• Titiou

    Billig ny (t.ex. Moweo) eller begagnad vagn?

    Funderar vilken vagn vi ska köpa. Är en hel djungel att sätta sig in i för att kunna välja! Vi vill inte lägga för mkt pengar på en vagn och har tänkt köpa begagnad. Självklart kommer vi ju titta på vagnen och så men känns ändå svårt att avgöra om den är i bra skick och kommer att hålla! Nu såg jag att Jollyroom säljer Moweo och Bemoo vagnar på sin outlet för 1000-2000 kr istället för 4000-5000 och har börjat fundera på ngn av dem istället. Någon som vet hur dessa märken är? Hittar i princip ingen information om dem på nätet.
    Hur skulle ni tänka, försöka köpa en begagnad men i fint skick vagn från tex Emmaljunga eller en billig ny? Vad ger mest kvalitet eg? 

  • Svar på tråden Billig ny (t.ex. Moweo) eller begagnad vagn?
  • Amla07

    Vet inget om de okända märkena, men Emmaljungas vagnar är väldigt bra och håller till flera barn. Det är främst kvaliteten på hjulen som är viktig skulle jag säga. Man går många mil med vagnen totalt. Vi köpte begagnas Emmaljunga och var väldigt nöjda.

  • emhu

    Alla vagnar är nog mer eller mindre lika om man ser till själva funktionaliteten och säkerhetenm men en sak som jag verkligen rekommenderar er att kolla oavsett vilken vagn ni köper är: 1. Hur mycket väger vagnen? Den blir jobbig att packa in i bilen och dra runt på om den är för tung. 2. Hur är den att packa in i bilen? Behöver ni "pussla" för att få in den? När man har en bebis som gallskriker i babyskyddet vill man att vagnen går snabbt och smidigt att packa in i bilen :)

    Själv har jag en Emmaljunga nxt90 som jag är supernöjd med. Lätt och smidig att köra och packa in i bilen.

    Lycka till!

  • Utvandraren2

    Jag har en Moweo. Köpte den begagnad, men den var oanvänd. Köpte den för 1000kr, så tänkte att om den inte funkar så köper jag en av de mer kända märkerna. Här är min recension efter fyra månader:

    Den är lätt och går att packa ihop väldigt bra. Min modell (typ föregångaren till ?Air?), påminner mycket om en Bugaboo buffalo. Det var en sådan jag tänkt att köpa, då den passade mitt behov bäst. Men den kostade 13 000.

    Hjulena svänger lätt. Lättare än en Stokke, men sämre än en Britax. (Har provkört mina vänners vagnar)

    De dyrare märkerna har en ?mysigare? liggdel med stoppning. Jag köpte en Beemoo mjukbag i fleece och la en handuk i botten. Det blev jättebra, och en mjukbag är mycket lättare att lyfta upp än en stor och tung liggdel. Minst en vän köpte en likadan trots Stokkevagn.

    Mjukbagen är för liten nu, så köpte ett fårskinn och la i botten med en ullfilt under.

    Hela vagnen känns helt klart ?billigare? än en kvalitetsvagn. Hjulen är lite små, så asfalt och hårdpackad grusväg går bra, men inget mer. Samtidigt gör det vagnen lättsvängd ocj enkel i stan.

    Det största felet är att det är krångligt att gå över trottoarkanter. Måste upp på två hjul för minsta lilla (pga små hjul). Dessutom finns det ingen bra ram att sätta foten på när man ska upp på två hjul. Det går heller inte att lyfta i liggdelen, utsn ska någon hjälpa mig att lyfta ner från tex en buss, måste jag be dem stt lyfta i hjulramen helt nere vid marken.

    Jag tyckte att bilstolsadapter var fjanteri. Det tar jag tillbaka, det hade varit underbart mycket enklare.

    Jag har sparat mycket pengar på min billiga vagn, men är glad att jag betalade så lite. När fröken blir äldre är det troligt att jag köper en bättre vagn, men då slipper jag ju köpa liggdelen. Samtidigt, när hon kan sitta/stå/gå själv blir ju allt så mkt enklare.

    Så Ts, mitt råd är att om du får den för under 2000kr, köp den. Men den är inte värd mer än så.

  • Anonym (Mitt tips!)

    Köp en bra begagnad av bra märke!

    Jag har provat MÅNGA vagnar och har landat i en solklar favorit: BRITAX GO NEXT! Jag älskar den!

