• Anonymt barn

    När berättade du för din mamma att du fått mens

    Berättade efter cirka 1-2 månader

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När berättade du för din mamma att du fått mens
  • Alvina

    Berättade inte alls. Tyckte inte det fanns någon anledning. Var 13 år och köpte mina bindor själv.

  • Anonym (Anna)

    Var 11 år och fattade ingenting och blev livrädd över blodet, hade inte hört talas om mens. Glad att jag hade min mamma då som kunde lugna mig <3

  • Anonym (Mensan)

    Jag var omkring 11-årsåldern när jag fick mens. Jag vad fullt medveten om vad det var, men började ändå gråta. Mamma fick veta det direkt där och då, pga att jag grät, haha!

    Jag grät vid varje mens under ett års tid. Jag har INGEN ANING om varför; gråten bara kom, helt knäppt. ;,D

    Nu är jag 30-ish och gråter inte längre över spillda ägg...eller nått...

  • Anonymt barn
    Alvina skrev 2018-11-04 23:14:08 följande:

    Berättade inte alls. Tyckte inte det fanns någon anledning. Var 13 år och köpte mina bindor själv.


    Det gjorde jag också men sedan råkade hon se en binda (en av hennes mina var slut) och då berättade jag
  • Anonym (:()
    Anonym (Anna) skrev 2018-11-04 23:22:43 följande:

    Var 11 år och fattade ingenting och blev livrädd över blodet, hade inte hört talas om mens. Glad att jag hade min mamma då som kunde lugna mig <3


    Jag visste ingenting heller, jag trodde jag skulle dö för att jag hade så jävla ont, sen började det blöda. Ingen hade sagt ett pip om det under hela min uppväxt så jag kunde ingenting alls om det, visste väl att det fanns nåt som hette mens men inte alls vad det innebar eller att det kunde göra så överjävligt ont. Gick hem från skolan och grät och hade panik och ringde mamma och hon blev skitsur över att jag gått hem för "lite mens", och jag ba........... jaha. Så det är mens. Jag var 13.
  • Anonym (Aldrig)

    Jag har aldrig berättat det, jag flyttade hemifrån som 14-åring för att läsa på gymnasiet och fick mens först som 16-åring, och d0 var det knappast något som ingick henne. (Född sent på året och fick hoppa över sjätte klass, därav så ung när jag började på gymnasiet)

  • Mal89

    Direkt. Fick den när jag var 10, visste att man kunde få mens men var ändå osäker på vad det var så ropade på mamma. Mamma kom "grattis nu är du kvinna" (eeh tack eller nått haha). Sen kom pappa med för han ville veta vad som stod på...så han visste med direkt.

  • Anonym (Anonym)

    Samma dag jag fick den. Tror jag var runt 11 år. Jag visste inte vad mens var så jag berättade för mamma att jag blödde. Det var traumatiskt faktiskt, och värre har det blivit med hemska menssmärtor och fläckar genom åren... Visst blev det bättre när jag började använda tampong några år senare, men lika jobbig är smärtan och kladdet ändå om man blöder rikligt.

    Mens är så hemskt. Usch. 

  • Woopsie

    Vad fruktansvärt att flera av er inte visste vad mens var när ni fick den?! Att era mammor/skolan inte berättat om detta. Jag (80-talist) fick detta väldigt inpräntat tidigt. Inte så mycket från mamma, men en del. Men skolsyster pratade med oss tjejer i grupp tidigt, Kamratposten, det kom provbindor med förklaringar hem på posten osv..

  • Anonym (:()
    Woopsie skrev 2018-11-06 17:54:03 följande:

    Vad fruktansvärt att flera av er inte visste vad mens var när ni fick den?! Att era mammor/skolan inte berättat om detta. Jag (80-talist) fick detta väldigt inpräntat tidigt. Inte så mycket från mamma, men en del. Men skolsyster pratade med oss tjejer i grupp tidigt, Kamratposten, det kom provbindor med förklaringar hem på posten osv..


    Vi hade ingen sexualkunskap i högstadiet och på gymnasiet antog de att alla haft det redan. Jag har aldrig kunnat prata med min mamma om sånt, inte om sex heller så det blev jättekonstigt när jag började ha sex första gången. Jag prenumererade på Kamratposten men vissa nummer tog mamma och gömde undan för att jag var "för liten" för dem då, antagligen de där ungdomar skickat in frågor om mens/sex och sånt som jag gärna lärt mig lite om.
  • stor grön drake
    Woopsie skrev 2018-11-06 17:54:03 följande:

    Vad fruktansvärt att flera av er inte visste vad mens var när ni fick den?! Att era mammor/skolan inte berättat om detta. Jag (80-talist) fick detta väldigt inpräntat tidigt. Inte så mycket från mamma, men en del. Men skolsyster pratade med oss tjejer i grupp tidigt, Kamratposten, det kom provbindor med förklaringar hem på posten osv..


