• Äldre 9 Nov 19:56
    3543 visningar
    12 svar
    12
    3543

    Lite orolig för vår tjej

    Vi har en dotter som snart fyller 3 och just nu är det många tankar som snurrar kring hennes utveckling. Någon som känner igen sig eller som bara har lite tankar att dela? Vore så tacksam.

    Hon är en härlig och glad tjej som älskar sång och dans. Hon sjunger mer än hon pratar. Sen med talet, upprepar ofta vad vi säger och kan enkla böcker utantill. Ibland säger hon meningar från barn-program helt apropå. Svarar ofta på ja/nej-frågor men inte på andra typer av frågor. Ber om det hon vill ha.

    När hon var bebis märkte vi inget avvikande, det var först nu när vi märker att andra barn är mer sociala, etc.

    Hon springer in på förskolan och är glad och trygg där. Ingen blyghet alls, framåt och vågar ta för sig.

    De andra barnen vill gärna leka med henne men hittills har hon inte varit så intresserad. Det har jämt att hon leker med andra men oftast är det bredvid-lekar.

    Hon ska ev. utredas för autism. Allt tar tid och många tankar nu under resans gång.

    Några spontana tankar kring detta? Stort tack!

  • Svar på tråden Lite orolig för vår tjej
  • Äldre 9 Nov 19:58
    #1

    Ska lägga till också att hon klarade 3-årskontrollen vid drygt 2,5 år utan anmärkning, förutom att hon var sen med talet

  • Anonym (Flowe­r)
    Äldre 9 Nov 20:06
    #2

    Tycker hon låter helt normal :) Hon kanske är lite mer åt det introverta hållet och trivs bäst själv? Sån var jag som liten (och fortfarande) Lite enstöring sådär :)

  • Äldre 9 Nov 20:14
    #3

    Låter helt normalt, alla utvecklas olika. Har två barn med autism och det du beskriver låter normalt.

  • Äldre 9 Nov 20:15
    #4
    Anonym (Flower) skrev 2018-11-09 20:06:38 följande:

    Tycker hon låter helt normal :) Hon kanske är lite mer åt det introverta hållet och trivs bäst själv? Sån var jag som liten (och fortfarande) Lite enstöring sådär :)


    Tack för att du delar med dig:) Har det fungerat bra för dig? :)

    Tycker ju själv att det är härligt med olika personligheter och det är ju så viktigt att få vara sig själv:) Jag är själv både väldigt social men behöver också dra mig undan helt ibland, gärna med en bok:)

    Med vår tjej är det bara lite oroande med alla saker samtidigt; att hon är sen med talet och när barnen springer fram för att hälsa på henne på förskolan så känns det som om hon ignorerar dem..sen är det svårt att veta hur mycket hon förstår av det vi säger och hur mycket som bara är upprepning
  • Äldre 9 Nov 20:17
    #5
    mammatill6 skrev 2018-11-09 20:14:47 följande:

    Låter helt normalt, alla utvecklas olika. Har två barn med autism och det du beskriver låter normalt.


    Tack för ditt svar! Hur märkte du att dina barn hade tendenser till autism? Har ni en bra vardag idag?
  • Äldre 9 Nov 20:44
    #6
    Tina81 skrev 2018-11-09 20:17:29 följande:

    Tack för ditt svar! Hur märkte du att dina barn hade tendenser till autism? Har ni en bra vardag idag?


    De levde i en egen bubbla. Svåra att få kontakt med, fick ta tag i framför allt äldsta för att liksom väcka till.

    Allt skulle vara rutiner, missade man att gå på en viss sten på väg till dagis va det bara att börja om. Ville inta ha närhet
  • Äldre 9 Nov 21:10
    #7
    mammatill6 skrev 2018-11-09 20:44:55 följande:

    De levde i en egen bubbla. Svåra att få kontakt med, fick ta tag i framför allt äldsta för att liksom väcka till.

    Allt skulle vara rutiner, missade man att gå på en viss sten på väg till dagis va det bara att börja om. Ville inta ha närhet


    Förstår. Tack för att du delar med dig. Ta hand om er :)
  • Anonym (Flowe­r)
    Äldre 10 Nov 20:37
    #8

    Jag är väl hyffsad normal antar jag, haha. Dock var jag ist väldigt tidig med talet. Men jag tror inte ni behöver oroa er, hon är säkert skitbra på något annat :) Hon lär sig nog att prata hon med såsmåningom :)


     


     


    Tina81 skrev 2018-11-09 20:15:16 följande:
    Tack för att du delar med dig:) Har det fungerat bra för dig? :)

    Tycker ju själv att det är härligt med olika personligheter och det är ju så viktigt att få vara sig själv:) Jag är själv både väldigt social men behöver också dra mig undan helt ibland, gärna med en bok:)

    Med vår tjej är det bara lite oroande med alla saker samtidigt; att hon är sen med talet och när barnen springer fram för att hälsa på henne på förskolan så känns det som om hon ignorerar dem..sen är det svårt att veta hur mycket hon förstår av det vi säger och hur mycket som bara är upprepning
  • Äldre 10 Nov 20:50
    #9

    Tack! Skönt att man får vara den man är:)

    Ja, hoppas det! Förskolepersonalen säger att det är svårt med kommunikationen och att hon inte verkar förstå riktigt. Och att hon helt plötsligt säger hela fraser från en film/bok är kanske ett tecken..:)

  • Äldre 14 Nov 09:06
    #10

    Min son var tidig i talet men däremot väldigt introvert, han ville alltid leka själv. Det vill han förvisso nu också ganska ofta och är lite av en ensamvarg. Har en kompis vars dotter är 3,5 och knappt pratar något heller men hon hade inte autism. 
    Vissa är ju senare i utvecklingen och det kommer säkert med tiden, men ville mest bara dela med mig om att min son är väldigt introvert av sig och leker hellre själv än med andra :) 

  • Äldre 14 Nov 22:24
    #11

    Tack för det:) Fint att han har en bra vän.

    Bara man trivs själv, så ju inte ett problem vara introvert tänker jag. Vet bara inte riktigt hur mycket hon förstår än av det hon hör. Hon svarar tex aldrig på vad de gjort på förskolan idag...


    malin247 skrev 2018-11-14 09:06:08 följande:

    Min son var tidig i talet men däremot väldigt introvert, han ville alltid leka själv. Det vill han förvisso nu också ganska ofta och är lite av en ensamvarg. Har en kompis vars dotter är 3,5 och knappt pratar något heller men hon hade inte autism. 

    Vissa är ju senare i utvecklingen och det kommer säkert med tiden, men ville mest bara dela med mig om att min son är väldigt introvert av sig och leker hellre själv än med andra :) 


  • Äldre 14 Nov 22:31
    #12
    Tina81 skrev 2018-11-14 22:24:12 följande:

    Tack för det:) Fint att han har en bra vän.

    Bara man trivs själv, så ju inte ett problem vara introvert tänker jag. Vet bara inte riktigt hur mycket hon förstår än av det hon hör. Hon svarar tex aldrig på vad de gjort på förskolan idag...


    Förstår känslan, det kanske bars är att hon inte vet hur hon ska uttrycka sig? Försök fråga "har ni lekt?" liksom ställ frågor med svar. Då kanske hon lär sig exempel på vad man kan svara. Min son gjorde så, svarade "lekt" på alla frågor ett tag haha. Men kanske testa om du inte redan gjort :)
Svar på tråden Lite orolig för vår tjej