• Anonym (anonym)

Studera fast man är sjukskriven

Hej

Jag är sjukskriven pga jag har massor med ångest. Har studerat lite på distans, dvs en kurs i lite då och då sedan några år tillbaka. Min samtalsterapeut sa att det nog går att göra så. Min fd handläggare trodde med att det inte var någon fara att plugga lite distans hemifrån, för att ha något att fokusera på och göra om dagarna om man säger så. Sedan hade jag inte gått klart gymnasiet då, så jag gjorde lite hemifrån helt enkelt när jag orkade och kunde.

Men nu har jag en ny handläggare som säger att man inte får det. Så nu är jag jätteorolig för det. Kan dom se att jag har studerat lite smått tidigare? Vad gör dom då? Blir jag återbetalningsskyldig eller är det bedrägeri eller vad? Jag har ju inte velat lura dom, men de sa ju att det gick att göra så. Men nu säger de annat.

Har hört att fler fått olika svar på om man får det eller inte, att det är handläggaren som bestämmer det själv mellan olika personer.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Studera fast man är sjukskriven
  • Anonym (Kvinna37)

I värsta fall kan du bli återbetalningsskyldig, du har faktiskt begått bedrägeri. Man kan inte vara sjukskriven 100 % och studera deltid. Däremot t ex sjukskriven 75 % och studera på kvartsfart. Du får hoppas att de inte får reda på det där.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-11-09 14:23:38 följande:

I värsta fall kan du bli återbetalningsskyldig, du har faktiskt begått bedrägeri. Man kan inte vara sjukskriven 100 % och studera deltid. Däremot t ex sjukskriven 75 % och studera på kvartsfart. Du får hoppas att de inte får reda på det där.

Nej man kan inte studera på kvartsfart och studera samtidigt. De sa ju till mig att man kan studera vid sidan om i vissa fall.
  • Anonym (anonym)

Våra sjukskriven menade jag. Det får man inte heller. Hade varit bra. Men jag har frågat och nej det fick man inte. Av nån anledning.

• Anonym (L)

Det handlar ju om huruvida du uppvisar en arbetsförmåga eller inte när du uppenbarligen kan studera trots sjukskrivning. Bedöms du som arbetslös? Då bör du inte ha hel sjukpenning om du kan studera.

• Anonym (anonym)
    Anonym (L) skrev 2018-11-09 14:41:52 följande:

Det handlar ju om huruvida du uppvisar en arbetsförmåga eller inte när du uppenbarligen kan studera trots sjukskrivning. Bedöms du som arbetslös? Då bör du inte ha hel sjukpenning om du kan studera.

Det är knappt jag kan det. Jag kan inte gå utanför dörren av ångest. Men här hemma kan jag ju göra saker. Tycker reglerna är så dumma...
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-09 14:40:12 följande:

Våra sjukskriven menade jag. Det får man inte heller. Hade varit bra. Men jag har frågat och nej det fick man inte. Av nån anledning.

Väldigt märkligt svar du fått då för jag känner andra som studerat halvfart.
  • Anonym (anonym)

Sen varför säger de så olika då? Vissa får ju göra det. Vissa inte.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-11-09 14:46:16 följande:

Väldigt märkligt svar du fått då för jag känner andra som studerat halvfart.

Ja det är ju det jag skulle vilja. men nej det fick man inte.
  • Anonym (65656)

Reglerna verkar vara så att man inte alls får studera när man är sjukskriven. Alltså man kan inte ha Sjuk- eller aktivitetsersättning samtidigt som man studerar. Även om man låt säga är sjukskriven 70% och studerar 30% så får man inte det. Man kan alltså inte vara deltisdssjuksriven och studera resten av tiden. Dock får man jobba deltid och vara sjukskriven resten av tiden.

Aktivitetsersättning kan man få vilande i x antal månader under tiden man provar att studera. Eller så kan man söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång.

• Anonym (anonym)
    Anonym (65656) skrev 2018-11-09 14:59:45 följande:

Reglerna verkar vara så att man inte alls får studera när man är sjukskriven. Alltså man kan inte ha Sjuk- eller aktivitetsersättning samtidigt som man studerar. Även om man låt säga är sjukskriven 70% och studerar 30% så får man inte det. Man kan alltså inte vara deltisdssjuksriven och studera resten av tiden. Dock får man jobba deltid och vara sjukskriven resten av tiden.

Aktivitetsersättning kan man få vilande i x antal månader under tiden man provar att studera. Eller så kan man söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång.

