• Anonym (Orolig)

Har ditt barn diabetes? Hur gick det till?

Hej!

Jag har en nybliven 5 åring som ska utredas för diabetes. Det började i måndags med att barnet var ovanligt trött och inte orkade äta. På förskolan berättade dem att barnet bara suttit i soffan och inte varit sig själv. Barnet har sovit stora delar av dagarna och inte orkat leka. Ingen feber eller andra tecken på sjukdom. Tog barnet till läkaren igår där de konstaterade ett förhöjt blodsockervärde. Inte skyhögt, men högre än vad som är normalt. Så nu ska barnet få så akut tid som det går för diabetesutredning.

Mitt barn har egentligen inga andra typiska symptom vad jag kan se. Dricker inte mer än vanligt. Har förvisso kissat på sig en gång under natten den här veckan men det har alltid förekommit då och då. Inte något som händer varje natt eller ens varje vecka. Barnet har inte gått ner i vikt och förra veckan var barnet precis som vanligt, pigg och glad.

Igårkväll var barnet piggt, lekte och sprang runt som vanligt. Idag har barnet också varit piggare. Inte så som det brukar kanske, men inte heller helt borta och bara orkat sova i princip. Det har tittat på tv, lekt och ätit rätt så normalt.

Första kvällen tyckte jag att mitt barn hade alla symptom som går att få. Men nu när största chocken har lagt sig och jag har läst lite på internet så tycker jag egentligen inte att något stämmer, mer än tröttheten och då vad blodprovet visade. Jag hoppas ju såklart av hela mitt hjärta att mitt barn är friskt, att det bara är en tillfällighet. Jag är så himla rädd.

Har ditt barn diabetes? Hur gick det till när han eller hon blev sjuk? Vad var symptomen? Vad fick er att misstänka diabetes? Vad tror ni om mitt barn? Hur blev livet när ni fick veta? Snälla berätta allt. Jag står inte ut.

• Svar på tråden Har ditt barn diabetes? Hur gick det till?
  • Anonym (Örjan)

Det tydligaste symtomen är om man dricker trots trötthet.

• Anonym (Orolig)

Fast mitt barn dricker inte mer än normalt. Nu ikväll var allt som det brukar, skratt och lek. Åt mycket, normalviktig. Luktar inte illa i munnen.. kissar inte mer än vanligt. Det enda som tyder på diabetes är blodprovet som var lite högre än normalt. Och tröttheten då. Jag tänkte väl att barnet hade en infektion i kroppen bara, fick världens chock när läkaren sa att vi borde utreda diabetes och att han ska skicka en remiss så fort som möjligt. Känner mig arg, ledsen, orolig och ensammast i världen om det här.

• Tiina87
    Anonym (Orolig) skrev 2018-11-02 22:18:29 följande:

Fast mitt barn dricker inte mer än normalt. Nu ikväll var allt som det brukar, skratt och lek. Åt mycket, normalviktig. Luktar inte illa i munnen.. kissar inte mer än vanligt. Det enda som tyder på diabetes är blodprovet som var lite högre än normalt. Och tröttheten då. Jag tänkte väl att barnet hade en infektion i kroppen bara, fick världens chock när läkaren sa att vi borde utreda diabetes och att han ska skicka en remiss så fort som möjligt. Känner mig arg, ledsen, orolig och ensammast i världen om det här.

Tog dem CRP?
  • Anonym (Örjan)

Dricker inte ditt barn sjukligt mycket är det nog ingen fara, det är oftast det första tecknet. Även snabb viktnedgång är ett tecken. Lågt blskr kan mycket väl vara en infektion. Tog de inget crp efter ett dygn av symtom?

• Anonym (Orolig)

De tog ett blodprov som visade något högre blodsockervärde än normalt. Minns inte riktigt siffrorna men läkaren tyckte inte att det var oroande högt. Läste att högt blodsocker nästan alltid beror på diabetes. Lämnade urinprov igår eftermiddag efter mycket kämpande. Vet inte vad crp är..

• Teresia0407
    Anonym (Orolig) skrev 2018-11-03 07:55:31 följande:

De tog ett blodprov som visade något högre blodsockervärde än normalt. Minns inte riktigt siffrorna men läkaren tyckte inte att det var oroande högt. Läste att högt blodsocker nästan alltid beror på diabetes. Lämnade urinprov igår eftermiddag efter mycket kämpande. Vet inte vad crp är..

