• Anonym (Tröttnat)

Personer som skriver meddelande på nätterna

Många gånger har jag varit med om att vänner/bekanta skriver meddelanden via Facebook till mig trots att det är natt/tidig morgon och jag dessutom inte varit inloggad på ett antal timmar. Varför gör man detta? Förstår man inte att den andra personen sover och vill ha dig som en väckarklocka? Naturligtvis får man höra av sig om det är något viktigt, men inte bara för att fråga vad jag gör.

Jag skulle såklart kunna stänga av internet/notiser, men jag behöver vara tillgänglig där för jobbets skull.

Vad tänker ni andra?

• Svar på tråden Personer som skriver meddelande på nätterna
  • Anonym (tänker)
    Anonym (Tröttnat) skrev 2018-11-06 14:36:51 följande:

Många gånger har jag varit med om att vänner/bekanta skriver meddelanden via Facebook till mig trots att det är natt/tidig morgon och jag dessutom inte varit inloggad på ett antal timmar. Varför gör man detta? Förstår man inte att den andra personen sover och vill ha dig som en väckarklocka? Naturligtvis får man höra av sig om det är något viktigt, men inte bara för att fråga vad jag gör.

Jag skulle såklart kunna stänga av internet/notiser, men jag behöver vara tillgänglig där för jobbets skull.

Vad tänker ni andra?

Jag tänker nog att folk som inte vill bli störda har inte notiser med ljud på under de tider de inte vill bli störda. Så om det passar mig så skriver jag mitt i natten eller mitt på dagen om det faller sig så.

Kan du ha telefonen på nattläge så att notiser inte stör vissa tider? Eller måste jobbet nå dig även på natten?
  • Anonym (va?)

Men det är hur enkelt som helst. Säg åt dina vänner att inte kontakta dig vare sig på FB eller sms nattetid! Inga företag får ha ständig jour på sina anställda. I så fall kan de ringa upp. Att ha FB/Messenger på är ju förkastligt. Stäng av skiten och säg till ditt jobb att vill dom dig något så får de sms:a eller ringa. 

Det är svårt att ändra beteenden på en gäng människor. Bättre förändra sig själv: stäng av notiserna.

• Anonym (Charlotte68)

På FB kan jag skriva alla möjliga tider.

Jag förutsätter att den som inte vill bli störd har tyst telefon eller i alla fall aviseringar från Messenger tyst/avstängt.

Behöver man bli nådd fr jobb och har telefonen på på natten pga det, så sker detta väl inte via Messenger tänker jag?

• Mongoliet

Skriver när det passar mig oavsett vad tiden är. Själv sätter jag min mobil på flightmode när jag ska sova.

• Anonym (va?)
    Anonym (Charlotte68) skrev 2018-11-06 14:40:04 följande:

På FB kan jag skriva alla möjliga tider.

Jag förutsätter att den som inte vill bli störd har tyst telefon eller i alla fall aviseringar från Messenger tyst/avstängt.

Behöver man bli nådd fr jobb och har telefonen på på natten pga det, så sker detta väl inte via Messenger tänker jag?

Och det är så de flesta fungerar. Vill man inte bli störd så får man stänga av signalen. Likadant om man inte vill att alla ska se om man är taggad på FB, så stänger man av den aviseringen i sekretessinställningar. Men många blir sura när alla kan se att man är taggad - då ställer man in "endast jag kan se om jag blir taggad". Man får helt enkelt välja själv hur man vill ha det. 
  • Aniiee

Har du en smart telefon (vilket jag förutsätter att du har eftersom du har facebook på den) så kan du stänga av specifika notiser.

I have a growing lack of disgust for you
  • CitronTulo

Jag tänker att var och en får ta ansvar själv över att inte ha ljud för aviseringar på sin telefon! Inte kan man väl lägga det ansvaret på den som skriver att ha koll på när alla ens vänner går och lägger sig på kvällen/går upp på morgonen?

• Anonym (Trött)

Det finns en funktion som heter "stör ej - tyst" den är toppen! Du kan ställa in exakta klockslag som du inte vill bli störd. T ex 22.00-06.00

• Pope Joan II
    CitronTulo skrev 2018-11-06 15:07:25 följande:

Jag tänker att var och en får ta ansvar själv över att inte ha ljud för aviseringar på sin telefon! Inte kan man väl lägga det ansvaret på den som skriver att ha koll på när alla ens vänner går och lägger sig på kvällen/går upp på morgonen?

Man får föra bok över dem med exakta noteringar över både sovreglerna och undantagen. Lägg gärna till en kolumn för de svartsjuka galningarna också, de som sitter och analyserar bildmeddelanden och i samtliga fall kommer fram till att de är skickade för att avsändaren på ett subtilt sätt försöker roffa åt sig deras män. 
  • Anonym (K)

Vill folk inte bli störda får de stänga av ljudet.

• Rattsarak

Hahaha vänta va? Blir du sur när det är du som är för lat för att kolla upp hur man stänger av notiser för specifika appar? Skrattande

• Anonym (J)

Jag skickar inte meddelanden på nätterna , men de flesta förutsätter väl att man har stör ej funktionen på ( och ställer in favoriter som undantag om man vill att jobbet , tonårsbarnet , gamla föräldrar osv. ska kunna nå en vid behov. )

• Anonym (J)

Det måste vara rätt ovanligt att man vill nå en via Facebook om det gäller något akut på jobbet.

• Anonym (lina)

Jag tänker att folk som sover ser till att inte bli störda. Jag har vänner på facebook som bor i Australien och Usa, andra är studenter eller jobbar skift. Hur vet jag när alla är vakna? 

• Anonym (mmm)
    Anonym (Tröttnat) skrev 2018-11-06 14:36:51 följande:

Vad tänker ni andra?

Du svarar väl när du vill sen, på dagen, om du vill svara alls? Jag har inget ljud på i min mobil när jag sover, bara larmet.

men du kan ju stänga av ljudet på just facebook osv, om du vill 
Svar på tråden Personer som skriver meddelande på nätterna