• Anonym (Ts)

Ta det lugnt när man ska försöka bli kär, hur??

Träffat en kille, jag gillar honom och han gillar mig. Vi jobbar på samma jobb men olika avdelningar. Vi har haft span på varandra i ett år men träffades för en vecka sedan första gången utanför jobbet (vi har pratat på jobbet) och sen sågs vi en gång till. Vi har hållit handen och han har givit mig en puss.

Mitt problem är att jag inte känslomässigt klarar att vara öppen under en längre tid. Får jag inte bekräftelse/ svar på mitt sms inom x antal timmar känns det jobbigt och jag blir känslomässigt väldigt sårbar för jag har varit med om att bli bortvald tidigare så jag är rädd för att bli avvisad. Har ärr kvar från när jag blev mobbad (utfryst) i skolan.

Så hur klarar ni av känslomässigt att bli kär? Hur orkar ni visa er sårbara under en längre tid?

• Svar på tråden Ta det lugnt när man ska försöka bli kär, hur??
  • Anonym (självkänsla)

Jobba på din självkänsla. Låt inte gamla erfarenheter styra hur ditt liv ska se ut from nu. 

Den här killen är inte den/de som sårat dig förut. Vad som än väntar framöver finns det inte mycket du kan göra åt hur han agerar, du kan bara styra vad du gör och hur du är. 

Du är värd att älskas, du är värd respekt och att inte behandlas som skräp. Våga lita på att den här killen vet det. Och OM han inte fattar det, så betyder inte det att han har rätt. 

• Anonym (Samma)

Jag är precis likadan (värre skulle jag tro). Sitter och stirrar för att se om jag får svar, om han läst, anlyserar hur han skriver, pratar osv. Så himla jobbigt. Vet inte heller hur man gör, försöker fylla min tid annat viktigt, men har hela tiden oro i mig.

• Anonym (S)

Risken att bli avvisad finns alltid. Man måste bestämma sig för att det är värt det, våga fast man inte vågar.

• Colaböna

Jag känner också tyvärr igen mig i det där.. Försöker jobba på det ständigt och det går väldigt bra när jag förstås inte dejtar någon. Sen blir den personen viktig att kommunicera med så man glömmer mkt annat och nojjar istället. Nu har de senaste två jag dejtat också svikit mig på sätt man inte kunde tänka sig tyvärr. Men det är bara att försöka jobba på det. Kanske ta professionell hjälp utifrån? Jag funderar på det. 

• Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2018-11-04 21:43:55 följande:
    Risken att bli avvisad finns alltid. Man måste bestämma sig för att det är värt det, våga fast man inte vågar.
    Håller med
  • Anonym (Kär på jobbet)

Kärlek på jobbet är jobbigt. Jag är nog lite tidigare i fasen med en tjej. I bland är hon väldigt närvarande och flörtig. I bland är hon undvikande. Hur ska man då våga ta det vidare?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kär på jobbet) skrev 2018-11-05 17:26:52 följande:

Kärlek på jobbet är jobbigt. Jag är nog lite tidigare i fasen med en tjej. I bland är hon väldigt närvarande och flörtig. I bland är hon undvikande. Hur ska man då våga ta det vidare?

Hmm... det är svårt för jag kan också bli lite on/ off. Jag tror att om du håller din linje och är glad varje gång du ser henne kan det byggas upp hos henne så hon känner sig trygg, sen kommer hon falla pladask för dig!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kär på jobbet) skrev 2018-11-05 17:26:52 följande:

Hmm... det är svårt för jag kan också bli lite on/ off. Jag tror att om du håller din linje och är glad varje gång du ser henne kan det byggas upp hos henne så hon känner sig trygg, sen kommer hon falla pladask för dig!
  • Anonym (Samma2)
    Anonym (Samma) skrev 2018-11-04 21:34:53 följande:

Jag är precis likadan (värre skulle jag tro). Sitter och stirrar för att se om jag får svar, om han läst, anlyserar hur han skriver, pratar osv. Så himla jobbigt. Vet inte heller hur man gör, försöker fylla min tid annat viktigt, men har hela tiden oro i mig.