Vid barn diabetes är det drickandet, viktnedgången och tröttheten som är symtom, men givetvis det höga blodsockret blir ju grund för diagnos. De tar oftast långtidssocker.

Crp kan tas minst ett dygn efter insjuknade och det är ett blodprov som visar på infektion eller inflammation. Tänker infektion och högt blskr kan ibland hänga ihop. Men jag är ingen läkare. Ni får vänta in resultatet därifrån.
  • Anonym (A)
    Anonym (Örjan) skrev 2018-11-02 23:53:18 följande:
    Dricker inte ditt barn sjukligt mycket är det nog ingen fara, det är oftast det första tecknet. Även snabb viktnedgång är ett tecken. Lågt blskr kan mycket väl vara en infektion. Tog de inget crp efter ett dygn av symtom?
    Håller med
  • Anonym (Lea)

Mitt barn fick diabetes vid 1,5 års ålder. Hon kissade mer, blev väldigt törstig och börjde sedan kräkas. Med så små går det otroligt snabbt och hon blev ketonförgiftad. I efterhand förstod vi även att viktnedgång föll in bland symtomen.

Håller med om att ditt barns symtom inte stämmer in helt i bilden av diabetes. Absolut värt att kolla upp ändå men det låter som en lite märklig väg att gå med att skicka remiss vid misstanke om diabetes!? Borde ni inte isf skickats direkt till barnakuten?

• Anonym (Lea)

Hon var förresten pigg och lekte som vanligt ända tills kräkningarna började.

• Tiina87
    Anonym (Lea) skrev 2018-11-03 13:39:34 följande:

Mitt barn fick diabetes vid 1,5 års ålder. Hon kissade mer, blev väldigt törstig och börjde sedan kräkas. Med så små går det otroligt snabbt och hon blev ketonförgiftad. I efterhand förstod vi även att viktnedgång föll in bland symtomen.

Håller med om att ditt barns symtom inte stämmer in helt i bilden av diabetes. Absolut värt att kolla upp ändå men det låter som en lite märklig väg att gå med att skicka remiss vid misstanke om diabetes!? Borde ni inte isf skickats direkt till barnakuten?

Kan vara så att efter p-glucos inte var väldigt högt så är det inget akut och kan därför gå bra med remiss och ev väntetid.
  • Anonym (Lea)
    Tiina87 skrev 2018-11-03 16:22:10 följande:

Kan vara så att efter p-glucos inte var väldigt högt så är det inget akut och kan därför gå bra med remiss och ev väntetid.

Mig veterligen vill man så snabbt som möjligt ställa rätt diagnos och sätta in behandling för att bespara den lilla insulinproduktionen som fortfarande finns kvar så länge som möjligt. Dessutom bör man vilja förhindra ketoner.
  • Tiina87
    Anonym (Lea) skrev 2018-11-03 20:09:59 följande:

Mig veterligen vill man så snabbt som möjligt ställa rätt diagnos och sätta in behandling för att bespara den lilla insulinproduktionen som fortfarande finns kvar så länge som möjligt. Dessutom bör man vilja förhindra ketoner.

Högt p-glucos behöver inte per autimatik innebära diabetes. Förmodar att läkaren vet vad h*n gör då barnet inte visar direkta symtom för diabetes.
  • Anonym (Lea)
    Tiina87 skrev 2018-11-03 20:11:24 följande:

Högt p-glucos behöver inte per autimatik innebära diabetes. Förmodar att läkaren vet vad h*n gör då barnet inte visar direkta symtom för diabetes.

Nej och de andra orsakerna som kan medföra högt blodsocker borde lätt kunna uteslutas. Hoppas att den här akuta utredningen som det ändå beslutats om blir av redan nu i början av veckan ändå. Om inte annat slipper man oroa sig i ovetskap.
  • Tiina87
    Anonym (Lea) skrev 2018-11-03 22:51:21 följande:

Nej och de andra orsakerna som kan medföra högt blodsocker borde lätt kunna uteslutas. Hoppas att den här akuta utredningen som det ändå beslutats om blir av redan nu i början av veckan ändå. Om inte annat slipper man oroa sig i ovetskap.

