• Anonym (Glasögon)

Antireflexbehandling glasögon

Hej!
    Är närsynt (-6) och har glasögon. Nu har  antireflexbehandling blivit konstig, är krackelerad. Behandlingen skadades när jag tog ut mat ur ugnen och det kom varm ånga på glasögonen.
    Ska köpa nya glasögon. 
    Hur ska man undvika att de nya glasögonen skadas när jag tar ut mat ur ugnen?
    (Måste ha glasögonen på mig och kan inte ha kontaktlinser)
    Har försökt fråga hos optikern, men inte fått något vettigt svar.

• Svar på tråden Antireflexbehandling glasögon
  • Fia 28

Du svänger bort huvudet när den varma luften pustar ut när du först öppnar ugnsluckan. 

• Anonym (Glasögon)
    Fia 28 skrev 2018-11-07 09:38:03 följande:

Du svänger bort huvudet när den varma luften pustar ut när du först öppnar ugnsluckan. 

Det gör jag oftast, men glömmer ibland. Tycker att behandlingen borde tåla detta.
  • Fia 28
    Anonym (Glasögon) skrev 2018-11-07 10:02:15 följande:
    Det gör jag oftast, men glömmer ibland. Tycker att behandlingen borde tåla detta.
    Vad du tycker spelar ingen roll, antireflexen tål inte hög värme. 
  • Anonym (Lappen)

Sätt en lapp på handtaget till ugnen så att du blir påmind. Har jag gjort för att inte glömma svänga bort huvudet.

• Mandel

Skippa antireflexbehandlingen!

Jag provade det en gång och det är ju som någon hinna på glaset så man måste putsa med specialduk för att få ett bra fettfritt resultat som inte är flammigt.
    Har aldrig valt det mera och kan nu putsa glasögonen med vad som helst och de blir inte flammiga eller repiga för det.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Antireflexbehandling glasögon