Anonym (Milla) skrev 2018-11-04 12:26:58 följande:
Jag vet känslan, om det än bara var 18-19år. Han var ju även min vän, o vardagen fungerade. Försökte under ett års tid få igån g en mer konkret diskussion utan resultat. Jag gjorde konkret en del, köpte matta, husgeråd, planerade mitt nya boende. Så en dag bara sa jag det tydligt, att jag sett på hyreslägenheter. Då tog han av sig ringen. Jag flyttade 2mån senare. Det är över 2år sedan o är det bästa vi gjort. Allt praktiskt löser sig småningom. Han lämnade i huset. Dottern vv. Hon mår jättebra, tonåring. Känner som så att man har rätt att må bra, o det krävs mod att våga separera. Dom flesta anser efter ett år det var rätt beslut, när man tönkt på det länge dvs. Lycka till.
Det är nästan lika länge. Han är min vän och jag älskar honom och det gör det svårare. Avskyr att se honom bli sårad och det är det värsta i allt det här. Vardagen fungerar dock inte jättebra. Han drar sig undan en del och jag tar det mesta praktiskt med hem och barn. Ibland har vi roligt tillsammans men då är det alltid något eskapistiskt tex någon filosofisk diskussion eller se någon serie på netflix. Det är liksom antingen det eller så pratar vi "om oss" och är ledsna. Eller så är han borta. Vi delar liksom inte själva vardagslivet så mycket.
Jag tror att det skulle varit lättare om jag skulle flyttat för jag är mer för att ta tag i saker. Han har ADD och det gör väl det svårare. Men dels vill jag bo kvar och dels är det min bostadsrätt på papperet och så har jag en låg lön så har svårt att flytta någon annanstans på kort varsel medan han har hög lön och skulle nog lätt kunna hitta något i andrahand under en övergångsperiod. Jag tror inte heller att han vill bo kvar med minnena här. När vi pratat/bråkat om att det ska ta slut så säger han ibland "Ska jag bara gå då eller...?" så jag tror att han inte vill bo kvar. Men det gör det mycket svårare. Jag vill som inte kasta ut honom. Speciellt när det är han som vill göra slut. Han säger ibland att "Ja vi har ju inget förhållande" men det har vi ju som ändå...
Anonym (Leta bostad = verkligt) skrev 2018-11-04 12:37:25 följande:
Den som flyttar maste borja soka eget boende.
Gor en lista pa storre saker (som du gjort ovan) och satt er ner och diskutera. Ska du som stannar kvar i BR aven ha kvar moblerna och han, som flyttar, kompenseras for att kunna kopa nytt? Eller tvartom?
Nar flytten sen blir av delar ni upp agodelarna enligt vad ni bestamt och var och en kompletterar sedan vad som fattas i ens eget hem.
Ni bor aven diskutera hur ni gor med hogtider (jul/nyar/pask/midsommar) och barnens fodelsedagar.
Han kanske valjer att flytta till annan ort? Hur blir det da med barnen? Hur tror ni att ni reagerar nar den ene hittar en ny partner?
Tror att ni fastnat i gamla hjulspar och ingen utav er orkar ta tag i det hela utan fortsatter som vanligt av bekvamlighet. Ni maste satta er ner och prata om detta. Borja soka boende, borja prata om vem som ska fa vad, endast da blir det "verkligt" for bada parter. Battre att separera under lugna former och inte nar han kanske just traffat en ny som du kanske tycker ar "rent at helsike" och bara utnyttjar honom (och sa blir det brak nar du "lagger dig i" for att skydda honom).
Hur gör jag för att inte känna mig ytlig och dum som tar upp så praktiska saker? Vi är båda fortfarande i sorgeperiod över separationen men han tror att jag inte bryr mig (eftersom jag inte "tycker om honom tillräckligt" för att ha sex) så därför känns det jättekänsligt att ta upp sådant från min sida. Vill ju att han ska förstå att jag visst bryr mig.
Ny partner är nog inte aktuellt på länge. Han har inte ens sett åt någon annan under alla 22 år och även om jag har det så finns det ingen i min närhet som jag har intresse för nu och jag är inte det minsta sugen på att dejta någon annan. Jag har aldrig bott själv (flyttade från föräldrarna ihop med honom) och tror att om jag hittar någon annan så är det stor risk att det blir bara för att inte våga vara själv. Så tror att jag måste vänja mig vid det först och det tar nog lång tid. Vill dessutom gärna vara utan sex ett bra tag. Känns som att min sexualitet har blivit så konstig och jag vet inte vad som är vad.
Det är nog både pga bekvämlighet och vana men också av omtanke/inte vilja såra och sedan även av praktiska skäl. Vi har två barn som behöver mycket uppmärksamhet och vill dels inte prata om det inför dem men också att vi har väldigt lite tid till sådant.
Hur kan man börja ta upp sådana saker utan att man känner sig elak? Känns fel att jag ska göra det då jag inte vill göra slut... men han kommer nog inte att göra det.