• Anonym (Aktivitetsersättning samt jobba och studera)

Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång, jobba deltid

Om man har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och studerar 25% då kommer man ju ändå att få full aktivitetsersättning i och med att bidraget endast kan betalas ut 100% vad jag vet.

Om jag då skulle känna att jag kanske skulle orka jobba x antal timmar typ säg 2-4 timmar utöver studierna som troligtvis kommer att ske på distans. Kan jag då jobba och studera samtidigt som jag får aktivitetsersättning utbetalad? Självklart bör ju aktivitetsersättningen då bara betalas ut för de timmar jag inte arbetar.

Detta förutsätter att jag också hittar någon som är beredd att anställa mig.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång, jobba deltid
    neverpreggo skrev 2018-11-09 21:42:16 följande:

forsakringskassan.kundo.se/org/forsakringskassan/

ta dig inte vatten över huvudet

Svar på den frågan finns inte där. Helt klart kan jag ställa den fråga till dem. Men jag tänker mig att någon här inne kanske har varit med om liknande eller vet hur det ligger till. Kanske någon vet hur man kan lösa det hela på bästa vis utan att gå till CSN och söka bidrag och lån.

Dessutom tror jag nog inte att FK svarar över helgen på min fråga om jag skulle ställa den nu.
    neverpreggo skrev 2018-11-09 21:42:16 följande:

forsakringskassan.kundo.se/org/forsakringskassan/

ta dig inte vatten över huvudet

Jag har förresten aldrig sagt att jag det är bestämt att jag tänker börja jobba samtidigt som jag pluggar. Det är mera om jag känner att jag skulle orka och tiden skulle finnas där så kanske jag skulle kunna arbeta någon timme dels för att få något mera att göra och dels för att höja min inkomst under tiden.
  • neverpreggo

Du ställer lika invecklade frågor som endast studievägledare i aktuell stad kan svara på i andra trådar. Bättre att skicka välformulerade frågor till FK och sedan låta det vara över helgen. Jag har läst ett flertal av dina trådar och du brukar inte få svar på frågor på denna nivå.

• Anonym (X)

Varför fortsätter du ställa frågor här istället för att prata med rätt personer?

Svar på tråden Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång, jobba deltid