Stämmer in på mig på pricken. Vet inte hur många gånger han har sagt att han tycker om mig, ändå är jag osäker, nojjig, analyserar osv.
  • Anonym (Kär på jobbet)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-05 19:57:23 följande:
    Inte så troligt. Usch, detta kommer att bli jobbigt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kär på jobbet) skrev 2018-11-06 18:04:47 följande:

Inte så troligt. Usch, detta kommer att bli jobbigt.

Varför?
  • Anonym (Känner igen)

Kan känna igen mig lite. Är van sen tidigare att killar visar ganska tydligt att de är intresserade och att de uppvaktar osv. Nu träffar jag en kille som jag vet är intresserad av mig, men han säger det inte rakt ut men visst det på andra sätt. När jag väl började få känslor för honom kände jag liksom att jag höjde kraven på honom, vill få tillbaka mer av honom, att han är mer tydlig med att han gillar mig. Men eftersom han inte gjorde det gick mina känslor nästan tillbaka och jag vågar inte släppa dem fria nästan. Samtidigt vågar jag inte ge allt för mkt bekräftelse till honom för är rädd att jag inte kan leva upp till det sen... Jag känner mig så sårbar i detta och är i nåt konstigt mellanläge.

Så förstår lite hur du känner, det är jättejobbigt att inte riktigt veta vad som händer i den andres huvud. Vågar inte bli kär för jag blir så otroligt sårbar och tar illa upp om han inte svarar etc så som du beskriver. Känner mig som ett barn nästan och blir sur om jag inte får bekräftelse av honom. Och i det orkar man ju inte vara liksom, bättre då att känna sig mer frånkopplad och oberoende (det är det ju inte egentligen såklart men känns ju så). Detta blev osammanhängande kände jag men jaja, du kanske förstår lite.

• Anonym (Likahär)
    Anonym (Känner igen) skrev 2018-11-07 09:17:41 följande:

Kan känna igen mig lite. Är van sen tidigare att killar visar ganska tydligt att de är intresserade och att de uppvaktar osv. Nu träffar jag en kille som jag vet är intresserad av mig, men han säger det inte rakt ut men visst det på andra sätt. När jag väl började få känslor för honom kände jag liksom att jag höjde kraven på honom, vill få tillbaka mer av honom, att han är mer tydlig med att han gillar mig. Men eftersom han inte gjorde det gick mina känslor nästan tillbaka och jag vågar inte släppa dem fria nästan. Samtidigt vågar jag inte ge allt för mkt bekräftelse till honom för är rädd att jag inte kan leva upp till det sen... Jag känner mig så sårbar i detta och är i nåt konstigt mellanläge.

Så förstår lite hur du känner, det är jättejobbigt att inte riktigt veta vad som händer i den andres huvud. Vågar inte bli kär för jag blir så otroligt sårbar och tar illa upp om han inte svarar etc så som du beskriver. Känner mig som ett barn nästan och blir sur om jag inte får bekräftelse av honom. Och i det orkar man ju inte vara liksom, bättre då att känna sig mer frånkopplad och oberoende (det är det ju inte egentligen såklart men känns ju så). Detta blev osammanhängande kände jag men jaja, du kanske förstår lite.

Känner igen det där, vill gärna ha bekräftelse och uppvaktning. Men vill ändå inte lova för mycket, vill inte att personen ska bli besviken på mig och känna sig lurad.

Och inte vill jag känna mig lurad, vilseledd.

Men jag vet att vi tycker väldigt bra om varandra, det är inte uttalat från den andras sida och kanske tycker personen inte att jag varit tydlig heller, men ändå har vi båda visat Underförstått. Vi har en fin kontakt, på ett för mig djupare plan.

Situationen är speciell och kanske är det inte det bästa att ge näring åt detta. Men det är något som upptar mina känslor väldigt mycket.

Misstänker att personen är ganska lik mig och kanske delar mina känslor i detta.
  • Anonym (Blirknäppjagmed)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-04 20:46:38 följande:

Träffat en kille, jag gillar honom och han gillar mig. Vi jobbar på samma jobb men olika avdelningar. Vi har haft span på varandra i ett år men träffades för en vecka sedan första gången utanför jobbet (vi har pratat på jobbet) och sen sågs vi en gång till. Vi har hållit handen och han har givit mig en puss.

