• Frejja

Laktulos - behöver råd!

Mit hjärta brister....min son har så ont, har krystat hela natten och hela dagen i dag. Var på apoteket och köpte Laktulos idag, men jag vet inte vilken dosering det ska vara. Har provat i två veckor med messmör men det har inte hjälpt. Vi ger honom Nan1.
    Han är så hård i magen och det som kommer ut när jag hjälper honom med termometern är verkligen stenhårt.
    Någon som kan ge mig doseringen snälla? Har läst att här är många som har givit sina barn Laktulos.
    Tack på förhand!!
    /frejja och Oliver

• Svar på tråden Laktulos - behöver råd!
  • Amatea

Jag är lite försiktig med mitt svar men jag _tror_ att 5 ml som dygnsdos är det vanliga. Vi började ändå lite försiktigt med 2 ml /dygn men det gjorde faktiskt ingen större skillnad så nu är vi uppe i 4-5 ml/dygn.
    Visst är det jobbigt att se när de kämpar så...
    Hoppas det går bra!

• Fru Larzzon

Jag brukar ge omkring 2,5 ml.
    Öka på till 5 ml om han inte får bajsa. Det brukar komma rätt snabbt om det funkar.

• Norea

min bvc sa att man skulle ge en tesked om dagen, dvs 5 ml

• Frejja

vi har gett sammanlagt 4,5 ml nu, och fortfarande har ingenting hänt.
    Jag hoppas att det kommer nåt snart...vore fint att få sova i natt.
    Tack för svaren!!

• Barn2

Frejja: Du skrev att magen är hård.....

Du borde prova följande medel:

Mikrolax- en miniklysma i en bälgspruta (använd 1/2 spruta till lillen)

eller

Resulax- en miniklysma i en bälgspruta (använd 1/2 spruta till lillen)

Huvudämnet i Resulax är Sorbitol som gör att den mjukar upp hårda fekalier och verkar smörjande på tarmslemhinnan och underlättar därigenom tarmtömningen. Effekten insätter inom 5-15 minuter!

Du kan också prova (fast jag tror att det räcker med en minilavemang) Suppositorium Relaxit som verkar på liknande sätt (ge 1/2- 1 supposituriom vid behov)

LYCKA TILL!!!!!

Risk för tillvänjning är minimal men med Laktulos är det annorlunda.

• Barn2

Frejja: Du skrev att magen är hård.....

Du borde prova följande medel:

Mikrolax- en miniklysma i en bälgspruta (använd 1/2 spruta till lillen)

eller

Resulax- en miniklysma i en bälgspruta (använd 1/2 spruta till lillen)

Huvudämnet i Resulax är Sorbitol som gör att den mjukar upp hårda fekalier och verkar smörjande på tarmslemhinnan och underlättar därigenom tarmtömningen. Effekten insätter inom 5-15 minuter!

Du kan också prova (fast jag tror att det räcker med en minilavemang) Suppositorium Relaxit som verkar på liknande sätt (ge 1/2- 1 supposituriom vid behov)

LYCKA TILL!!!!!

Risk för tillvänjning är minimal men med Laktulos är det annorlunda.

• Isabella

Gav laktulos till min dotter för ett tag sedan, gav då 5ml/dygn. Hjälpte dessvärre inte utan hon fick ont i magen av att (vilket är en biverkning).. Min tjej är fortfarande hård o har hållt på o krystat i två dagar nu men det kommer inget. Hoppas det blir bättre för din lilla pojk! Vet hur jobbigt det är. Om du vill får du gärna skriva till mig så kan vi utbyta erfarenheter o hjälpa varandra!

• Norea

isabella är det inte bättre att få ut avföringen och att hon har ont av medicinen, än att hon blir förstoppad och får ont i magen. eller du har hittat nån annan metod som funkar?

• Bennie

I Fass står det såhär:

Till barn under 1år med obstipation(förstoppning) ges laktulos i följande dagliga dos: 5ml. Dosen är individuell och bör justeras så att avföring av halvfast typ erhålles. Hela dygnsdosen bör lämpligen tas på morgonen och kan med fördel blandas i ex. juice el gröt.

• Frejja

ok, ska vänta och se om något händer, och ge honom 5 ml i morgon bitti. Har ingenting hänt efter det, så blir det till att prova någonting annat. Eller bör man ge det mer tid?
    Skulle ju gärna rådgöra med BVC, men det är ju söndag och allt, så fler råd mottages tacksamt!
    Ännu en fråga...jag är lite orolig , för jag har varit tvungen att använda termometern ganska flitigt för att han ska få ut någonting alls....kan det ta skada? Han är fin i rumpan, inte röd eller något, och han verkar inte alls ha ont av det, men ändå? Slemhinnor osv, tar det skada kanske?
    /Kram!

Svar på tråden Laktulos - behöver råd!