• Anonym (Olivia)

    Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...

    Det här med att bjuda barnens kompisar på mat, gör jag gärna när det passar. Men kan ändå förstå de som inte väljer att göra det. Till exempel har jag bestämt att familjen ska äta kasslersås med pasta så är det lite jobbigt om dottern kommer hem med kompisar som är vegan, äter inte griskött, är glutenintolerant med mera. Hur löser ni som bjuder barnens kompisar på mat detta? Idag fick kompisarna gå hem och äta för jag orkade inte laga något extra. Hur gör man i en sån här situation? Är absolut inte snål och våran ekonomi är god så vi bjuder som sagt gärna när det passar. Men orkar samtidig inte laga en massa olika rätter varje dag.

  • Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...
  • Anonym (J)

    Jag bjuder barnens kompisar om maten som finns hemma funkar för dem.

    ( Och kollat med föräldrarna såklart att de inte har andra planer angående middagen. )

    Jag köper / gör endast specialkost om jag vet i förväg att ett barn som är allergisk osv. kommer på besök.

  • isolande

    Om det är spontanlek- man får äta det som bjuds fö stunden.
    Mer planerad lek- mat anpassas för allergi/specialkost. Gillar man inte maten får man helt enkelt vara hungrig och äta när man kommer hem.

  • Anonym (Olivia)

    Ja vid en planerad lek som jag vet om i förväg planerar jag såklart efter vad barnens kompisar vill/kan äta. Ofta blir det dock spontanlekar efter skolan vilket betyder att jag inte har planerat middagen för det. Ibland kan kompisarna äta ändå och när de inte kan, får de äta hemma.

  • Anonym (,,,)

    Vi har 5 barn så det skulle bli oerhört dyrt om alla kompisar alltid fick äta här. Det går helt enkelt inte. 
    De flesta bor inom cykelavstånd så de får åka hem och äta om vi inte har planerat att de ska vara väldigt många timmar här. ena tonåringen har flickvän så hon äter ju här om hon sover över, men han får ju göra detsamma hos henne 

  • Drottningen1970

    Enkelt. Bjuder man aktivt hem någon på mat så ser man till att servera något som gästerna äter.

    Om någon råkar vara hemma hos en när man äter så erbjuder man denne att delta i måltiden så som den ser ut och det är upp till vederbörande att tacks ja eller nej...

  • scanmia

    Jag tycker det är svårt att planera maten när man aldrig vet om det kommer att var 5 eller dubbelt så många vid bordet. Jag brukar laga mat så att det ska räcka både till middag och lunch, så vi har för det mesta marginaler att ha några extra barn till bords. Vi låter kompisar stanna och äta om de vill. Säger vad vi ska äta och frågar sedan om de vill stanna, så att de själva kan avgöra om det är något de kan äta eller ej. Jag har inga problem med att ha med någon som bara äter pasta eller sallad. Med yngre barn stämmer jag av med föräldrarna. Visst har det hänt att jag bara inte orkar och beställer hem pizza istället, men för det mesta försöker vi äta nyttigt och ha med deras kompisar.

  • Anonym (Olivia)

    Ja det här med mat är inte så lätt. Många av dotterns är kräsna och äter inte så mycket, men jag vill ju att de ska känna sig hemma här då kompisar är viktigt. Svårt det där...imorgon vet jag att dottern kommer ha en kompis här som inte äter griskött, då har jag planerat för fiskgratäng. Så det passar bra imorgon iaf. Men det är ett pussel med maten.

  • Lilyje

    Jag anpassar till allergier om det är bestämt sen innan att barnet ska stanna på middag. Jag anpassar inte till specialkost.

    Är det spontanbesök så får dom äta det som serveras om dom vill äta här.


    M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • hammarhajen

    Ofta går det ju att lösa hyfsat ändå, tänker jag,

    Jag förklarar helt enkelt för barnet att jag inte hunnit planera om maten, eftersom besöket var spontant. Och så erbjuder jag att äta den del av måltiden som fungerar, t.ex. pasta med grönsaker, knäckebröd och ost om det kommer en vegetarian som inte äter köttfärssåsen. Och erbjuder något till, om jag har något. Oliver, ketchup, färdig pesto på burk, några skivor ost... oftast har vi sådant hemma. 

    Blir olika utfall, en del väljer att gå hem istället och andra är fullt nöjda med pasta och grönsaker. 

    Fungerar det inte alls, t.ex. lasagne till en mjölkproteinallergiker, så får barnet gå hem och äta oavsett. 

Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...