• Emmaand

    Är det ens lagligt??

    Hej min dotter är 14 år och hon vill åka med hennes tjejkompis som också är 14 till Västerås och sova på hotel och gå runt på stan. Jag tycker det är ok eftersom jag vet att dom inte kommer vara ute sent och göra saker dom inte får men vet någon om två st 14 åringar kan få ett hotel rum utan att en förälder/ vuxen är med??

  • Svar på tråden Är det ens lagligt??
  • Anonym (Aminne)

    Hotellen får välja det själva. De flesta säger nej till gäster under 18 år utan sällskap av vuxen. Men de flesta går att prata med som vårdnadshavare. Att man skickar med ett intyg osv brukar kunna vara en lösning. Min femtonåring var av olika skäl tvungen att bo på hotell för ett par veckor sen. Där var hotellet ok med Det efter att jag mailat dem och sagt att jag tog på mig ansvaret.

  • Anonym (Biobonus)

    TS, jag tror du är 14-åringen själv som skriver. Antagligen för att dina föräldrar sagt att det inte går?

    Ring några hotell och fråga! Troligtvis kommer de att kräva föräldrarnas godkännande, så då gäller det att övertala dem..

  • Anonym (Nja)
    Emmaand skrev 2018-11-07 21:30:28 följande:

    Hej min dotter är 14 år och hon vill åka med hennes tjejkompis som också är 14 till Västerås och sova på hotel och gå runt på stan. Jag tycker det är ok eftersom jag vet att dom inte kommer vara ute sent och göra saker dom inte får men vet någon om två st 14 åringar kan få ett hotel rum utan att en förälder/ vuxen är med??


    Du kan nog inte lita på att två 14-åringar inte kommer att vara ute och ränna på stan sent. När man är 14 testar man gränser och vill göra häftiga/förbjudna saker. OBS! Det gäller även tjejer som annars är den skötsamma typen (som jag själv t.ex). Om jag var hotellägare hade jag aldrig i livet hyrt ut ett rum till två 14-åringar.
  • Anonym (?!)

    Lagligt eller inte vet jag ej. MEN det är väl emot allt suntförnuft?

Svar på tråden Är det ens lagligt??