• Maria och Chris

    Keto diet och amning

    Hej! Är det någon här som går på ketodiet och ammat eller är det någon som vet om det är okej?

    Min son är nu 1 år och ammar fortfarande men äter vanlig mat också.

    Behöver verkligen gå ner i vikt

  • Svar på tråden Keto diet och amning
  • Norbottensfia

    Du ska absolut inte gå på keto diet och amma samtidigt! Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt, göra av med mer energi än du stoppar i dig. Fokusera på viktnedgång efter du ammat klart. Alternativt ta hjälp av utbildad dietist som kan lägga upp en vettig kostplan åt dig medan du ammar, och ta hjälp av en PT som kan hjälpa dig med ett rimligt träningsschema.

  • Malhel

    Lchf är ju enbart hälsosamt men kanske är bra att inte äta så strikt under just amning utan med mycket grönsaker, nötter och dylikt. Är du van vid denna kost? Annars finns mycket bra info hos kostdoktorn.se

  • Maria och Chris
    Malhel skrev 2018-11-07 08:31:03 följande:

    Lchf är ju enbart hälsosamt men kanske är bra att inte äta så strikt under just amning utan med mycket grönsaker, nötter och dylikt. Är du van vid denna kost? Annars finns mycket bra info hos kostdoktorn.se


    Ne van är jag ju inte. Vet bara att den är väldigt effektiv. Dock som du säger kanske man inte ska vara så strikt utan att man lägger till lite mer kolhydrater så att det inte händer något med bröstmjölken. Jag kan gå in och läsa där tack :)
  • GGN
    Norbottensfia skrev 2018-11-06 21:16:32 följande:

    Du ska absolut inte gå på keto diet och amma samtidigt! Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt, göra av med mer energi än du stoppar i dig. Fokusera på viktnedgång efter du ammat klart. Alternativt ta hjälp av utbildad dietist som kan lägga upp en vettig kostplan åt dig medan du ammar, och ta hjälp av en PT som kan hjälpa dig med ett rimligt träningsschema.


    Varför skulle hon inte kunna göra det? Det är perfekt timing.
  • Utvandraren2

    Det jag har hört är att man helst inte ska gå ner i vikt när man ammar. Detta då miljögifter kan ha lagrats i fettet. Dessa frigörs vid viktnedgång och hamnar då i mjölken. Jag behöver också gå ner i vikt, men jag väntar till amningen är klar.

Svar på tråden Keto diet och amning