• Anonym (Anonym)

Ni som haft cellförändringar?

Har haft cellförändringar sen förra året. Gjort 2 kommer till efter det där det stått lätta cellförändringar ascus och hpv högrisk. Gjorde nytt cellprov idag och även pensling och vävnadsprov. Läkaren sa att hon tyckte det inte såg så farligt ut iallafall med cellfrändringarna. Men annars sa hon nästan ingenting.

Undrar bara hur mycket läkaren ser genom mikroskopet och penslingen där? Kan dom se på ett ungrfär vad man har för cellförändringar? Eller var det för att hon kanske var osäker hon tog vävnadsprov också? Eller gör dom det alltid ändå? Är orolig och undrande.

Skulle egentligen gjort undersökningen senare men har fått en 4cm cysta också. Så jag fick göra den direkt istället. Kan cystor ha med cellförändringar att göra? Eller det kanske inte kan påverka varandra.

• Svar på tråden Ni som haft cellförändringar?
  • Anonym (D)

Läkaren ser ganska bra genom kolposkopi! Hon såg ganska direkt att mina cellförändringar inte var bra. Sen måste de ta vävnadsprov för att vara helt säkra. Var glad att de är noga!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (D) skrev 2018-11-06 23:35:19 följande:

Läkaren ser ganska bra genom kolposkopi! Hon såg ganska direkt att mina cellförändringar inte var bra. Sen måste de ta vävnadsprov för att vara helt säkra. Var glad att de är noga!

Okej, usch inte roligt med sådant alls. Det är ju lite det jag är orolig för att hon såg nåt sådant men inte sa något så det var därför hon tog vävnadsprov också. För vad jag förstått gör de ju inte alltid det. Men de kanske bara gjorde det för att vara helt säkra på det med för hon var noggrann. Vad vet jag. Vilka cellförändringar hade du? Läskigt med den där stora tången de hade tyckte jag. Fast det kändes inte så mycket. Har dina försvunnit sen?
  • Anonym (D)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-07 10:05:50 följande:

Okej, usch inte roligt med sådant alls. Det är ju lite det jag är orolig för att hon såg nåt sådant men inte sa något så det var därför hon tog vävnadsprov också. För vad jag förstått gör de ju inte alltid det. Men de kanske bara gjorde det för att vara helt säkra på det med för hon var noggrann. Vad vet jag. Vilka cellförändringar hade du? Läskigt med den där stora tången de hade tyckte jag. Fast det kändes inte så mycket. Har dina försvunnit sen?

Jag hade redan fått cancer. Men de säger om de ser något oroväckande. Tro mig! Varit i svängen ett tag nu. Så ta det lugnt!
  • Anonym (Jag)

Jag hade cellförändringar när jag var 25. Vet inte vilken grad eller så. Togs bort med konisering. Inte haft något sedan dess och nu är jag snart 44.

• Engulgummianka

Jag har cellförändringar och hpv virus och har en inbokad tid för konisering den 20/11. Är jättenervös, orolig och rädd.

Jag är 32 har alltid gjort mina cellprov

• Anonym (Jag)

Engulgummianka, det kommer att gå bra ska du se. Själva koniseringen tyckte inte jag var något att orda om och som sagt, efteråt har jag inga förändringar haft.

• Anonym (D)
    Engulgummianka skrev 2018-11-08 14:30:49 följande:

Jag har cellförändringar och hpv virus och har en inbokad tid för konisering den 20/11. Är jättenervös, orolig och rädd.

Jag är 32 har alltid gjort mina cellprov

Ja, jag oxå. Det finns tyvärr en viss typ av cellförändringar i celler som heter körtelceller. De upptäcks inte alls lika bra med den vanliga screeningen. Men de håller på att utveckla screeningmetoden.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-06 16:23:08 följande:

Har haft cellförändringar sen förra året. Gjort 2 kommer till efter det där det stått lätta cellförändringar ascus och hpv högrisk. Gjorde nytt cellprov idag och även pensling och vävnadsprov. Läkaren sa att hon tyckte det inte såg så farligt ut iallafall med cellfrändringarna. Men annars sa hon nästan ingenting.

Undrar bara hur mycket läkaren ser genom mikroskopet och penslingen där? Kan dom se på ett ungrfär vad man har för cellförändringar? Eller var det för att hon kanske var osäker hon tog vävnadsprov också? Eller gör dom det alltid ändå? Är orolig och undrande.

Skulle egentligen gjort undersökningen senare men har fått en 4cm cysta också. Så jag fick göra den direkt istället. Kan cystor ha med cellförändringar att göra? Eller det kanske inte kan påverka varandra.

Jag har haft cellförändringar i några år. De har tagit alltid tagit vävnadsprov och kollat med kolposkopi på kontrollerna. Förra året försvan de, jag gjorde en extra undersökning och nu är jag inne i denvanliga screeningen igen.

Så du behöver inte vara orolig pga vävnadsprovet.

Jag tror inte cystorna har med cellförändringarna att göra men vet inte.
Svar på tråden Ni som haft cellförändringar?