• Äldre 5 Nov 20:46
    1940 visningar
    12 svar
    12
    1940

    Heminsemation

    Hej!

    Har lyckats bli gravida via heminsemation.???? fler som lyckats? Plussade idag 4+4 svagt streck. Fler som gjort det nyligen?

  • Svar på tråden Heminsemation
  • Thomas­W
    Äldre 5 Nov 21:15
    #1

    Krogragg?

  • Äldre 5 Nov 22:02
    #2

    Köpte du spermier på nätet eller känd fysisk donator eller annat alternativ? Krogragg tror jag inte att det blev till på... Grattis!

  • Äldre 5 Nov 23:52
    #3
    Monny skrev 2018-11-05 20:46:56 följande:

    Har lyckats bli gravida via heminsemation.???? fler som lyckats? Plussade idag 4+4 svagt streck. Fler som gjort det nyligen?


    Grattis Jag tycker det är en jättebra metod för barnlösa av många anledningar, de slipper både köer och kostnader och så får de bilda sig en uppfattning om donatorn på förhand

    Jag har en del erfarenhet av att hjälpa barnlösa bli gravida på det sättet. Mitt andra 'donatorbarn' föddes sent i somras. Men jag är bara passiv donator och kommer inte ha någon roll i de barnens liv, så mitt perspektiv är helt annorlunda från de som blir gravida på det sättet.
  • cb66
    Äldre 6 Nov 09:37
    #4
    SvenOlsson skrev 2018-11-05 23:52:37 följande:
    Grattis Jag tycker det är en jättebra metod för barnlösa av många anledningar, de slipper både köer och kostnader och så får de bilda sig en uppfattning om donatorn på förhand

    Jag har en del erfarenhet av att hjälpa barnlösa bli gravida på det sättet. Mitt andra 'donatorbarn' föddes sent i somras. Men jag är bara passiv donator och kommer inte ha någon roll i de barnens liv, så mitt perspektiv är helt annorlunda från de som blir gravida på det sättet.
    Att donera privat är ett bra alternativ men det finns juridiska komplikationer. Du kan inte avtala bort faderskapet och är underhållskyldig för barnet. Barnet har också arvsrätt som särkullsbarn.
  • Äldre 6 Nov 12:00
    #5
    cb66 skrev 2018-11-06 09:37:35 följande:

    Att donera privat är ett bra alternativ men det finns juridiska komplikationer. Du kan inte avtala bort faderskapet och är underhållskyldig för barnet. Barnet har också arvsrätt som särkullsbarn.


    Ja i en del situationer kan det finnas risker för mig som donator, det är sant. Det känns extra tryggt att donera till samkönade par, för då vill de så gott som alltid bli föräldrar tillsammans och då övertar en av dem det ansvar som fadern skulle ha. I andra fall tänker jag på att vara lite anonym. Det är sällan ett problem, tvärtom vill ofta de jag pratar med också vara lite anonyma. Hittils har jag bara haft bra erfarenheter
  • Äldre 6 Nov 12:43
    #6

    Spermierna är från min man och vi har levt ihop i över 10 år, var en krogragg då????

    5 försöket och är 42 år.

  • Äldre 6 Nov 12:53
    #7
    Monny skrev 2018-11-06 12:43:34 följande:

    Spermierna är från min man och vi har levt ihop i över 10 år, var en krogragg då????

    5 försöket och är 42 år.


    Det måste kännas fantastiskt att kunna bli biologiska föräldrar tillsammans efter alla de utmaningarna Blir nyfiken hur det kom sig att ni valde heminsemination som metod?
  • cb66
    Äldre 6 Nov 13:34
    #8
    SvenOlsson skrev 2018-11-06 12:00:55 följande:
    Ja i en del situationer kan det finnas risker för mig som donator, det är sant. Det känns extra tryggt att donera till samkönade par, för då vill de så gott som alltid bli föräldrar tillsammans och då övertar en av dem det ansvar som fadern skulle ha. I andra fall tänker jag på att vara lite anonym. Det är sällan ett problem, tvärtom vill ofta de jag pratar med också vara lite anonyma. Hittils har jag bara haft bra erfarenheter
    Det räcker med att barnet söker sin biologiska far i vuxen ålder för att det skall få ärva.  Arvet är en väldigt stor risk om man har donerat mycket. Tänka på att särkullsbarnen ärver direkt och att änkan måste dela arvet med de barnen. Ett par särkullsbarn kan då tvinga änkan att sälja hus och hem.

    Att det dyker upp ett enstaka "barn på bygden" vid bodelning är inte ovanligt, men det skulle nog bli en stor överraskning om det stod 10 donatorbarn och krävde sina delar.
  • Äldre 6 Nov 16:16
    #9

    Stort grattis!

  • Äldre 6 Nov 21:18
    #10

    Trångbodda just nu och svårt att få till det , därför fick det bli det alternativet denna gång

  • Äldre 7 Nov 00:12
    #11
    cb66 skrev 2018-11-06 13:34:06 följande:

    Det räcker med att barnet söker sin biologiska far i vuxen ålder för att det skall få ärva.  Arvet är en väldigt stor risk om man har donerat mycket. Tänka på att särkullsbarnen ärver direkt och att änkan måste dela arvet med de barnen. Ett par särkullsbarn kan då tvinga änkan att sälja hus och hem.

    Att det dyker upp ett enstaka "barn på bygden" vid bodelning är inte ovanligt, men det skulle nog bli en stor överraskning om det stod 10 donatorbarn och krävde sina delar.


    När jag blir gammal nog att börja tänka på döden finner jag nog på en lösning på såna eventuella risker, som att skriva över äganderätten av huset på mina egna barn.
  • Äldre 8 Nov 07:48
    #12

    Grattis till graviditeten.

    Hoppas att det funkar hela vägen ut för dig och att du/ni får ett friskt litet barn.

    Jag har också fungerat som donator innan och kan tänka mig att göra det igen.

    Som privat donator tar man också en del risker med arvsbiten och ersättningsskyldighet. Det man vill är ju att kunna hjälpa till då man vet hur mycket ett barn betyder för den som verkligen önskar sig detta.

    Är man seriös så kämpar man tillsammans för ett gemensamt mål att det skall bli ett barn.

Svar på tråden Heminsemation