• Äldre 8 Nov 06:59
    4541 visningar
    5 svar
    5
    4541

    Skola bedömning ADHD/autism

    Hej jag har en son som går i 5an som har adhd/autism.Han har problem att vara i klassrummet så han har ett eget rum han jobbar i och gör det bra men en lärare skriver i bedömningarna att han måste vara i klassrummet för att kunna bedömmas vilket skulle innebära att han känner sig tvingad och blir störd av andra vilket skulle resultera i sämre skol jobb. Borde det inte gå att lösa på annat vis så han kan få sina bedömningar?

  • Svar på tråden Skola bedömning ADHD/autism
  • Äldre 8 Nov 07:05
    #1

    Verkar galet. Min som går också i femman med samma diagnoser. Han jobbar aldrig i klassrummet.

  • Äldre 8 Nov 07:05
    #2

    Verkar galet. Min som går också i femman med samma diagnoser. Han jobbar aldrig i klassrummet.

  • Äldre 8 Nov 07:08
    #3
    poppe72 skrev 2018-11-08 06:59:04 följande:

    Hej jag har en son som går i 5an som har adhd/autism.Han har problem att vara i klassrummet så han har ett eget rum han jobbar i och gör det bra men en lärare skriver i bedömningarna att han måste vara i klassrummet för att kunna bedömmas vilket skulle innebära att han känner sig tvingad och blir störd av andra vilket skulle resultera i sämre skol jobb. Borde det inte gå att lösa på annat vis så han kan få sina bedömningar?


    Jo bedömningar kan definitivt lösas utan att han måste vara i klassrummet. Hur motiverar läraren att hen inte kan bedöma honom om han inte är i klassrummet?
  • Kusine­n
    Äldre 8 Nov 07:40
    #4

    Jag har försökt skriva inlägg flera gånger men det kommer inte in. Men vad bestämdes nör bedömningen om anpassning gjordes? Det är ju skolan som tagit ett beslut om en viss anpassning och då kan inte en enskild lärare lyfta med förälder/elev att anpassningen som är bestämd inte funkar i det ämnet och låta bli att göra en bedömning. Läraren bör väl lyfta detta med rektor eller elevvårdsgrupp (eller hur anpassningar beslutas hos er). Det blir ju väldigt osäkert för eleven om enskilda lärare bryter sig ur en beslutad anpassning. Eftersom det dessutom handlar om mellanstadiet antar jag att läraren också har många ämnen?

    Däremot kan det absolut finnas delar av läroplanen som är svåra att jobba med enskillt, och också att bedöma enskillt. Tex moment om diskussion, presentation och samarbete. Även moment inom idrotten är ju svårt att både genomföra och bedöma om eleven är ensam i ett grupprum. Men dessa aspekter borde ju funnits med när olika möjliga anpassningar lyftes och när beslutet om anpassning togs.

  • Äldre 8 Nov 09:54
    #5

    I åtgärdsprogrammet står det  att han är i behov av lugn och ro i en miljö som är så tyst som möjligt. Han har anpassad studiegång med resurs. det står att en till en arbete fungerar bäst. 

Svar på tråden Skola bedömning ADHD/autism