• Fröken W

    Missfall eller?

    Hej! Jag har ställt frågor i olika trådar nu och jag ska sluta tjata. Men innan jag gör det så skulle jag vilja höra mer från er.

    För drygt 3 veckor sedan fick jag ett positivt grav.test. För två veckorna sedan började jag blöda och hade också som mensvärk. Jag tänkte direkt att det nog var ett missfall. I onsdags gjorde jag ett nytt grav.test som var starkare positivt än det jag fått tidigare. Jag hade också testat med veckoindikator och första gången jag testade stod det 1-2 veckor och när jag testade nu i onsdags stod det 2-3 veckor. Jättemärkligt tyckte jag. Fick tid för vul och var där igår. Gynekologen sa att det inte fanns någon graviditet och att det nog var ett tidigt missfall. Nu läser jag dock att det kan vara svårt att upptäcka foster med vul tidigt i graviditeten. Stämmer det? Erfarenheter av det? Jag borde vara omkring vecka 7 (6+5) om jag fortfarande är gravid. Jag tror inte att jag är gravid då jag inte känner mig det minsta gravid, men hoppet är det sista som lämnar människan har jag hört :)

  • Svar på tråden Missfall eller?
  • EpicNurse

    Om du har positivt gravtest men man inte ser något i livmodern (vilket absolut gör i v 6+, då ser man även hjärtaktivitet) så M.Å.S.T.E. man utesluta att graviditeten sitter utanför livmodern, dvs utomkvedshavandeskap. Blödningar är också ett tecken på utomkveds. Så om dom inte tagit blodprov x 2 för att mäta utvecklingen av graviditetshormonet så måste man göra det.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Miccim

    Beklagar ditt eventuella missfall.

    Jag tror att man brukar se iaf en fostersäck men kanske inte nödvändigtvis ett foster i den veckan du är i nu. Förklarade de något mer vid vul, såg de inget alls som inte ens rester av en graviditet? Har du blött mycket, klumpar, slem osv?

    Hoppet är verkligen det sista som lämnar en. Jag hoppades till och med på en tvillinggraviditet (där bara ena embryo försvinner vid missfallet) efter mitt missfall. Hade till och med starkare graviditetssymton veckan efter missfallet var färdigt. Vilket var förvirrande. Hade 2-3 veckor på test veckan efter, sedan 1-2 veckor veckan efter det. Och på tredje veckan efter det slutat blöda fick jag inte gravid, det var inte förren då jag lyckades ta in det.

  • Fröken W
    EpicNurse skrev 2018-11-02 21:04:00 följande:

    Om du har positivt gravtest men man inte ser något i livmodern (vilket absolut gör i v 6+, då ser man även hjärtaktivitet) så M.Å.S.T.E. man utesluta att graviditeten sitter utanför livmodern, dvs utomkvedshavandeskap. Blödningar är också ett tecken på utomkveds. Så om dom inte tagit blodprov x 2 för att mäta utvecklingen av graviditetshormonet så måste man göra det.


    Det togs inte något blodprov. Men jag blöder inge heller längre. Blödde bara 5-6 dagar, hade ont i två och sedan kom det mindre klumpar. Hmm...
  • EpicNurse
    Fröken W skrev 2018-11-02 21:31:00 följande:

    Det togs inte något blodprov. Men jag blöder inge heller längre. Blödde bara 5-6 dagar, hade ont i två och sedan kom det mindre klumpar. Hmm...


    Låter ju som missfall, men det kan man inte veta om man aldrig sett en graviditet vid ultraljud... därför ska man alltid ta blodprov om man inte kan lokalisera graviditeten, oavsett om man tror sig vara vecka 4 eller 7, så man kan se om värdet ökar eller sjunker normalt som vid normal tidig graviditet eller normalt missfall.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Fröken W
    Miccim skrev 2018-11-02 21:09:02 följande:

    Beklagar ditt eventuella missfall.

    Jag tror att man brukar se iaf en fostersäck men kanske inte nödvändigtvis ett foster i den veckan du är i nu. Förklarade de något mer vid vul, såg de inget alls som inte ens rester av en graviditet? Har du blött mycket, klumpar, slem osv?

    Hoppet är verkligen det sista som lämnar en. Jag hoppades till och med på en tvillinggraviditet (där bara ena embryo försvinner vid missfallet) efter mitt missfall. Hade till och med starkare graviditetssymton veckan efter missfallet var färdigt. Vilket var förvirrande. Hade 2-3 veckor på test veckan efter, sedan 1-2 veckor veckan efter det. Och på tredje veckan efter det slutat blöda fick jag inte gravid, det var inte förren då jag lyckades ta in det.


