Anonym (Tssss) skrev 2018-11-05 13:36:04 följande:
Min bror har alltid varit en energitjuv av högsta rang.
Är väldigt pessimistisk, negativ och tycker att allt är jobbigt.
Vi träffas ca 2 gånger om året. En vid jul. Och kanske en gång till, då jag har fått ligga på honom och hans sambo om att träffas.
Jag har alltid varit fixaren i vår familj. Dragit ihop fester, kalas, jular, middagar osv..
Men nu är det STOPP! Jag orkar fan inte mer!
Vi pratar på telefon ibland. Då är det bara gnäll, gnäll och gnäll. Jag försöker alltid vara positiv och glad. Så att prata med honom drar ner mig.
Nu har dom fått barn. Och helt plötsligt ska vi träffas mycket oftare. Jag vill. Men jag orkar helt enkelt inte.
Kan ju tillägga att våra barn (17 och 14 år) har dom aldrig brytt sig om. Inte kommit på deras födelsedagskalas, eller köpt julklappar. Och ja. Jag har bjudit dom varje år. Utom detta. För varför bjuda när dom ändå aldrig kommer?
Hur ska jag göra? Det är ju ändå min bror. Någon som har några tips? Eller någon i samma situation som vill dela med sig?
Mvh.
Jag har en pappa som är ungefär likadan. Han bryr sig inte om det inte gagnar honom själv. Om jag bjuder in eller vill ses så har han inte tid, men om jag inte skulle komma när han bjuder in så blir han helt upprörd och menar på att jag sviker.
Jag har överlåtit till honom att ta initiativ. Jag bjuder aldrig in längre men om han bjuder in så kommer jag. Jag ber aldrig om något (presenter, barnvaktning etc) och om han föreslår något så tackar jag artigt om det är något jag vill ta emot. Om jag inte vill komma så trasslar jag inte med långsökta ursäkter utan säger bara vänligt att nej, då kan vi inte.
Så låt din bror föreslå att ni ses och gör det så ofta eller sällan som du har ork och lust. Tacka ja när du känner för det och tacka nej när du känner för det. Om han förväntar sig att du uppvaktar hans barn på födelsedag och jul så kan du ju påminna om att ni inte uppvaktat varandras barn tidigare, å du föreslår att ni fortsätter enligt tidigare tradition.
Man måste inte umgås bara för att man är familj eller släkt. Det ska ge något mer än bara dåligt samvete och skuldkänslor. Man måste inte heller bryta, det kan räcka att man fasar ut umgänget och ändrar sitt förhållningssätt gentemot personen.