• Anonym (Snevriden)

Sneda tänder-estetisk tandvård. Erfarenheter?

Har någon här erfarenhet av estetisk tandvård i vuxen ålder?

Jag har haft sneda tänder sen tidig ålder. Jag vägrade tandställning och det ångrar jag såklart nu.

Jag ler aldrig på kort. Eller , jag är aldrig med på kort överhuvudtaget. Jag vet att jag kommer se sur ut eller ha min hand över munnen.

I sociala sammanhang sätter jag alltid för handen vid munnen när jag ler eller skrattar. Vilket är mest hela tiden. Jag är egentligen en glad och utåtriktad person. Men mina tänder har mer och mer fått mig att bli tillbakadragen. Jag skäms så.

Ni vet ibland ser man efterlysningar i socialmedia på försvunna personer. Ibland tänker jag att om jag råkar ut för någonting så kommer det inte finnas en enda bild på mig att lägga ut. Ingen kommer kunna leta efter mig.

Om jag någon gång träffar någon vill jag inte ens gifta mig, för hur skulle bröllopsbilderna se ut? Osv

Mina tänder begränsar mig så mycket i mitt sociala liv.

Jag hoppas att jag en dag kan få ihop ekonomi till att få raka tänder .

Så ni som har erfarenhet , snälla berätta allt.

• Svar på tråden Sneda tänder-estetisk tandvård. Erfarenheter?
  • Anonym (Japp)

Har du mindre snedställning på tänderna så finns det en tandställning som heter Invisaligne. Den är genomskinlig men kostar en del. Har för mig det är runt 25.000:- per käke. /Mvh blivande tandsköterska

• Anonym (krokis)

Mitt bett och mina tänder var så krokiga att det aldrig var tal om något annat än tandställning för mig som barn. I 8 år tvingades ja ha diverse olika manicker i munnen, räls hade jag i fyra år. När jag äntligen var klar med tandställningen så fick jag en stålskena fastlimmad på baksidan av framtänderna i underkäken. Mina tänder var äntligen fina och jag supernöjd.

Men så för 2 år sen så lossnade skenan. Folktandvården vägrade limma fast den igen, så nu är tänderna i underkäken så krokiga att jag inte längre kan bita ihop ordentligt. Undretänderna skaver på baksidan av framtänderna... Sjukt ovärt, om jag bara stått på mig och krävt att dom limmat fast skenan igen. Så nu står jag här i vuxen ålder och måste skaffa räls igen :(

• Anonym (Problem)

Om tänderna inte ställer till problem i livet, exempelvis när du äter, inte kan stänga munnen osv så kan du få igenom det.

Men gäller det bara det estetiska så kommer du få stå för kostnaden själv.

F.kassan står för en del men du kommer fortfarande få betala

• Anonym (Hm)
    Anonym (Problem) skrev 2018-11-04 13:52:05 följande:
    Om tänderna inte ställer till problem i livet, exempelvis när du äter, inte kan stänga munnen osv så kan du få igenom det.

Håller med
  • Anonym (Snevriden)
    Anonym (Japp) skrev 2018-11-04 12:47:45 följande:

Har du mindre snedställning på tänderna så finns det en tandställning som heter Invisaligne. Den är genomskinlig men kostar en del. Har för mig det är runt 25.000:- per käke. /Mvh blivande tandsköterska

Tack snälla för svar. Läst lite om de, är lite rädd att tänderna går tillbaka efter avslutad behandling bara.
  • Anonym (Snevriden)
    Anonym (krokis) skrev 2018-11-04 13:26:09 följande:

Mitt bett och mina tänder var så krokiga att det aldrig var tal om något annat än tandställning för mig som barn. I 8 år tvingades ja ha diverse olika manicker i munnen, räls hade jag i fyra år. När jag äntligen var klar med tandställningen så fick jag en stålskena fastlimmad på baksidan av framtänderna i underkäken. Mina tänder var äntligen fina och jag supernöjd.

