• Anonym (Ylva/TS)

    Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

    JURIDIK

    Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

    Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

  • Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • Anonym (?)

    Vad menar du med vilket testamente som är bäst? Det beror ju på vem/vilka ni vill ska ha pengarna istället. Och helt arvlösa går inte att göra dem utan att ge bort tillgångarna under er livstid.

  • Anonym (Ylva/TS)

    Jo man kan testamentera endast laglott och ge full förfogande rätt till make maka. Vi vill sitta i skyddat bo, ge arvet till varandra. Det vi byggt upp tillsammans.

    Det finns olika sorters testamenten.

  • Anonym (Försäkring)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 20:16:31 följande:

    Jo man kan testamentera endast laglott och ge full förfogande rätt till make maka. Vi vill sitta i skyddat bo, ge arvet till varandra. Det vi byggt upp tillsammans.

    Det finns olika sorters testamenten.


    Teckna en rejäl livförsäkring också. Då går det att köpa ut övriga arvtagare.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 20:16:31 följande:
    Jo man kan testamentera endast laglott och ge full förfogande rätt till make maka. Vi vill sitta i skyddat bo, ge arvet till varandra. Det vi byggt upp tillsammans.
    Det finns olika sorters testamenten.
    För att någon skall kunna ge dig ett svar du vill ha måste du väl ändå visa de 7 alternativ ni har. Om ni inte fixar att välja själva så vore nog någon timma med en riktig jurist väl investerade pengar.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (Försäkring) skrev 2018-11-05 20:20:25 följande:

    Teckna en rejäl livförsäkring också. Då går det att köpa ut övriga arvtagare.


    Tror inte det hjälper, det går väl oxå direkt till barn?
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 20:28:02 följande:

    För att någon skall kunna ge dig ett svar du vill ha måste du väl ändå visa de 7 alternativ ni har. Om ni inte fixar att välja själva så vore nog någon timma med en riktig jurist väl investerade pengar.


    Men den som vet, vet ju utan att jag behöver visa. Jag är inte ute efter "den som gissar närmast", gissa det kan jag med göra.
  • Anonym (Försäkring)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 20:43:29 följande:

    Tror inte det hjälper, det går väl oxå direkt till barn?


    Du väljer själv förmånstagare på livförsäkring så det löser era problem. Förvånansvärt billigt med livförsäkringar, iaf om du är frisk och inte alltför gammal . Jag betalar 44 kr/mån för ca 1 mkr.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (Försäkring) skrev 2018-11-05 20:58:53 följande:

    Du väljer själv förmånstagare på livförsäkring så det löser era problem. Förvånansvärt billigt med livförsäkringar, iaf om du är frisk och inte alltför gammal . Jag betalar 44 kr/mån för ca 1 mkr.


    Jag pratar nu om hus och gemensamma ägodelar. Tycker det är onödigt att använda livförsäkring på att sitta kvar i boet, när det kan användas till annat nödvändigt som uppkommer pga dödsfall. Sen ska ju givetvis barnen få ta del av livförsäkringen. Men inte av det vi byggt upp ihop.
  • Drottningen1970

    fast den överlevande makan kan ändå aldrig vara säker på att sitta i skyddat bo om barnen kräver att få ut sin laglott. Då behöver dom ändå köpas ut.

  • Anonym (Ylva/TS)
    Drottningen1970 skrev 2018-11-05 21:24:33 följande:

    fast den överlevande makan kan ändå aldrig vara säker på att sitta i skyddat bo om barnen kräver att få ut sin laglott. Då behöver dom ändå köpas ut.


    Jo om man testamenterar förfogande till den andre.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!