• Anonym (E)

Haft bråck i flera år, farligt??

Nån som vet?

Jag kände en knöl på magen för ca 5 år sedan, åkte direkt till vårdcentralen. Läkaren kände ingenting och garanterade att det inte var någon farligt. Det fortsatte dock, knölen kom och gick och ömmade. Jag sökte läkarhjälp 6 gånger och gick även till gyn. Ingen hade svar på vad det kunde vara men alla bedyrade att det inte var något farligt.

Tog tillslut tig jag ett kort när det såg som värst ut och gick till läkare igen. Denna gång sa läkaren ned en gång att han var säker på att det är bråck.

Fick inte mer info än det men fått tid till ultraljud. Men jag är jätterädd! Hittar inte mycket info på nätet men pånåhon sida stod det att tarmen kan ta skada om man går med det länge.

Nån dom haft bråck i bukväggen och vet??

• Svar på tråden Haft bråck i flera år, farligt??
  • Anonym (Läkare)

Nej ett bråck (ljumske? Bukvägg?) i sig är ofarligt och man kan gå med detta länge. Däremot kan det bli inklämt, då innehållet (fett och ev tarm) fastnar i bråcket. Man får då ont från området och bråcket blir då som en hård, ömmande knöl som inte går att trycka tillbaka. Om det finns tarm i bråcket kan man då även få tarmvredssymptom med kräkningar och utebliven gas/avföring. Det är först då det finns risk för tarmskada.

• Annanathalia

Hej

Jag har också gått med ett bråck i flera år och det är inte farligt så länge det inte börjar göra ont. Börjar det dock göra ont så bör du genast söka vård.

• Anonym (E)

Det har ömmat till och från i flera år, men inte så ont att jag inte kunnat arbeta och så. Däremot har jag kräkts då och då utan ?anledning?, vilket jag också sökt vård för men läkare har avfärdar det som dress symptom.

Det som gör mig riktigt rädd är att jagvarit extremt trött och haft ont i kroppen i ca ett år, kan det höra samman med mitt bråck? Tänker att om tarmen inte mår bra så kanske den inte kan ta upp näring å så.

• Annanathalia
    Anonym (E) skrev 2018-11-02 22:17:47 följande:

Det har ömmat till och från i flera år, men inte så ont att jag inte kunnat arbeta och så. Däremot har jag kräkts då och då utan ?anledning?, vilket jag också sökt vård för men läkare har avfärdar det som dress symptom.

Det som gör mig riktigt rädd är att jagvarit extremt trött och haft ont i kroppen i ca ett år, kan det höra samman med mitt bråck? Tänker att om tarmen inte mår bra så kanske den inte kan ta upp näring å så.

Vågar inte svara på det eftersom jag kan alldeles för lite om bråck, har som sagt ignorerat det jag har. Vänd dig till ny vårdcentral och be om hjälp igen, det är galet att man skall behöva men ibland enda sättet.
  • Anonym (Anonym)

Jag är man, 50+ och har ljumskbråck sedan många år.
    När bråcket är "ute" så blir det en utbuktning, men jag tror inte att någon hinner uppfatta det t.ex i en offentlig dusch. Man måste titta så att man kan jämföra med den "friska" sidan. Det går att trycka tillbaka bråcket när det är ute.

Om man inte besväras speciellt så är det enligt kirurgen ganska stor risk att man känner mer besvär efter en operation. Därför har jag valt att leva med bråcket.

Vid en operation så sätter de in ett nät permanent och det måste fästas på något sätt. Troligen är det infästningarna som kan ställa till besvär.

Om tarmen kommer i kläm så att bråcket blir farligt så ska det enligt kirurgen märkas väldugt tydligt (det har aldrig hänt mig), och om man då inte lyckas trycka tillbaka det så ska man omedelbart uppsöka läkare.

Att bråcket skulle vara orsaken till dina kräkningar tror jag inte på. Du borde i så fall först få rejält obehag kring bråcket pga klämd tarm.

• Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-04 04:03:25 följande:

Jag är man, 50+ och har ljumskbråck sedan många år.

När bråcket är "ute" så blir det en utbuktning, men jag tror inte att någon hinner uppfatta det t.ex i en offentlig dusch. Man måste titta så att man kan jämföra med den "friska" sidan. Det går att trycka tillbaka bråcket när det är ute.

Om man inte besväras speciellt så är det enligt kirurgen ganska stor risk att man känner mer besvär efter en operation. Därför har jag valt att leva med bråcket.

Vid en operation så sätter de in ett nät permanent och det måste fästas på något sätt. Troligen är det infästningarna som kan ställa till besvär.

Om tarmen kommer i kläm så att bråcket blir farligt så ska det enligt kirurgen märkas väldugt tydligt (det har aldrig hänt mig), och om man då inte lyckas trycka tillbaka det så ska man omedelbart uppsöka läkare.

Att bråcket skulle vara orsaken till dina kräkningar tror jag inte på. Du borde i så fall först få rejält obehag kring bråcket pga klämd tarm.

Åh tack, känner mig lättad!!
Svar på tråden Haft bråck i flera år, farligt??