• crochetqueen

    Det här med amning..

    Hade aldrig kunnat tänka mig alla kommentar och åsikter man får höra när man fått barn angående ens amning! Fick min förstfödda för 6 veckor sen och det var jättekrångligt att få igång amningen, jag har superplatta bröstvårtor så min lilla fick aldrig rätt tag och sög sönder vårtorna på BB och bara låg och skrek och var förbannad för att hon inte fick någon mjölk när hon sög. Det slutade med att jag fick köpa en bröstpump och mata med flaska men har en superhungrig tjej som vill äta varannan timme dygnet runt så har börjat med ersättning på natten för att kunna få sömn. När vi var hos min sambos släkt med lillan så dök det så klart upp frågor när jag tog fram flaskan. ?Jaså är det ersättning?? - Nä, det är bröstmjölk, svarar jag. ?Ammar du inte?? - Nä, det fungerade inte riktigt, svarar jag. ?Jaså var det fel på modellen eller? (Lite lagom spydigt sådär)?. Och detta måste jag sitta och svara på inför barnets farbror och andra från släkten, lagom pinsamt!! Ville bara säga rakt ut att nä, hon sög sönder mina bröstvårtor så det rann blod men fick ju bita tungan och bara säga ja. Alla dessa frågor hela tiden har gett mig ångest över att ens ge henne ersättning på natten, man känner sig som en sämre mamma bara för att man har svårt att amma pga av andra människors åsikter och frågor. I princip ALLA som har träffat lillan har frågat om amningen. ?Får hon bröstmjölk eller ersättning?? Vill bara säga att det har fan inte du med att göra! Har ni råkat ut för samma åsikter och frågor, hur har ni hanterat det? Tycker det är super jobbigt!

  • Svar på tråden Det här med amning..
  • Anonym (S)

    Jag har inte råkat ut för det ännu, på bf+2 idag men om min amning inte funkar och folk lägger sig i på ett nedsättande sätt så har jag bara en enda sak att säga: dra åt helv-te jävla kärring typ

  • crochetqueen
    Anonym (S) skrev 2018-11-05 10:59:21 följande:

    Jag har inte råkat ut för det ännu, på bf+2 idag men om min amning inte funkar och folk lägger sig i på ett nedsättande sätt så har jag bara en enda sak att säga: dra åt helv-te jävla kärring typ


    Haha önskar jag kunde göra det men är för blyg för sånt! Och va roligt att det snart är dags! Är det första barnet?
  • Anonym (S)
    crochetqueen skrev 2018-11-05 11:02:51 följande:

    Haha önskar jag kunde göra det men är för blyg för sånt! Och va roligt att det snart är dags! Är det första barnet?


    Förstår inte varför folk ska lägga sig i överhuvudtaget.

    Ja det är första barnet har inga förvärkar eller nånting, bara sammandragningar som är helt smärtfria. Vill ju helst inte vänta två veckor och bli igångsatt men just nu känns det så...! Var det ditt första barn också?
  • crochetqueen
    Anonym (S) skrev 2018-11-05 11:08:34 följande:

    Förstår inte varför folk ska lägga sig i överhuvudtaget.

    Ja det är första barnet har inga förvärkar eller nånting, bara sammandragningar som är helt smärtfria. Vill ju helst inte vänta två veckor och bli igångsatt men just nu känns det så...! Var det ditt första barn också?


    Inte jag heller, fattar inte hur dem inte kan förstå att det är personligt och att man kanske inte vill prata om det. Speciellt inte inför massa andra människor!

    Spännande! Japp, detta var mitt första också. Jag var också rädd att jag skulle vara tvungen att bli igångsatt för jag hade inga sammandragningar eller något innan värkarna drog igång på riktigt, men hon tittade ut sex dagar efter BF :)
  • Anonym (S)
    crochetqueen skrev 2018-11-05 11:13:07 följande:

    Inte jag heller, fattar inte hur dem inte kan förstå att det är personligt och att man kanske inte vill prata om det. Speciellt inte inför massa andra människor!

    Spännande! Japp, detta var mitt första också. Jag var också rädd att jag skulle vara tvungen att bli igångsatt för jag hade inga sammandragningar eller något innan värkarna drog igång på riktigt, men hon tittade ut sex dagar efter BF :)


    Det känns skönt att höra hoppas min gosse vill ut innan den här veckan är över...!
  • crochetqueen
    Anonym (S) skrev 2018-11-05 12:24:51 följande:

    Det känns skönt att höra hoppas min gosse vill ut innan den här veckan är över...!


    Det hoppas jag med, vet hur förjävliga dem sista dagarna är! Lycka till, hoppas allt går bra :D
  • Ignoramus

    Jag ger ersättning på heltid och har alltid gjort, för mig var det inte ett alternativ att ens försöka med amning. Upplever också att folk har frågat mycket om hur vi gjort med amningen (vad nu dessa människor överhuvudtaget har med saken att göra), men jag tror att jag är en så pass privat person att de inte förväntar sig att få ur mig mycket mer än det. Om de mot förmodan fortsätter fråga säger jag bara "nu kan pappan också vara med och mata, vilket har gjort att deras relation har varit väldigt bra redan från början". Det är absolut inte hela sanningen men det är svårt att argumentera emot det.

    Du kan väl säga nåt motsvarande; "jag blir en mycket mer närvarande och gladare förälder när jag får sova om nätterna". Eller helt enkelt; "barnet blir mättare och gladare på flaska."

