• Anonym (TS)

Arbetsliv och IVF

Snart ska jag börja min IVF-behandling. Hittills har min chef gett mig ledigt när jag ska på olika läkarbesök, men nu när det blir mer frekvent och ibland flera läkarbesök samma vecka, trot jag att mitt första nej kommer komma snart. Jag känner att jag vill berätta för min chef, men problemet är att han är en ?ungkarl?, det känns som att han inte kommer förstå mig alls. Hur berättade ni för eran chef? Jag har absolut inga problem med att vara öppen och ärlig, men just att han är så ung stör mig...

• Svar på tråden Arbetsliv och IVF
  • Anonym (Ellen)

Har inga bra tips men både Ruvarpodden och ivf-podden har haft avsnitt just om arbetslivet och att genomgå ivf.

Kanske kan du lyssna och få lite hjälp på traven där?

• Anonym (TS)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-11-06 13:35:51 följande:

Har inga bra tips men både Ruvarpodden och ivf-podden har haft avsnitt just om arbetslivet och att genomgå ivf.

Kanske kan du lyssna och få lite hjälp på traven där?

Tack! Ska absolut kolla upp det :)
  • BuoBä

Jag har gjort 9 IVF och nån extra insättning, och hade 2 olika arbetsgivare under den perioden. Jag har aldrig sagt något till cheferna, utan har försökt få tider så jag kunde gå dit innan jobbet, sluta lite tidigare eller ta det på lunchen. Men jag har haft flexibla jobb där det inte är jättenoga om man är på plats bestämda tider, så länge man får ihop timmarna. Och så beror det ju såklart på hur långt man har till kliniken.

Vill du inte säga exakt vad det är kan du dra till med "problem med cystor som behöver följas upp". En manlig chef lär inte fråga mer, och det är halvsant iaf.

• Anonym (inte)

Berättade inte ens. Tycker man ska ha samma SJÄLVKLARA rätt som alla andra att få pyssla med sin familjebildning helt o hållet privat, skiljt från arbetsgivaren.

Man har rätt att vara borta en v utan läkarintyg. Behöver man längre så har arbetsgivaren inte rätt att kräva se orsak, den delen behöver man inte lämna in.
    Dock fungerar ju det här bara så länge man inte har en massa annan sjukfrånvaro, men det hade inte jag. För arbetsgivaren har ju rehabansvar. Tror dock att man kanske hade kunnat ta det med företagshälsovården och be dem hålla sekretessen gentemot arbetsgivaren, helt rimligt då det ju inte rör sig om någon sjukdom som arbetsgivaren behöver rehabilitera.

Hade jag inte haft en skvallerkärring till chef som är typ bästis privat med ett par st i personalen sen många år hade jag ev handlat olika. Men sannolikt inte. Gillar att vara privat :)

Någon gång tog jag semesterdag.

Lycka till! :)

• Anonym (inte)
    BuoBä skrev 2018-11-06 13:40:15 följande:
    Jag har gjort 9 IVF och nån extra insättning, och hade 2 olika arbetsgivare under den perioden. Jag har aldrig sagt något till cheferna, utan har försökt få tider så jag kunde gå dit innan jobbet, sluta lite tidigare eller ta det på lunchen. Men jag har haft flexibla jobb där det inte är jättenoga om man är på plats bestämda tider, så länge man får ihop timmarna. Och så beror det ju såklart på hur långt man har till kliniken.
    Vill du inte säga exakt vad det är kan du dra till med "problem med cystor som behöver följas upp". En manlig chef lär inte fråga mer, och det är halvsant iaf.
    Håller med!
Svar på tråden Arbetsliv och IVF