-3 gratis försök via landstinget, men alla andra får bekosta det privat.
  • vinterbebis12
    Lillamusen88 skrev 2018-11-01 21:53:03 följande:

    Jag har nog missat helt att det kostar en massa pengar med ivf? Fan vad stört. Visst är det inte mycket pengar i sammanhanget men ändå, alla har inte råd med det. Då blir det en klassfråga vem som har råd att få barn och vem som inte hsr det. Värdelöst!


    Håller med om det men många får faktiskt hjälp att få ett barn via landstinget. Det är barn nummer två och tre som blir en klassfråga.
  • finee

    Vi har gjort totalt åtta embryoåterföringar med sammanlagt nio embryon (satte in två en gång). Allt landstingsfinansierat; dvs tre stimuleringar med färska embryon och fem FET. Lyckades med sista landstingsfinansierade insättningen som var ett frysförsök.

    Har mycket tankar på syskonförsök just nu och skulle det ta lika många insättningar att få till barn nr två (om det ens går!!) så blir det ju väldigt dyrt.....

  • Bli3ifamiljen

    33000kr hittills.

    4st landstingsfinansierade försök (ett försök gav noll ägg)

    1st privatfinansierat. Ruvar just nu på ett ägg från det.

  • Olidligaväntan

    Vi har betalt ca 110.00kr själva.

    Först gjorde vi 4 inseminationer + 1 ivf som var landstings finansierat. Gav inget resultat och inget till frysen.

    Så efter det har vi fått betala själva för 3 ivf o och 1 fet. Då näst sista ivfen inte resulterade i någon återföring så fick vi betala halva priset på senaste försöket.

    Nu väntar vi vårt första barn.

    Vi har sparat ihop till alla försök, och fortsätter spara för att ev göra syskonförsök senare.

  • Umman

    Vi fick första barnet spontant, andra på första IVF så 33 000kr, tredje barnet först en fryst från barn 2 som fastnade men släppte, sedan en ny omgång som inte tog och efter det ännu en ny omgång som tog ca 100 000 kr. Fjärde barnet nu en fryst från barn tre som slutade i missfall, en ny omgång även den missfall och nu blir det tredje försöket på barn nr 4. Det är troligtvis min ålder som orsakar missfallen. Tur att vi är två höginkomsttagare men det känns ju trist att man "får" 75 000 kr i bidrag för att adoptera men att vi som fick första barnet spontant fått betala våra efterkommande barn själva. 

  • andromedae
    Jag är bara jag skrev 2018-11-01 23:10:32 följande:
    Par utan gemensamma barn där kvinnan är under 40 får 1-3 gratis försök via landstinget, men alla andra får bekosta det privat.
    Man måste dock uppfylla vissa krav.
    Min sambo är inte skriven på samma adress som jag utan kvarskriven pga saker som hänt honom innan vi träffades - vi fick därför inte landstingsfinansierad IVF.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav, FET2 sept-17 = bebis v.33+5
  • andromedae
    Umman skrev 2018-11-01 13:41:32 följande:

    Hur många IVF-försök har ni gjort och vad har det kostat? Hur finansierar ni era försök? Jag börjar tappa hoppet och det känns oförsvarbart att lägga ut 40 000 kr till.


    Sambon tjänar bra så vi kunde rätt fort lägga undan.
    60000 kr för Faluns sk garantipaket. Vi hade tur som fått ett barn på bara ett plock. Fick totalfrys pga överstimulering och han blev till på vårt andra FET.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav, FET2 sept-17 = bebis v.33+5
  • Jag är bara jag
    andromedae skrev 2018-11-16 22:50:56 följande:
    Man måste dock uppfylla vissa krav.
    Min sambo är inte skriven på samma adress som jag utan kvarskriven pga saker som hänt honom innan vi träffades - vi fick därför inte landstingsfinansierad IVF.
    Ja, självklart vet jag det. Finns många fler krav än samboskap som t.e.x BMI.
  • nypan78
    Umman skrev 2018-11-05 14:52:34 följande:

    Vi fick första barnet spontant, andra på första IVF så 33 000kr, tredje barnet först en fryst från barn 2 som fastnade men släppte, sedan en ny omgång som inte tog och efter det ännu en ny omgång som tog ca 100 000 kr. Fjärde barnet nu en fryst från barn tre som slutade i missfall, en ny omgång även den missfall och nu blir det tredje försöket på barn nr 4. Det är troligtvis min ålder som orsakar missfallen. Tur att vi är två höginkomsttagare men det känns ju trist att man "får" 75 000 kr i bidrag för att adoptera men att vi som fick första barnet spontant fått betala våra efterkommande barn själva. 


    Hur gammal är du? Försöker också med en 4:a via IVF....vågar knappt prata om det. Folk måste tro man är crazy. Fyller snart 40
Svar på tråden hur många IVF-försök