Nej, det är inte alltid så lätt att utesluta andra orsaker på ett förhöjd blodsockervärde.

Skickas till barnakuten (vuxenakut) blir man om blodsockret är skyhögt och/eller om man har andra symtom på diabetes.
  • Tiina87

Nej, det är inte alltid så lätt att utesluta andra orsaker på ett förhöjd blodsockervärde.

Skickas till barnakuten (vuxenakut) blir man om blodsockret är skyhögt och/eller om man har andra symtom på diabetes.
  • Tiina87

• Anonym (Lea)
    Tiina87 skrev 2018-11-03 23:02:53 följande:

Vilka andra orsaker kan det bero på då, annat än stress, infektion eller intag av vissa mediciner? Vissa friska människor kan ju ligga strax över normalt ibland efter måltid o dyl men man kunde ju önska att TS fått mer info i detta fall.
  • Tiina87
    Anonym (Lea) skrev 2018-11-03 23:07:48 följande:

Vilka andra orsaker kan det bero på då, annat än stress, infektion eller intag av vissa mediciner? Vissa friska människor kan ju ligga strax över normalt ibland efter måltid o dyl men man kunde ju önska att TS fått mer info i detta fall.

Man kan vara känslig mot kolhydrater, gluten och även lactos (kan också ge förhöjt blodsockret). Infektion och stress som du redan nämt. Av dessa är det enbart infektion som är lätt att utesluta genom att ta ett CRP. Kan också vara så enkelt som ett felvärde. På det som ts skriver låter inte direkt som att läkaren misstänker diabetes men att de mera fått remiss till diabetesutredning för att kunna utesluta det. Men men jag tror att läkaren vet vad denne gör i det specifika fallet.
  • Anonym (Typ1)

Mitt barn 7 år insjuknade för tre år sedan. Det gick snabbt. Under några dagar började hon dricka mycket och sprang och kissade hela tiden. Väldigt tydliga symtom alltså. Hon var dock inte a?ls påverkad i övrigt utan pigg och igång som vanligt. Hon tyckte att alla överdrev när vi direkt blev skickade från vårdcentralen till barnakuten och menade att hon inte alls kände sig sjuk. Mätaren på vårdcentralen slog dock i taket när hennes blodsocket mättes... TS, vi som svarar dig här ska inte försöka diagnostisera ditt barn. Jag hoppas att ni snarast får ett svar av vården. Kräkningar, magont, illamående, törst eller nedsatt allmäntillstånd, sök hjälp på barnakut direkt.

Det går bra att leva med diabetes och livet för oss är ganska normalt faktiskt. Så allt kommer att fixa sig även om det nu vekligen skulle vara så. Jag hoppas förstås att ditt barn är helt friskt. Kram till dig!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Typ1) skrev 2018-11-04 20:13:39 följande:

Mitt barn 7 år insjuknade för tre år sedan. Det gick snabbt. Under några dagar började hon dricka mycket och sprang och kissade hela tiden. Väldigt tydliga symtom alltså. Hon var dock inte a?ls påverkad i övrigt utan pigg och igång som vanligt. Hon tyckte att alla överdrev när vi direkt blev skickade från vårdcentralen till barnakuten och menade att hon inte alls kände sig sjuk. Mätaren på vårdcentralen slog dock i taket när hennes blodsocket mättes... TS, vi som svarar dig här ska inte försöka diagnostisera ditt barn. Jag hoppas att ni snarast får ett svar av vården. Kräkningar, magont, illamående, törst eller nedsatt allmäntillstånd, sök hjälp på barnakut direkt.

Det går bra att leva med diabetes och livet för oss är ganska normalt faktiskt. Så allt kommer att fixa sig även om det nu vekligen skulle vara så. Jag hoppas förstås att ditt barn är helt friskt. Kram till dig!

Jag var på akuten i lördags efter att ha läst på internet. Det finns inga tecken på diabetes alls. Vi ska fortfarande utredas då vi fått remiss till utredning. Men läkaren på barnakut tyckte inte att det var några oroande värden, inget onormalt. Så jag känner mig lugnare nu.
Svar på tråden Har ditt barn diabetes? Hur gick det till?