    Nej, de förklarade ingenting utan sa bara att det inte fanns någon graviditet. Jag tänkte inte heller på att fråga eftersom jag mest var lättad över att få ett besked. Jag hade ju gått och undrat i 1,5 vecka om jag fortfarande var gravid eller inte.

    Jag har inte blött jättemycket, mindre än vid mens ca en binda/dag i 2 dagar och sedan mindre än så i 3-4 dagar. Det kom lite klumpar, ca 1 cm stora.

    Det är så förvirrande och frustrerande att inte få samma svar. Från en barnmorska fick jag svaret att grav.test borde vara negativt två veckor efter missfall. En annan barnmorska sa sex-åtta veckor och gynekologen som jag träffade igår sa fyra veckor.

    Har du blivit gravid igen efter ditt missfall?
  • Fröken W
    EpicNurse skrev 2018-11-02 21:34:07 följande:

    Låter ju som missfall, men det kan man inte veta om man aldrig sett en graviditet vid ultraljud... därför ska man alltid ta blodprov om man inte kan lokalisera graviditeten, oavsett om man tror sig vara vecka 4 eller 7, så man kan se om värdet ökar eller sjunker normalt som vid normal tidig graviditet eller normalt missfall.


    Men åh! Varför gjordes inte det då? Menar inte att du ska ha ett svar men jag är så jäkla less på vården nu. Från slutet av min förra graviditet, vården på bb, och nu det förmodade missfallet så blir förtroendet bara lägre. Det är olika råd, saker som de säger att de ska göra följs inte, när jag misstänker missfall så får jag själv bekosta vul.
  • EpicNurse
    Fröken W skrev 2018-11-02 21:48:44 följande:

    Men åh! Varför gjordes inte det då? Menar inte att du ska ha ett svar men jag är så jäkla less på vården nu. Från slutet av min förra graviditet, vården på bb, och nu det förmodade missfallet så blir förtroendet bara lägre. Det är olika råd, saker som de säger att de ska göra följs inte, när jag misstänker missfall så får jag själv bekosta vul.


    Förstår att det är tröttsamt och frustrerande när det inte går rätt till...

    Tycker du ska ringa dom imorgon (om dom har öppet då) eller efter helgen och fråga vad planen är.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Miccim
    Fröken W skrev 2018-11-02 21:44:45 följande:

    Nej, de förklarade ingenting utan sa bara att det inte fanns någon graviditet. Jag tänkte inte heller på att fråga eftersom jag mest var lättad över att få ett besked. Jag hade ju gått och undrat i 1,5 vecka om jag fortfarande var gravid eller inte.

    Jag har inte blött jättemycket, mindre än vid mens ca en binda/dag i 2 dagar och sedan mindre än så i 3-4 dagar. Det kom lite klumpar, ca 1 cm stora.

    Det är så förvirrande och frustrerande att inte få samma svar. Från en barnmorska fick jag svaret att grav.test borde vara negativt två veckor efter missfall. En annan barnmorska sa sex-åtta veckor och gynekologen som jag träffade igår sa fyra veckor.

    Har du blivit gravid igen efter ditt missfall?


    Kan tänka mig att det känns drygt att få olika svar, men alla graviditet är ju olika. När jag fick missfall i vecka 6 visade det negativt dagen efter jag började blöda, missfallet i vecka 9 visade negativt tre veckor efter. Jag tror att två veckor kan vara generellt vanligt innan det visar negativt men jag har läst att vissa plussat i upp till sex veckor.

    Det som är skumt är ju om hormonerna ökar efter missfallet. Därför kan det kanske vara bra att kolla att det inte är ett utomkvedshavandeskap ändå.

    Jag verkar ha lättare att bli gravid efter missfall. Efter första missfallet blev jag gravid direkt utan att mensen kom tillbaka, men det är inte något jag skulle rekommendera då jag inte hade bearbetat första missfallet. Andra missfallet blev därför sjukt jobbigt när det kom. Därför väntade vi en mens och nu har jag plussade igen, får bara hoppas det går vägen denna gång.
  • Trebarnsmamma83

    Jag testade positivt två månader efter missfall. Gjordes flera vul för att konstatera att allt kommit ut, vilket det också hade direkt. Blodprover för hcg togs tre gånger och visade på höga värden i två månader. Sen gick det äntligen ner men läkarna var bra undrande till att jag plussade så lång tid trots att det inte fanns något kvar. Så troligtvis inget vanligt att man plussar så lång tid efteråt, men inte heller ovanligt. Jag tänker om din kropp, liksom min, är lite ?seg? på att få ner hormon-nivåerna.

Svar på tråden Missfall eller?