Har ditt barn diabetes? Hur gick det till?
Hej!
Jag har en nybliven 5 åring som ska utredas för diabetes. Det började i måndags med att barnet var ovanligt trött och inte orkade äta. På förskolan berättade dem att barnet bara suttit i soffan och inte varit sig själv. Barnet har sovit stora delar av dagarna och inte orkat leka. Ingen feber eller andra tecken på sjukdom. Tog barnet till läkaren igår där de konstaterade ett förhöjt blodsockervärde. Inte skyhögt, men högre än vad som är normalt. Så nu ska barnet få så akut tid som det går för diabetesutredning.
Mitt barn har egentligen inga andra typiska symptom vad jag kan se. Dricker inte mer än vanligt. Har förvisso kissat på sig en gång under natten den här veckan men det har alltid förekommit då och då. Inte något som händer varje natt eller ens varje vecka. Barnet har inte gått ner i vikt och förra veckan var barnet precis som vanligt, pigg och glad.
Igårkväll var barnet piggt, lekte och sprang runt som vanligt. Idag har barnet också varit piggare. Inte så som det brukar kanske, men inte heller helt borta och bara orkat sova i princip. Det har tittat på tv, lekt och ätit rätt så normalt.
Första kvällen tyckte jag att mitt barn hade alla symptom som går att få. Men nu när största chocken har lagt sig och jag har läst lite på internet så tycker jag egentligen inte att något stämmer, mer än tröttheten och då vad blodprovet visade. Jag hoppas ju såklart av hela mitt hjärta att mitt barn är friskt, att det bara är en tillfällighet. Jag är så himla rädd.
Har ditt barn diabetes? Hur gick det till när han eller hon blev sjuk? Vad var symptomen? Vad fick er att misstänka diabetes? Vad tror ni om mitt barn? Hur blev livet när ni fick veta? Snälla berätta allt. Jag står inte ut.