• lovisac25

    Säga upp mig?

    Jag har jobbat extra på en matbutik sen i december men då många av mina ?favoritkollegor? slutat så känner jag att jag verkligen inte trivs längre. Har ångest och kan inte sova natten innan ett jobbpass och känner mig orättvist behandlad av mina kollegor men även min chef. Jag vill verkligen testa på något nytt men hur går man tillväga? Eftersom att jag bara är extra så har jag egentligen ingen uppsägningstid men jag tackade ja till att jobba var tredje helg nästa år. Kan man ändra på det? Ska jag boka möte med butikschefen eller vem är bäst att prata med ifall man vill säga upp sig? Vet också att det är personalbrist på jobbet och där är också en anledning till att jag får dåligt samvete ifall jag slutar. Har också haft magkatarr flera gånger och andra problem med magen och allt detta har blivit värre sen jag började arbeta där.

    Hur säger man upp sig på ett schysst sätt?

  • Svar på tråden Säga upp mig?
  • Tiina87

    Om du tackat ja till var tredje helg fast så är tillsvidareanställd och inte extra. Men du kan absolut säga upp dig men har så 3 månaders uppsägningstid.

  • snöblask

    Inte alls säkert att det är 3 månaders uppsägningstid. På mitt jobb är det en månad det första året som anställd. Beror på avtal. Har du skrivit på papper på anställning? Ett muntligt avtal är iofs också bindande men svårare att bevisa. Prata med butikschefen eller den personen som lovade dig var tredje helg. Om inte annat kan de hjälpa dig vidare. Tycker aldrig man ska stanna på ett jobb för arbetsgivarens skull men tycker å andra sidan inte heller att man ska säga upp sig utan att ha ett annat jobb/ annan sysselsättning. Om man inte råkar vara ekonomiskt oberoende.

Svar på tråden Säga upp mig?