    Fortsätter de trots allt att lägga sig i får sambon kliva in och säga åt sin släkt att skärpa sig.

  • Anonym (´´´´)

    Jag blir arg för din skull. Det är helt onödigt för andra att kommentera och de har inte med det att göra.
    Försök att med så mycket självförtroende som möjligt bara säga att "ja, det är bäst för oss" och byta samtalsämne. Eller be din man att göra det.

    Alternativt kan du ju alltid börja darra på underläppen och klämma fram några stora tårar och säga något patetiskt som "livet blir inte alltid som man tänkt sig...". Det kommer garanterat att lära dem en läxa.

  • Anonym (S)
    crochetqueen skrev 2018-11-05 12:48:00 följande:

    Det hoppas jag med, vet hur förjävliga dem sista dagarna är! Lycka till, hoppas allt går bra :D


    Tack!! Lycka till själv med föräldraskapet
  • crochetqueen
    Ignoramus skrev 2018-11-05 13:02:31 följande:

    Jag ger ersättning på heltid och har alltid gjort, för mig var det inte ett alternativ att ens försöka med amning. Upplever också att folk har frågat mycket om hur vi gjort med amningen (vad nu dessa människor överhuvudtaget har med saken att göra), men jag tror att jag är en så pass privat person att de inte förväntar sig att få ur mig mycket mer än det. Om de mot förmodan fortsätter fråga säger jag bara "nu kan pappan också vara med och mata, vilket har gjort att deras relation har varit väldigt bra redan från början". Det är absolut inte hela sanningen men det är svårt att argumentera emot det.

    Du kan väl säga nåt motsvarande; "jag blir en mycket mer närvarande och gladare förälder när jag får sova om nätterna". Eller helt enkelt; "barnet blir mättare och gladare på flaska."

    Fortsätter de trots allt att lägga sig i får sambon kliva in och säga åt sin släkt att skärpa sig.


    Bra tips, det ska jag banne mig säga nästa gång någon frågar! Förstår inte varför folk ska lägga sig i så, det är omtumlande nog med att man är nybliven förälder, behöver liksom inte ha folk flåsandes i nacken om man ammar eller inte.
  • crochetqueen
    Anonym (´´´´) skrev 2018-11-05 13:56:13 följande:

    Jag blir arg för din skull. Det är helt onödigt för andra att kommentera och de har inte med det att göra.

    Försök att med så mycket självförtroende som möjligt bara säga att "ja, det är bäst för oss" och byta samtalsämne. Eller be din man att göra det.

    Alternativt kan du ju alltid börja darra på underläppen och klämma fram några stora tårar och säga något patetiskt som "livet blir inte alltid som man tänkt sig...". Det kommer garanterat att lära dem en läxa.


    Ja så ska man banne mig egentligen säga, då lär dem ju inte fråga igen! ;)
  • Physalis

    Men herregud vilka människor det finns. Folk har väl inte med dina bröst och din amning att göra. Ställer folk för privata frågor så ska du inte skämmas för att säga ifrån. Det är de som ska skämmas som ställer så intima frågor. Det finns smidiga sätt att säga ifrån som inte är konfliktskapande.

    Du kan skratta lite och säga "oj nu börjar det bli lite väl privat, nu pratar vi om något roligare" eller börja fråga om den andres amning istället (gissar att det är kvinnor som undrar). Så slipper du svara samtidigt som du slipper en konfrontation.


    Korrekturläser som en kratta
  • pandoraDiem

    Var stolt över dig själv, vilken stark mamma du är som orkar pumpa bröstmjölk när amningen inte fungerade! Jag är imponerad! Men kom ihåg att ta hand om dig själv och om det blir för jobbigt kom ihåg att det bästa för ditt barn är en mamma som orkar.

    Jag vet hur otroligt lätt det är att ta åt sig av kommentarer fast man vet att man ibland inte borde. Ibland kommer de ju dessutom från någon som har noll erfarenhet (Och ingen har ju faktiskt erfarenhet av just ditt barn).

  • nernu

    tråkigt att det inte funkat med amningen när du egentligen vill. Det hjälper inte med amningsnapp? Bm kan kinka lite om det där mendet är bara dumt.

    Jag hade bara sagt vänligt men bestämt att jag vill inte prata om det. Rakt upp och ner. Inget annat.

  • crochetqueen
    nernu skrev 2018-11-06 22:03:02 följande:

    tråkigt att det inte funkat med amningen när du egentligen vill. Det hjälper inte med amningsnapp? Bm kan kinka lite om det där mendet är bara dumt.

    Jag hade bara sagt vänligt men bestämt att jag vill inte prata om det. Rakt upp och ner. Inget annat.


    Jag testade amningsnapp som jag fick på BB men den ville inte lillan riktigt ta heller. Min produktion kom igång väldigt sent så när hon skulle amma låg hon bara och skrek och var arg för att hon inte fick något. Hon var supernöjd när vi började med flaskan!
  • Poppy75

    Jag ångrar att jag kämpade så hårt och så länge med amningen som jag gjorde. Både jag och mina tvillingar blev lugnare och gladare när jag fasade ut amningen.  
    Jag lyssnade för mycket på alla de som lovordade amning. Jag borde ha vänt fokus inåt och lyssnat på mig själv istället. 

    "Det här funkar bäst för oss" är en användbar fras tycker jag. 

Svar på tråden Det här med amning..