Men så för 2 år sen så lossnade skenan. Folktandvården vägrade limma fast den igen, så nu är tänderna i underkäken så krokiga att jag inte längre kan bita ihop ordentligt. Undretänderna skaver på baksidan av framtänderna... Sjukt ovärt, om jag bara stått på mig och krävt att dom limmat fast skenan igen. Så nu står jag här i vuxen ålder och måste skaffa räls igen :(

Men fy så tråkigt att höra! Kostnaden borde folktandvården stå för kan man tycka när de är de som vägrat limma fast igen !
  • Anonym (Snevriden)
    Anonym (Problem) skrev 2018-11-04 13:52:05 följande:

Tack för ditt svar. Vet inte om vi missförstår varandra nu. Men jag har inte menat på att någon annan ska stå för kostnaden för mina tänder än jag själv. Därav skrev jag att jag hoppas att en dag få ihop pengarna som krävs då det är mycket kostsamt när de endast är estetiskt.

Ville bara höra andras erfarenheter och kanske få tips på olika alternativa behandlingar och kanske få ett hum om den totala kostnaden i slutendan.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Snevriden) skrev 2018-11-04 14:28:35 följande:

Tack för ditt svar. Vet inte om vi missförstår varandra nu. Men jag har inte menat på att någon annan ska stå för kostnaden för mina tänder än jag själv. Därav skrev jag att jag hoppas att en dag få ihop pengarna som krävs då det är mycket kostsamt när de endast är estetiskt.

Ville bara höra andras erfarenheter och kanske få tips på olika alternativa behandlingar och kanske få ett hum om den totala kostnaden i slutendan.

Nej det förstod jag :)

Men jag ville bara förklara att om det är så att du får fysiska problem pga av tänderna så hade du eventuellt slippa att betala :)

Men i övrigt så får man betala själv men f.kassan går in och hjälper till.

Tandreglering kan kosta från 15.000kr-50.000kr men som sagt så går f.kassan in vid en viss gräns.

Så kostar det exemplevis 25.000kr så kanske du betalar häften av summan, dvs 12.000kr.

Du kan kolla upp det på en klinik. Finns flera olika alternativ att välja mellan.

Det ända du ska vara medveten om hållande tandreglering är att tänderna är mobila och skulle du få raka tänder så kommer dom flyttas efter en tandreglering också men inte lika myclet som det kanske är nu
  • Anonym (Snevriden)
    Anonym (Problem) skrev 2018-11-04 14:37:22 följande:

Nej det förstod jag :)

Men jag ville bara förklara att om det är så att du får fysiska problem pga av tänderna så hade du eventuellt slippa att betala :)

Men i övrigt så får man betala själv men f.kassan går in och hjälper till.

Tandreglering kan kosta från 15.000kr-50.000kr men som sagt så går f.kassan in vid en viss gräns.

Så kostar det exemplevis 25.000kr så kanske du betalar häften av summan, dvs 12.000kr.

Du kan kolla upp det på en klinik. Finns flera olika alternativ att välja mellan.

Det ända du ska vara medveten om hållande tandreglering är att tänderna är mobila och skulle du få raka tänder så kommer dom flyttas efter en tandreglering också men inte lika myclet som det kanske är nu

Tack snälla för svar. Hade ingen aning om att fk kunde gå in med en så pass stor del endå.

De att tänderna kan flyttas efteråt är de jag är så rädd för. Jag har så trångt mellan mina tänder att jag är rädd att de trycker på lite väl för mycket att de går tillbaka.
  • Anonym (krokis)
    Anonym (Snevriden) skrev 2018-11-04 14:23:41 följande:

Men fy så tråkigt att höra! Kostnaden borde folktandvården stå för kan man tycka när de är de som vägrat limma fast igen !

Jag antar/hoppas att folktandvården står för en ny räls till mig. Med tanke på att jag inte kan bita ihop ordentligt längre så borde de stå för kostnaden. Inte för att jag är särskilt sugen på tandställning igen men...
Svar på tråden Sneda tänder-estetisk tandvård. Erfarenheter?