Sväljningssvårigheter
För 3 veckor sedan satte jag ett rucolablad i halsen och det tog tid innan jag fick ner det. Jag åt ris och drack massa vatten men fick ändå inte ner det. Det var inte förrän jag åt två smörgåsar som jag kände att det åkte ner. Kändes som det rev till lite i halsen när smörgåsen tog med sig bladet ner.
Efter det fick jag klumpkänsla i halsen. Funkade bra till en början att äta fast föda och jag tyckte symtomen av klumpkänsla minskade.
När det gått en vecka och jag inte tyckte klumpkänslan försvann utan ökade, sökte jag på ÖNH för bedömning. Han undersökte och tittade inuti min hals men såg inget speciellt, bara lite rodnad.
Klumpkänslan förvärrades dock, säkert av stressen, och blev så stor så jag fick panik. Sökte då på akuten där det bestämdes att det skulle göras gastroskopi.
Ibland kändes klumpkänslan gigantisk och jag fick kvävningskänsla. Under denna tid kände jag ibland av lite halsbränna. Hade även besvär av rodnade halsmandlar och baksnuv samt mycket torr hals. När jag åt fast föda så känns som en liten bit av maten fastnar på en specifik torr fläck på höger sida av halsen. Detta tog ca en timme att få bort mha vatten och knäckebröd. Övergick då till puréer istället för att slippa den känslan.
I väntan på gastroskopin kände jag att symtomen blir sämre igen och kunde inte slappna av.
Blev till slut inlagd där gastroskopin skyndades på och gjordes. Undersökningen var utan anmärkning. Baksnuvan hade försvunnit och klumpen hade minskat när undersökningen gjordes.
Nu är jag hemma igen och känner en liten klumpkänsla fortfarande och halsen är fortfarande mycket torr, precis som om jag har en torr fläck på höger sida i halsen. Känner att smulor av maten fortsätter fastna där. Får då svepa ett stort glas vatten innan det försvinner. Räcker inte med lite vatten.
Vet ju nu efter allt att det ser bra ut i halsen, trots det känner jag denna torra fläck där smulor fastnar.
Är det någon som upplevt liknande symtom?
Är det någon som haft liknande besvär efter att mat fastnat i svalget, t ex fiskben eller dylikt?
Allt detta började ju med ruccolabladet.
Tacksam för svar!