    Fantastiskt gung! (tro mig - det gör all skillnad i världen när du har en sur, trött bebis som ändå inte kan sova). Går bra både i stan och i lätt terräng. STOR varukorg som gör att du kan handla mer än en tomat i taget. Just varukorgen storlek är FANTASTISK! Ofta behöva många saker tas med. Extra kläder, kanske en bärsele, och kanske vill du handla? En vagn med liten varukorg är ingen vagn!

    Grym körkänslan! Andra vagnar med svängbara hjul känns rasaliga och "plastiga". Denna är stabil och har sååå bra stötdämpning.

    Jag kan fortsätta länge. Solskyddet på GO Next är grymt! Andra mammor fick krångla med parasoller och lösa skärmar, men det slapp jag.

    En sak man inte tänker på är att bebisen tillslut blir större. På Go Next kan du vika ner handtaget så långt att pyttebarnet som just lärt sig gå själv kan köra vagnen - och tro mig - det vill barnet göra! Dessutom kan handtaget vikas uppåt så även tvåmeterspappan blir nöjd.

    En bra sak med Go Next är också att liggdelen hamnar ganska högt upp vilket underlättar när du vill kika till din bebis och när du ska ta upp och lägga ner den. Många vagnar är superlåga och i nyförlöst läge är det skitjibbigt att böja sig ner på det sättet som då krävs. Sittdelen på Go Next är däremot låg så att barnet själv redan vid 1,5 års ålder kan klättra i själv. Återigen - du spar på ryggen!

    Lätt att fälla ihop ( tack Gud!) och eftersom den står på hjulen när den är ihopvikt kan du rulla den trots att den är ihopfälld - du kan alltså skjuta den in i bilen. Den blir inte heller smutsig som de vagnar som ligger ner när de är ihopfällda.

    Min 5-åring har vid sjukdom fått åka i vagnen. Hon är lång och rätt tung och det har ändå gått utmärkt! En vagn barnet inte växer ur med andra ord.

  • Utvandraren2
    Anonym (Mitt tips!) skrev 2018-11-10 22:33:17 följande:

    Köp en bra begagnad av bra märke!

    Jag har provat MÅNGA vagnar och har landat i en solklar favorit: BRITAX GO NEXT! Jag älskar den!

    Fantastiskt gung! (tro mig - det gör all skillnad i världen när du har en sur, trött bebis som ändå inte kan sova). Går bra både i stan och i lätt terräng. STOR varukorg som gör att du kan handla mer än en tomat i taget. Just varukorgen storlek är FANTASTISK! Ofta behöva många saker tas med. Extra kläder, kanske en bärsele, och kanske vill du handla? En vagn med liten varukorg är ingen vagn!

    Grym körkänslan! Andra vagnar med svängbara hjul känns rasaliga och "plastiga". Denna är stabil och har sååå bra stötdämpning.

    Jag kan fortsätta länge. Solskyddet på GO Next är grymt! Andra mammor fick krångla med parasoller och lösa skärmar, men det slapp jag.

    En sak man inte tänker på är att bebisen tillslut blir större. På Go Next kan du vika ner handtaget så långt att pyttebarnet som just lärt sig gå själv kan köra vagnen - och tro mig - det vill barnet göra! Dessutom kan handtaget vikas uppåt så även tvåmeterspappan blir nöjd.

    En bra sak med Go Next är också att liggdelen hamnar ganska högt upp vilket underlättar när du vill kika till din bebis och när du ska ta upp och lägga ner den. Många vagnar är superlåga och i nyförlöst läge är det skitjibbigt att böja sig ner på det sättet som då krävs. Sittdelen på Go Next är däremot låg så att barnet själv redan vid 1,5 års ålder kan klättra i själv. Återigen - du spar på ryggen!

    Lätt att fälla ihop ( tack Gud!) och eftersom den står på hjulen när den är ihopvikt kan du rulla den trots att den är ihopfälld - du kan alltså skjuta den in i bilen. Den blir inte heller smutsig som de vagnar som ligger ner när de är ihopfällda.

    Min 5-åring har vid sjukdom fått åka i vagnen. Hon är lång och rätt tung och det har ändå gått utmärkt! En vagn barnet inte växer ur med andra ord.


    Instämmer. Har provkört den, känner en som har den. Den är riktigt bra. Har man råd ska man köpa den. Jag hade råd, men jag blev för sparivrig.
Svar på tråden Billig ny (t.ex. Moweo) eller begagnad vagn?