• Matilda13

Sväljningssvårigheter

För 3 veckor sedan satte jag ett rucolablad i halsen och det tog tid innan jag fick ner det. Jag åt ris och drack massa vatten men fick ändå inte ner det. Det var inte förrän jag åt två smörgåsar som jag kände att det åkte ner. Kändes som det rev till lite i halsen när smörgåsen tog med sig bladet ner.

Efter det fick jag klumpkänsla i halsen. Funkade bra till en början att äta fast föda och jag tyckte symtomen av klumpkänsla minskade.

När det gått en vecka och jag inte tyckte klumpkänslan försvann utan ökade, sökte jag på ÖNH för bedömning. Han undersökte och tittade inuti min hals men såg inget speciellt, bara lite rodnad.

Klumpkänslan förvärrades dock, säkert av stressen, och blev så stor så jag fick panik. Sökte då på akuten där det bestämdes att det skulle göras gastroskopi.

Ibland kändes klumpkänslan gigantisk och jag fick kvävningskänsla. Under denna tid kände jag ibland av lite halsbränna. Hade även besvär av rodnade halsmandlar och baksnuv samt mycket torr hals. När jag åt fast föda så känns som en liten bit av maten fastnar på en specifik torr fläck på höger sida av halsen. Detta tog ca en timme att få bort mha vatten och knäckebröd. Övergick då till puréer istället för att slippa den känslan.

I väntan på gastroskopin kände jag att symtomen blir sämre igen och kunde inte slappna av.

Blev till slut inlagd där gastroskopin skyndades på och gjordes. Undersökningen var utan anmärkning. Baksnuvan hade försvunnit och klumpen hade minskat när undersökningen gjordes.

Nu är jag hemma igen och känner en liten klumpkänsla fortfarande och halsen är fortfarande mycket torr, precis som om jag har en torr fläck på höger sida i halsen. Känner att smulor av maten fortsätter fastna där. Får då svepa ett stort glas vatten innan det försvinner. Räcker inte med lite vatten.

Vet ju nu efter allt att det ser bra ut i halsen, trots det känner jag denna torra fläck där smulor fastnar.

Är det någon som upplevt liknande symtom?

Är det någon som haft liknande besvär efter att mat fastnat i svalget, t ex fiskben eller dylikt?

Allt detta började ju med ruccolabladet.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sväljningssvårigheter
  • Långbenopluto

Låter som en psykisk reaktion av en otäck händelse. 

Försök mosa all mat ett tag och försök tänka på annat medan du äter eller läs en tidning samtidigt så du inte tänker på att du ska svälja.

• Anonym (Ma)

Tycker det låter som ångest. Inget farligt. Men väldigt jobbigt och obehagligt.

• Anonym (Samma här)

Har haft dessa besvär i flera år. Började med att jag trodde jag satt ett kycklingben i halsen. Var hos läkaren och kollade. Röntgade halsen. Det visade ingenting konstigt. Har sen dess svårt att svälja. Kan drömma mardrömmar om att jag sätter i halsen och även få ångest under dagen när jag tänker på detta. Precis samma som dig att det känns som att någon liten bit fastnar i halsen. Kan ta uppåt en vecka innan ?det försvinner?.

Har förlikat mig med att jag kommer få leva med detta resten av livet. Om det är nånting som är positivt med detta, så är det att jag blivit mycket bättre på att tugga maten ordentligt och att äta långsammare. Har alltid ätit fort tidigare.

• Matilda13
    Anonym (Samma här) skrev 2018-11-09 12:05:06 följande:

Har haft dessa besvär i flera år. Började med att jag trodde jag satt ett kycklingben i halsen. Var hos läkaren och kollade. Röntgade halsen. Det visade ingenting konstigt. Har sen dess svårt att svälja. Kan drömma mardrömmar om att jag sätter i halsen och även få ångest under dagen när jag tänker på detta. Precis samma som dig att det känns som att någon liten bit fastnar i halsen. Kan ta uppåt en vecka innan ?det försvinner?.

Har förlikat mig med att jag kommer få leva med detta resten av livet. Om det är nånting som är positivt med detta, så är det att jag blivit mycket bättre på att tugga maten ordentligt och att äta långsammare. Har alltid ätit fort tidigare.

Känner du också att smulor fastnar i halsen och det tar tid innan man får ned det....trots man dricker massa vatten? Känner du även torrhet i halsen?

Just nu mixar jag all mat, hur har du gjort för att våga äta fast föda?
  • Anonym (Samma här)
    Matilda13 skrev 2018-11-09 12:42:04 följande:

Känner du också att smulor fastnar i halsen och det tar tid innan man får ned det....trots man dricker massa vatten? Känner du även torrhet i halsen?

Just nu mixar jag all mat, hur har du gjort för att våga äta fast föda?