    Jag känner lite samma

    Jag gick i skolan i början av 90-talet och när jag gick i 3an eller 4an tog en kvinnlig lärare alla tjejer i klassen med sig en lektion och berättade om mens, bindor och sånt. Inte om sex eller så, utan just om kvinnokroppen, mens, mensvärk, pms osv.
  • Anonym (Pyret)

    Direkt. Jag var 11 och hade inte koll på vilka bindor man skulle ha.

  • Anonym (Pyret)
    Anonym (Mensan) skrev 2018-11-04 23:36:25 följande:

    Jag var omkring 11-årsåldern när jag fick mens. Jag vad fullt medveten om vad det var, men började ändå gråta. Mamma fick veta det direkt där och då, pga att jag grät, haha!

    Jag grät vid varje mens under ett års tid. Jag har INGEN ANING om varför; gråten bara kom, helt knäppt. ;,D

    Nu är jag 30-ish och gråter inte längre över spillda ägg...eller nått...


    I och för sig inte konstigt att gråta när det kommer blod ur ens kropp. Särskilt inte när man ju faktiskt fortfarande är barn!
  • Anonym (Pyret)
    Woopsie skrev 2018-11-06 17:54:03 följande:

    Vad fruktansvärt att flera av er inte visste vad mens var när ni fick den?! Att era mammor/skolan inte berättat om detta. Jag (80-talist) fick detta väldigt inpräntat tidigt. Inte så mycket från mamma, men en del. Men skolsyster pratade med oss tjejer i grupp tidigt, Kamratposten, det kom provbindor med förklaringar hem på posten osv..


    Provbindor såg jag inte röken av (född på 70-talet). Däremot visste jag en hel del eftersom jag också läste Kamratposten . Pengar till bindor hade jag dock inte. Minns hur jobbigt det var ibland när bindan hamnat snett så det kom blod utanför. Tack för bindor med vingar!
  • Anonym (Pyret)
    stor grön drake skrev 2018-11-07 06:56:24 följande:
    Jag känner lite samma

    Jag gick i skolan i början av 90-talet och när jag gick i 3an eller 4an tog en kvinnlig lärare alla tjejer i klassen med sig en lektion och berättade om mens, bindor och sånt. Inte om sex eller så, utan just om kvinnokroppen, mens, mensvärk, pms osv.
    Det hade säkert blivit pinsamt, men killarna borde ha fått vara med också. Män vet alldeles för lite om sånt här. Alla killar kommer ju att på något sätt komma i kontakt med tjejer och det är då bra att veta hur deras kroppar fungerar.
  • Anonym (måne)

    Några månader efter.

    Vi hade bindor till alla familjens kvinnor i badrumsskåpet och jag visste väl om hur mens fungerade. Så jag skötte det själv och sen berättade jag när jag tyckte det var läge. 

  • Anonym (måne)
    Woopsie skrev 2018-11-06 17:54:03 följande:

    Vad fruktansvärt att flera av er inte visste vad mens var när ni fick den?! Att era mammor/skolan inte berättat om detta. Jag (80-talist) fick detta väldigt inpräntat tidigt. Inte så mycket från mamma, men en del. Men skolsyster pratade med oss tjejer i grupp tidigt, Kamratposten, det kom provbindor med förklaringar hem på posten osv..


    Håller med!

    Jag är född i mitten av 70-talet och fick min mens vid ca 12 års ålder. Vi pratade öppet om mens hemma och även i skolan på nåt slags kroppskunskap. Visst var det lite pinsamt, men jag fick veta det jag behövde veta i alla fall. 
  • Kiyah

    Direkt. Jag va typ 10 år och hade ingen aning. en helgmorron va det bara brunt i trosorna så jag ropade på mamma o visade. Hon trodde att det skulle dröja ett tag till så hon hade inte nämnt nåt utan tänkt tagit det då jag va 11-12, vi hade första informationen i skolan runt ett halvår efter så jag va verkligen helt oförberedd. 
    Sånna där provpaket med bindor som vissa säger att dom fick fick jag med, tillsammans med nån folder om vad mens va. men då hade jag redan haft det i flera år så jag hade ingen nytta av det alls då

Svar på tråden När berättade du för din mamma att du fått mens