Jag förstår bara inte varför de så att jag fick det då? Jag hade ju aldrig ens läst om jag inte fick
  • Anonym (L)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-09 15:07:54 följande:

Jag förstår bara inte varför de så att jag fick det då? Jag hade ju aldrig ens läst om jag inte fick

Fast det handlar inte om vad du får eller inte. Du får studera hur mycket du vill - men du kan inte få sjukpenning samtidigt, eftersom studier kräver att du kan koncentrera dig, ta in information, komma ihåg saker, analysera osv. Kan du det så kan du också ta ett normalt förekommande arbete.
  • Jessican922
    Anonym (L) skrev 2018-11-09 15:17:48 följande:

Fast det handlar inte om vad du får eller inte. Du får studera hur mycket du vill - men du kan inte få sjukpenning samtidigt, eftersom studier kräver att du kan koncentrera dig, ta in information, komma ihåg saker, analysera osv. Kan du det så kan du också ta ett normalt förekommande arbete.

Jag förstår att jag inte får. Men när handläggaren säger jag fick är det en annan sak. Jag har inte hittat på det. Här sett flera andra trådar där andra med fått studera. Så det är olika.
  • smulpaj01

Börja studera på distans och lev på CSN istället för sjukpenning så går det bra. Du kan fortfarande studera i din egen takt och du behöver inte gå utanför dörren.
    Jag ville också studera när jag var sjukskriven, ville helst jobba men jag fick inte göra något av det. Jag var tvungen att vara sjukskriven i 1,5 år (trots att jag inte var "sjuk").

• Anonym (anonym)
    smulpaj01 skrev 2018-11-09 15:42:52 följande:

Börja studera på distans och lev på CSN istället för sjukpenning så går det bra. Du kan fortfarande studera i din egen takt och du behöver inte gå utanför dörren.

Jag ville också studera när jag var sjukskriven, ville helst jobba men jag fick inte göra något av det. Jag var tvungen att vara sjukskriven i 1,5 år (trots att jag inte var "sjuk").

Ja jag har funderat på det. Är bara rädd att om jag inte orkar studera längre sen, att jag inte får gå tillbaka till sjukpenning igen. Inte för att jag vill det. Men om. Man måste ju tänka så med. Det tog ett halvt år för mig att få pengar överhuvudtaget av dom från början. Är äben rädd att mista min sgi. Men vad jag förstått gör man inte det om man studerar.
  • Anonym (anonym)
    Jessican922 skrev 2018-11-09 15:37:39 följande:

Jag förstår att jag inte får. Men när handläggaren säger jag fick är det en annan sak. Jag har inte hittat på det. Här sett flera andra trådar där andra med fått studera. Så det är olika.

Där skrev jag i mitt egna nick här, men struntsamma.
    Anonym (L) skrev 2018-11-09 15:17:48 följande:

Råkade svara i mitt egna nick där men det gör inget. Jag skrev det så du vet.
  • Anonym (anonym)
    smulpaj01 skrev 2018-11-09 15:42:52 följande:

Jag vågar inte ut och arbeta. För jag är så upp ich ned. Ena dagen kan vara bra nästa inte. klättrar snart på väggarna. Ännu mer nu då. Har gått hemma i över 1,5 år jag med nu.
  • Anonym (Mooch)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-09 14:46:13 följande:

Det är knappt jag kan det. Jag kan inte gå utanför dörren av ångest. Men här hemma kan jag ju göra saker. Tycker reglerna är så dumma...

Då kan du ju jobba hemifrån.

Varför ska du då försörjas av andra?

Ta studielån om du vill studera på distans istället.
  • Anonym (Mooch)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-09 16:03:40 följande:

Ja jag har funderat på det. Är bara rädd att om jag inte orkar studera längre sen, att jag inte får gå tillbaka till sjukpenning igen. Inte för att jag vill det. Men om. Man måste ju tänka så med. Det tog ett halvt år för mig att få pengar överhuvudtaget av dom från början. Är äben rädd att mista min sgi. Men vad jag förstått gör man inte det om man studerar.

Är du mer rädd för de här sakerna än att ditt liv passerar medan du är hemma med ångest?

Det kommer inte att bli bättre av det. Att undvika det som stressar dig är kontraproduktivt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mooch) skrev 2018-11-10 08:01:23 följande:

Då kan du ju jobba hemifrån.

Varför ska du då försörjas av andra?

Ta studielån om du vill studera på distans istället.

Det är knappt jag pallar studera heller. Har gjort 3 små kurser på 1 år ungefär. Säger nog en del.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mooch) skrev 2018-11-10 08:06:11 följande:

Är du mer rädd för de här sakerna än att ditt liv passerar medan du är hemma med ångest?

Det kommer inte att bli bättre av det. Att undvika det som stressar dig är kontraproduktivt.

Jag vet. Jag fpr väl ta lugnande när allt är jobbigr och försöka änfå. Men det känns inte bra det heller.
Svar på tråden Studera fast man är sjukskriven