Det känns som att det är en ficka i halsen där saker fastnar. Samma ställe varje gång. Inte torr dock. Förstår vad du menar med att äta knäckebröd. Man vill äta nåt som är ?strävt? och drar med sig det som fastnat.

Mixar inte maten. Men äter mycket långsamt. Kan väl säga att jag tuggar maten till puré. Hårda saker kan jag inte äta längre. Hårda godisar tex. Äpple och hårda päron mm har jag väldigt svårt för.

Har haft detta i tre års tid.
  • Matilda13
    Anonym (Samma här) skrev 2018-11-09 12:51:52 följande:

Det känns som att det är en ficka i halsen där saker fastnar. Samma ställe varje gång. Inte torr dock. Förstår vad du menar med att äta knäckebröd. Man vill äta nåt som är ?strävt? och drar med sig det som fastnat.

Mixar inte maten. Men äter mycket långsamt. Kan väl säga att jag tuggar maten till puré. Hårda saker kan jag inte äta längre. Hårda godisar tex. Äpple och hårda päron mm har jag väldigt svårt för.

Har haft detta i tre års tid.

Har du gjort svalgröntgen med kontrast? Eller vanlig röntgen?
  • Anonym (Samma här)
    Matilda13 skrev 2018-11-09 15:41:17 följande:

Har du gjort svalgröntgen med kontrast? Eller vanlig röntgen?

Kontrast antar jag?! Svalde nån trögflytande vätska.
  • Matilda13

Jag har inte gjort någon svalgröntgen. På gastroskopin såg allt normalt ut så jag kanske spänner halsmusklerna på nåt sätt. Men jag är väldigt torr på en sida av halsen och det är där maten fastnar. Väldigt irriterande!

• Anonym (E)

Jag hade sådär när en tablett fastnat. Den åkte ju ner efter ett tag men den hade frätt lite på slemhinnan, inte så det blivit nåt hål eller så men det blev lite sårigt och irriterat. Jag trodde dock att tabletten fortfarande satt kvar, för det kändes som att det satt en stor klump där. Jag fick halsbränna (som jag aldrig haft annars), och det kändes som att "klumpen" höll på att åka upp ibland, annars bara satt den där och brände och kändes som att den täppte till både mat- och luftstrupe. Det var riktigt jobbigt men till slut försvann det, behövde inte göra nåt speciellt. Hoppas det går över för dig med.

• Matilda13
    Anonym (E) skrev 2018-11-10 12:03:19 följande:

Jag hade sådär när en tablett fastnat. Den åkte ju ner efter ett tag men den hade frätt lite på slemhinnan, inte så det blivit nåt hål eller så men det blev lite sårigt och irriterat. Jag trodde dock att tabletten fortfarande satt kvar, för det kändes som att det satt en stor klump där. Jag fick halsbränna (som jag aldrig haft annars), och det kändes som att "klumpen" höll på att åka upp ibland, annars bara satt den där och brände och kändes som att den täppte till både mat- och luftstrupe. Det var riktigt jobbigt men till slut försvann det, behövde inte göra nåt speciellt. Hoppas det går över för dig med.

Hur lång tid kände du av detta innan det gick över?
  • Anonym (Ante)

Vet en som fick en böld i halsen som de fick tömma med en vass nål med gummislang..orsakat av spetsig kotklettbenbit..

• Anonym (E)
    Matilda13 skrev 2018-11-10 20:16:08 följande:
    Hur lång tid kände du av detta innan det gick över?
    Kommer inte ihåg exakt, det var säkert 5 år sen. Tillräckligt länge för att jag skulle söka vård för det dock, och det är inget jag gör i första hand. Kanske runt 2 månader...?
  • Matilda13
    Anonym (E) skrev 2018-11-10 21:46:41 följande:

Kommer inte ihåg exakt, det var säkert 5 år sen. Tillräckligt länge för att jag skulle söka vård för det dock, och det är inget jag gör i första hand. Kanske runt 2 månader...?

Vad glad jag blir för ditt svar. Då kan ju detta lösa sig för mig. Kände du också det som om mat fastnade när du åt, på det stället?
  • Anonym (E)
    Matilda13 skrev 2018-11-11 08:17:23 följande:
    Vad glad jag blir för ditt svar. Då kan ju detta lösa sig för mig. Kände du också det som om mat fastnade när du åt, på det stället?
    Ja, eller det kändes som att det tog emot, som att det redan satt nåt där så jag fick svälja en massa gånger för att få ner maten. T.o.m. vätska var svår att dricka, och det gjorde ont när jag svalde ner mat.

De har ju undersökt dig så jag tror inte du behöver vara orolig över att det är nåt farligt, det kan ju vara så att det finns en irritation där som gör att det fortfarande känns som att nåt sitter kvar. Kroppen har ju en lagom rolig förmåga att minnas sånt också och är man orolig känns det ju mycket mer för att man ständigt är medveten om det.
Svar på tråden Sväljningssvårigheter