• Vårdepp

    Ni som blivit gravida vid nedreglering

    Jag har läst flera gånger att folk har blivit gravida under själva nedregleringen. Jag är osäker på vad nedreglering innebär. Jag har två barn som kom på naturlig väg och har försökt med trean i över ett år och gjort en misslyckad ivf med det som jag tror är det korta protokollet. Jag tog då Gonal-f och Ovitrelle men inget innan dess. Problemet är troligtvis min ålder plus att jag har en endometrios-cysta.

    För endometrioset fick jag utskriven medicinen Visanne som ska strypa endometrioset tillfälligt, fick två månaders förbrukning, men sedan var medicinen inte med i planen från ivf-kliniken, så jag har kvar den hemma.

    Det som jag undrar över är: Är endometrios-medicinen en sorts nedreglering? Kan det vara bra att ta den om man har för mycket östrogen och kanske försöka bli gravid direkt efter när östrogenet är lågt?

    Finns det risk för att cykeln inte kommer igång efteråt?

    Hoppas nån vet mer!

  • Svar på tråden Ni som blivit gravida vid nedreglering
  • UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-11-09 10:42:29 följande:

    Jag har läst flera gånger att folk har blivit gravida under själva nedregleringen. Jag är osäker på vad nedreglering innebär. Jag har två barn som kom på naturlig väg och har försökt med trean i över ett år och gjort en misslyckad ivf med det som jag tror är det korta protokollet. Jag tog då Gonal-f och Ovitrelle men inget innan dess. Problemet är troligtvis min ålder plus att jag har en endometrios-cysta.

    För endometrioset fick jag utskriven medicinen Visanne som ska strypa endometrioset tillfälligt, fick två månaders förbrukning, men sedan var medicinen inte med i planen från ivf-kliniken, så jag har kvar den hemma.

    Det som jag undrar över är: Är endometrios-medicinen en sorts nedreglering? Kan det vara bra att ta den om man har för mycket östrogen och kanske försöka bli gravid direkt efter när östrogenet är lågt?

    Finns det risk för att cykeln inte kommer igång efteråt?

    Hoppas nån vet mer!


    Nedreglering innebär att man tillfälligt försätts i klimakteriet (kemiskt), man trycker alltså ner sin egen hormonproduktion, man kan då få svettningar/vallningar och andra symptom på klimakteriet. Sen bygger man upp slemhinnan med hjälp av östrogentabletter innan insättning.

    På AvaPeter i Ryssland vet jag att de ibland nedreglerar endopatienter i 3 månader innan de börjar med östrogentabletter och sätter in ett upptinat embryo (FET). Hör dig för i AvaPeter tråden om du vill veta mer.
Svar på tråden Ni som blivit gravida vid nedreglering