Mitt problem är att jag inte känslomässigt klarar att vara öppen under en längre tid. Får jag inte bekräftelse/ svar på mitt sms inom x antal timmar känns det jobbigt och jag blir känslomässigt väldigt sårbar för jag har varit med om att bli bortvald tidigare så jag är rädd för att bli avvisad. Har ärr kvar från när jag blev mobbad (utfryst) i skolan.

Så hur klarar ni av känslomässigt att bli kär? Hur orkar ni visa er sårbara under en längre tid?

Kan säga såhär, träffade en partner väldigt nyligen, allting var tänkt att aldrig gå längre än som njutningspartner...

Det sket sig ganska ordentligt redan första gången, andra gången var vi fast. Är rädd för att bli sårad, speciellt med tanke på hur fort det gått, men man måste få vara det också, kärlek ska inte vara en dans på rosor och det ska göra ont när det försvinner. Att bli riktigt kär klarar ingen av galant. Det är mycket känslor, någon som säger något annat har aldrig varit riktigt kär.

Dejta mer, låter ju som att det är det du vill.

• Anonym (Kär på jobbet)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-07 08:02:08 följande:
    Varför?
    För att vi nog inte kommer att bli ett par. Att ha henne där hela dagarna gör det svårt att släppa.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Känner igen) skrev 2018-11-07 09:17:41 följande:

Jag förstår PRECIS hur du menar! Jag är ju exakt likadan! Så svår situation för man måste ju släppa loss för att bli kär men om man inte vill bli sårad går det ju inte att släppa loss :( frånkopplad och oberoende är jag också. Så fort det blir lite jobbig eller jag inte får omedelbar bekräftelse går jag tillbaka i mitt ?off mode? där jag bara känner att jag ska klara mig själv för arr det är lättast så...
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-07 17:26:22 följande:

Jag förstår PRECIS hur du menar! Jag är ju exakt likadan! Så svår situation för man måste ju släppa loss för att bli kär men om man inte vill bli sårad går det ju inte att släppa loss :( frånkopplad och oberoende är jag också. Så fort det blir lite jobbig eller jag inte får omedelbar bekräftelse går jag tillbaka i mitt ?off mode? där jag bara känner att jag ska klara mig själv för arr det är lättast så...

Så skönt att höra att nån funkar likadant! I mitt fall har vi träffats under ganska lång tid, meningen var inte ett förhållande först så därför tog jag det bara som det var då. Var ganska bestämd om att det inte skulle bli nåt mer, men så började han visa att han ville mer iaf. Så det är egentligen han som varit pådrivande i det, men han säger det inte rakt ut vilket gör mig så förvirrad. Jag är så beroende av att höra det, även om jag logiskt fattar att han vill fortsätta med mig. Vet inte hur jag ska säga det till honom heller, låter ju jättekonstigt.

I ditt fall verkar det vara mer nytt? Tror det enda är att köra på där och se hur det utvecklar sig. Låt dig känna dina rädslor men tänk logiskt samtidigt. Om han inte svarar så snabbt så tänk att nu har han inte möjlighet, och att det inte har med dig att göra. Det lustiga är att i början är jag inte alls sån, jag kan själv vara ganska distanserad, men när man börjar "knyta an" med varandra mer så blir jag exakt så att jag måste få bekräftelsen.
  • Anonym (oj)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-04 20:46:38 följande:

Oj, har också blivit utfryst i skolan! Sunda förnuftet säger en att det är bättre att bearbeta problemen, men hur? Har också otroligt svårt att hantera avvisning.
  • Anonym (sådär)

Genom att jobba med sig själv och ta död på alla hjärnspöken.

Att bli kär är ju bara början på ett förhoppningsvis långt förhållande. Inget förhållande kommer hålla om man inte jobbar med sina problem, för var och en av era personliga problem kommer bli den andres problem med och det kommer förr eller senare sätta käppar i hjulen för ert förhållande.

Jag har gjort den resan fast från andra sidan så att säga, jag blev ihop med en jättegullig tjej som visade sig ha ett rejält bagage, taskig självkänsla, massor med ärr sen barndomen och tidigare förhållanden. Sånt märks ju inte i början för det är inget man visar upp, men förr eller senare märks det och då kommer problemen. Det höll i 2 år, sen stod jag inte ut med hennes issues längre och drog.

Svar på tråden Ta det lugnt när man ska försöka bli kär, hur??