Anonym (Ekonomi-mamma) skrev 2018-11-10 20:55:58 följande:
Tack för era inputs!!! Jag tror jag kommit på en bra lösning, men är osäker på hur jag ska lägga kattmaten och mina fasta avgifter. Mina fasta avgifter består av facket (försäkring) och katternas försäkring samt min telefon. Ska jag ha dessa 3 under kategori fasta utgifter / försäkringar? Eller ska jag lägga alla kostnader för djuren som en kategori? Och försäkringarna som en försäkrings-kategori? Blir så svårare att de konkret se fasta utgifterna men blir mer konkret att se vad katterna faktiskt kostar per månad. Var ska jag annars kategorisera kattmaten? På övrigt, men i grund och botten räknar jag det som en (någorlunda) fast utgift och vill inte ha för mycket sånt på övrigt utan där ska TX tidningar, blommor, tandpetare och sånt ingå.... hmmm // övertänkarn!
Såhär är listan just nu; översta raden är kategorin och understa raden är underkategorin
Mat
Matvaror
Utemat
Restaurang
Hushåll (städ, toapapper, tandkräm, schampo, balsam, tvättmedel, diskmedel)
Övrigt (drickor, godis, fika (?), tandpetare, blommor, telefon)
Fasta utgifter / räkningar (, unionen, a-kassa, agria, telefon)
Katterna (mat)
Övrigt (barn)
Blöjor, ersättning, olja, leksaker
Shopping (kläder till mig)
Shopping (kläder till barnet)
Vilka kategorier du vill ha beror lite på vad ditt syfte är: är det att se vad du lägger pengar på i allmänhet, eller är det att upptäcka vilka rörliga kostnader du skulle kunna skära ner på för att få pengar över eller spara mer?
Om det är att veta vad du lägger på skulle jag ha allt som rör bostad i en kategori (hyra, el, bredband, m.m), allt som rör husdjur i en (försäkring, kattmat), en som är dina personliga räkningar (personförsäkring, fack, telefon), en shopping till barnet som du skrivit ovan osv.
Om du främst vill hitta var du kan spara mer pengar kan du slå ihop alla nödvändiga räkningar i en räkningskategori, tex. fack, A-kassa, djurförsäkring, m.m. i en "Räkningar" och ha särskilda kategorier för tex godis/snacks, shopping och sådant som du kan påverka mer. Sedan kan man då och då se över sitt elavtal eller sina försäkringar.