• Dionbenj

    Vad är detta! Hjälp?

    Hej vänner!

    Jag sitter med världens största orosklump i magen.

    Min dotter har haft vattnig diarré i 7 dagar. Bajset är gul/brunt oftast. Hon bajsar 5-10 gånger per dag. 

    Första 4 dagarna var jag inte så orolig för hon åt som vanligt, lekte som vanligt men hade diarré. Det kommer ut oprocesserad mat.

    Men nu så ser man på henne att hon inte är sig själv och hon har hon kväljningar och äter knappt. Blir glad om jag får i henne en måltid. I morse 0600 vakna hon så ja la bröd och majsvälling framför henne.. hon vred på huvudet. han tog lite bröd och smör på fingret och drog över henne läpp och de gjorde att hon fick kväljningar av smaken och började spy. Det var pastan hon åt kl 20.00 dagen innan.. hur kan maten inte har spjälkats över natten? De ska ju gå på ca 3h innan den passerar hela systemet brukar man säga. 

    Hon vägrar äta saker hon som älskar att äta. 

    och jag är EXTREMT besviken på sjukvården. Vi har varit både hos en BUMM och hos Akuten och ingen la mer än 10min för att utreda. Jag fick BRÅKA mig till ett litet blodprov för snabb sänka, som för övrigt visade att det inte fanns bakterier.


    Känner ni igen detta? Kan ni tipsa om vad ni tror det kan vara? Jag har mer förtroende för er än sjukvården just nu. 

    Åkte till en annan BUMM och ställde till med scener men nu ska de ta avföringsprov för att se om det är något med tarmarna eller så.

  • Svar på tråden Vad är detta! Hjälp?
  • Mascaraklumpar

    Maten passerar inte alls systemet på 3 timmar, utan det man brukar säga är att magsäcken är tom efter 3-4 timmar (vilket i och för sig inte heller är riktigt sant). När man kräks kommer ofta även innehåll från tunntarmen upp, och att maten man åt kvällen innan kommer upp nästan oförädrad är således inget märkligt.

    Om man både kräks och har diarré så är orsaken nästan alltid ett virus. Så länge barnet mår bra och får i sig vätska har läkarna säkert helt rätt i att ni kan avvakta.

  • Mascaraklumpar

    Tillägg: det är viktigt att ersätta vätskeförlusterna och hålla koll på att barnet kissar, speciellt om det är ett litet barn. Är du orolig över att barnet kan ha vätskebrist så hör av dig till vården igen på en gång.

  • Dionbenj

    Jag har blandat ihop vätskeersättning med hjälp av 1177 så hon dricker det med jämna mellanrum!

    hur länge håller sig virus?

  • Mascaraklumpar
    Dionbenj skrev 2018-11-07 09:27:12 följande:

    Jag har blandat ihop vätskeersättning med hjälp av 1177 så hon dricker det med jämna mellanrum!

    hur länge håller sig virus?


    Jättebra!

    Hur länge det håller i sig beror lite på vad det är för virus. Det vanliga när vi vuxna blir magsjuka är ju att det håller på max ett par dygn, men för t.ex. rotaviruset som framför allt drabbar yngre barn är 5-8 dagar det vanligaste, och ibland håller det på ännu längre.

    Hur gammal är hon?
  • Dionbenj

    Hon är 1år 1mån.

    Hennes bajslukt påminner mig väldigt mycket om när hon vit rotavaccin och hade diarré i 2-3dagar. Vänligt unik lukt

  • legomum
    Dionbenj skrev 2018-11-08 11:27:40 följande:

    Hon är 1år 1mån.

    Hennes bajslukt påminner mig väldigt mycket om när hon vit rotavaccin och hade diarré i 2-3dagar. Vänligt unik lukt


    Åk in med henne. En ettåring du inte får i mat och vätska ska ha vård eller att vården ska kolla upp vad det kan vara.

    Trodde du talade om ett större barn från början då hade det inte varit så dramatiskt men en sådan liten kan man inte chansa med.


  • Dionbenj

    Jag har ju varit inne på en BUMM och akuten och ingen tog saken seriöst. Därför är jag även sjukt besviken på sjukvården

  • legomum

    Jo men man åker igen. Barnet har blivit sämre

    Du var inne vilken dag? Du skriver att på nu är barnets allmäntillstånd sänkt och barnet tar varken vätska eller mat.

    Ska
    Man
    Åka
    In
    Om du inte tror mig så ring till 1177 istället och få samma svar av dem som du får av mig.

    Men ring nu, ett sådant litet barn kan du inte laborera med och vara kränkt för att de skickade hem er.

Svar på tråden Vad är detta! Hjälp?