• Anonym (Grannen)

Hur mycket får en barnfamilj egentligen låta?

VI fick nya grannar på våningen ovanför för några månader sen. En ensamstående pappa med två pojkar varannan vecka. Vi bor i en nybyggd fastighet som är extremt välisolerad. Under de fem år vi bott här, har vi hört grannar en handfull gånger. Den tidigare grannen ovanför kunde man ibland höra en smula då mamman gick med klackar. När de hade inflyttningsfest kunde vi förvisso höra ljud från dem, men så fort vi lämnade vardagsrum och gick längre in i lägenheten, kunde vi utan problem sova.

Det är alltså otroligt välisolerat. Trots det hör vi de nya grannarna HELA tiden när barnen är hemma. Det dunsar precis hela tiden, från strax innan sex på morgonen till halv nio-nio på kvällen, dunsar, bankar, skriks, hoppas och springs det. Lägg till ljud av att någon drar något liksom "gnisslande" dras över golvet. Det har gått så långt att vi väljer att lämna vårt hem de helger han har barnen, för det är outhärdligt att lyssna på. Vår dotter vaknar alldeles för tidigt av dem och har svårt att sova av allt dunsande. Det är extremt!

Pappan i fråga förstår ingenting. Barn låter menar han och så är diskussionen över. Vi har ju också barn, men vi är noga med att inte studsa några bollar inne, inte hoppa och vi påminner om att vi inte springer hemma. Hårda leksaker leker vi på en tjockare lekmatta med och innan klockan åtta på morgonen leker vi överhuvud taget inte med sådant. Också hon glömmer sig ibland, men det här är alltså extremt!

Finns det någon man kan göra? Har barnfamiljer fri lejd? Vad mer kan vi göra?

• Svar på tråden Hur mycket får en barnfamilj egentligen låta?
  • tankfull

Åh, vad jag lider med dig och blir förbannad å era vägnar! Ja, barn låter men man kan lära dem hyfs precis som ni gör med era barn. Jag låter mitt barn göra saker som jag vet låter ibland, men bara en kort stund och sen får hon sluta eller gå ut. En studsande boll eller hoppande låter ju jättemycket i grannens tak, det vet man ju. Men en störning är en störning oavsett tidpunkt på dygnet så du får väl påtala detta flera gånger till hyresvärden tills det blir ändring. Erat barn ska ju inte väckas för tidigt till exempel, det är ju ett påtagligt problem du kan ta upp.

• Anonym (Emma)

Kontakta hyresvärd/BRF.

Visst låter barn, och om det enbart var på "vettiga" tider hade jag troligtvis inte brytt mig, men om cirkusen börjar innan kl sex på morgonen måste ni ju säga till. Pappan måste ta sitt ansvar och respektera att andra i huset vill kunna sova.

Svar på tråden Hur mycket får en barnfamilj egentligen låta?