• Lillamusen88

    Hjälp med potträning!

    Vi har en 3,5-årig pojke som inte är blöjfri på långa vägar. Köpte för ett drygt år sedan en potta som alltid stått framme men som nästan aldrig använts.

    vår pojke visar 0 intresse för pottan/toaletten. Någon enstaka gång har han dragit ner byxorna och satt sig på pottan i ett par sekunder innan han sagt ?det kommer inget? och då klät på sig igen. Han tycker det är mysigt att ha bajs i blöjan och kan ibland gå runt med detta länge innan han vill byta. Han är väldigt aktiv och sprallig och när vi pratat om potträning med förskolepersonalen upplever de att han har för fullt upp med att tänka på att börja gå på pottan. Vi har köpt kalsonger som han gått runt med hemma utan blöja men det har alltid slutat med att han exempelvis suttit i soffan och kissat i byxorna utan att bry sig om att det blivit blött.

    Hur märker man när ett barn är redo att börja potträna eller ska vi bara köra på ändå? Tycker inte han visar några direkta tecken på att vara redo. Kan någon ge oss tips på hur vi kan börja jobba med detta på riktigt eller ska vi invänta några tecken från barnet? Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Hjälp med potträning!
  • Anonym (Linda)

    Jag har brukat ha dem utan blöja i perioder (när jag har tid att torka och tvätta extra) men så ofta att de börjar gilla känslan av friheten utan blöja. Så har vårt steg 1 av potträning gått till. Du ska också gå in med förväntningen att typ 110 % kommer att komma på golvet. Kommer någon droppe i något skede ska du vara typ motsvarsnde 110% glad :)

  • Anonym (elak)

    om barnet är så gammalt hade jag varit "elak". Ut och lek utomhus, låt hen kissa ner sig så det blir riktigt kallt och läskigt och ta in och byt byxor när hen är besvärad. Nya torra byxor och gör om experimentet. Mina barn har alla varit blöjfria långt innan ettårsdagen men dom har varit tränade som man tränar valpar dvs potta INNAN dom kissar ner sig och att man måste vara steget före. Ju tidigare man börjar desto lättare går det men det är ju inte för sent med 3,5 år heller bara mkt svårare. Ps, många nyfödda inkl mina 4 kissar alltid när man tog av blöjan redan på BB, blöjan var torr... inga barn vill medvetet kissa där dom är, barn är lika renliga som djurungar men vi vuxna tvingar bort dessa instinkter med våra "torra" blöjor. 

Svar på tråden Hjälp med potträning!