• Lantbon

    Rätt hundbur i bil

    Vi står i begrepp att skaffa oss en Cavalier King Charles spaniel och undrar om någon kan tipsa om en bra transportbur/hundbur till bilen. Vi har en xc60 och har tänkt ha hunden bak i bagagen.

    Något speciellt märke eller storlek som rekommenderas?

  • Svar på tråden Rätt hundbur i bil
  • cattus

    Kolla på VarioCage, absolut bästa och säkraste buren. Artfex är också ett alternativ. Båda krocktestade, Variocage lie mer och har deformeringszon för säkerheten för hunden.

  • Andersson912

    Hej!


    Hundtransportburarna från Tectake är väldigt rejäla och stabila, de kan jag verkligen rekommendera. Burarna finns i flera olika modeller, med sidor som lutar något så att burarna är lätta att få plats med bak i bilen. Priserna är väldigt trevliga så jag blev lite förvånad över hur bra kvalitet det verkar vara på transportburarna. Själv har jag en Volvo 850 och får utan problem in den som kallas ?Hundtransportbox dubbel? med måtten 104x90x70 cm. Vad gäller storleken på buren skriver jordbruksverket på sin hemsida:


     


    Om du använder en bur eller liknande för transport i personbil ska varje hund ha minst följande utrymme:


    Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning gånger 1,10.


    Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5.


    Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.


     


    Burarna från Tectake hittar du här: https://www.tectake.se/husdjursprodukter/hundar/hundtransportburar


     


    Lycka till med köpet! :)

Svar på tråden Rätt hundbur i bil