• Iisa24

Tiden man väntar på att bli gravid..

När jag och min sambo bestämde oss för att försöka skaffa barn trodde jag aldrig att det skulle vara så otroligt psykiskt påfrestande.. Vi har försökt i ungefär 4 månader. (inte länge jag vet) Vi blev gravida på tredje försöket och blev så lyckliga. Men lyckan varade bara i 5 dagar.. Jag fick missfall under vecka 5 och blev helt förkrossad.
    Nu ar det gått ca. tre veckor sedan missfallet och jag väntar på att min mens ska komma så vi kan börja om igen därefter.

Hur gör man för att inte bli så besatt av att försöka bli gravid? Jag tänker på det nästan hela tiden och det är så fruktansvärt jobbigt. Väntar man inte på mens så väntar man på sin äl osv osv. Det känns som allt bara handlar om detta nu och man vill bara att dagarna ska gå så det blir ens test dag.

Hur upplever tiden man försöker skaffa barn?

• Svar på tråden Tiden man väntar på att bli gravid..
  • Anonym (Cookie32)

Hej!

Tråkigt med ert missfall. Har inget bra råd på hur man gör för att sluta tänka på att bli gravid men känner helt igen mig i dina tankar. Vi har också försökt i 4 månader men inget plus än. Tanken på att bli gravid börjar äta upp mig och tar alldeles för mycket energi och plats. 

• Iisa24

Ja tankarna tar väldigt mycket energi och den här månaden har varit värst för man har så lite energi som det är i detta höstmörker.. Jag har inte haft min mens efter mf och sen några dagar tillbaka har jag kännt mig väldigt kissnödig var och varannan timma så jag började hoppas att jag var gravid igen. Jag hade nämligen det symptomen när jag var gravid sist. Så jag testade imorse men det var negativt.. Så nu verkar det som jag börjat bli skengravid för jag tänker så mycket hur än jag försöker låta bli. Jag är bara 25 år och det är ju ingen brådska men hur mysigt hade det inte varit och få bäbis på sensommaren? Brukar du testa dig eller vänta in mensen?

• Anonym (Cookie32)

Hittills har jag bara testat en av gångerna och orsaken var att jag skulle på en middag och ville veta om jag kunde ta ett glas vin eller inte.

Tyckte jag kände massor av symptom inför denna gången. Har känt mig illamående och åkte dessutom på magsjuka förra veckan och tänkte att det kanske inte bara var magsjuka eftersom jag nästan aldrig får det. Men så i måndags kom mensen. Så känns onödigt att testa. 

Önskar Er lycka till! Hoppas det tar sig för Er snart igen!

• Iisa24

Håller tummarna för att ni får ett plus snart också! Tack för dina svar.

• Anonym (Förstår..)
    Iisa24 skrev 2018-11-09 14:25:20 följande:

När jag och min sambo bestämde oss för att försöka skaffa barn trodde jag aldrig att det skulle vara så otroligt psykiskt påfrestande.. Vi har försökt i ungefär 4 månader. (inte länge jag vet) Vi blev gravida på tredje försöket och blev så lyckliga. Men lyckan varade bara i 5 dagar.. Jag fick missfall under vecka 5 och blev helt förkrossad.

Nu ar det gått ca. tre veckor sedan missfallet och jag väntar på att min mens ska komma så vi kan börja om igen därefter.

Hur gör man för att inte bli så besatt av att försöka bli gravid? Jag tänker på det nästan hela tiden och det är så fruktansvärt jobbigt. Väntar man inte på mens så väntar man på sin äl osv osv. Det känns som allt bara handlar om detta nu och man vill bara att dagarna ska gå så det blir ens test dag.

Hur upplever tiden man försöker skaffa barn?

Jag förstår dig längtan efter barn blandat med oro om det inte ska bli nåt kan lätt bli överväldigande.

Jag och min sambo har inte ens börjat försöka aktivt än bara sagt att vi ska inom nåt år och jag känner mig redan helt besatt och hoppas på nåt sätt att det ska ske utan försök.

Det enda rådet jag kan ge är väl att försöka leva på som vanligt och fokusera på annat men det är ju lättare sagt än gjort. :/
  • Tessi1

Hej

Jag förstår precis hur du känner.. Jag blir galen. Det är evig väntan på mens , sen en väntan på ägglossning och ta en massa tester för det.. jag har 3 nära vänner och två av dom är gravida nu med 4 veckors mellanrum.. värsta drömmen ju . Och det blev på deras första försök.. Jag har försökt 4 gånger nu . Fasan just nu är ju att mensen ska utebli fast man inte är gravid eller att ägglossningen inte blir heller . Just nu verkar det som det har hänt.. Jag har tagit ägglossningstest men det blir aldrig en glad gubbe :/ kan ägglossning ske jättesent? Jag har testat innan så jag vet hur man gör ...men nu känns det deppigt .. Jag är livrädd för att min tredje kompis ska säga att hon är gravid .. förstå mig rätt .. Jag känner mig så stressad över detta och vågar inte säga till någon att vi försöker heller:/ oj väldigt snurrigt men jag behövde skriva av mig... tänker på detta hela tiden:(

• Ronja8745

Vad tråkigt med missfallet???? Hoppas att det går bättre den här gången! Jag och min partner har försökt i 3 månader. Jag hade ägglossning någon dag mellan den 4 november och den 7 november. Och vi lyckades också mysa till det varannan dag där. Jag har BIM den 21 November alltså om 7 dagar. Det tar väldigt mycket energi av mig också att behöva tänka på ägglossning,mens,bim osv. Jag trodde aldrig att det skulle vara så jobbigt psykiskt. För det är det enda som kretsar i mitt huvud hela dagarna. Alla skriver och säger olika om allt som har med menscykeln,graviditeten att göra. Jag tror att desto mer man läser överallt vad folk skriver om graviditet och om alla symptom man ?ska? ha och när man ?ska? ha ägglossning, desto mer förvirrad blir man själv. Alla skriver helt olika och allas kroppar olika.

• Iisa24

Tessi1

Jag förstår vad du menar med att ens vänner. För mig var det för bra för att vara sant för jag hade fått veta en vecka tidigare att min bästa vän var gravid i vecka 8 när jag blev gravid. Det var bara 4 veckor mellan oss. Hon var den enda som visste i vår omgivning. Vi började såklart se fram emot och drömma oss fram tills dess vi skulle gå på mammaledig samtidigt och att gå igenom graviditeten tillsammans. Men Sedan när det kom blod på papperet några dagar senare rasade allt... Allt var ju så jävla perfekt. Jag har aldrig hört nån i min omgivning som haft missfall. Det är ju förmodligem några stycken men folk verkar inte prata om det?!

Man känner sig så besviken på sin kropp, varför just jag osv. Samtidigt känner sig så ensam i den här "resan till att bli med barn" och jag tror att det är därför man googlar hela tiden.

Ronja8745

Håller tummarna för er! Försök att inte googla symtom för då kan du få det.. det fick jag.. illamående och konstant kissnödig. Var säker på jag var gravid igen igår så jag testade men det var negativt. Någon timme senare kom mensen och symtomen försvann. Hur sjukt är egentligen inte det? Kroppen är så lurig...

• Ronja8745

Nä det blir ju oftast så att man går och tänker för mycket på symtom. Jag kände symtom förra månaden då jag väntade på bim dagen. Jag var illamående, molande värk i magen och blodådror på brösten. 2 dagar senare kom mensen och jag blev ju såklart besviken. Så man får försöka hålla sig ifrån googlandet Glad

• Ronja8745

Nä det blir ju oftast så att man går och tänker för mycket på symtom. Jag kände symtom förra månaden då jag väntade på bim dagen. Jag var illamående, molande värk i magen och blodådror på brösten. 2 dagar senare kom mensen och jag blev ju såklart besviken. Så man får försöka hålla sig ifrån googlandet Glad

Svar på tråden Tiden man väntar på att bli gravid..