• Anonym (Ekonomi-mamma)

Vilka kategorier i ekonomi budget?

Hej!

Jag försöker skapa en budget och vill även skriva ner alla inköp för att ha koll på allt och kunna följa upp... är dock osäker på hur jag ska kategorisera allt för att göra det så tydligt och lättöverskådligt som möjligt. Tanken är att skumma igenom 1 gång per vecka och gå igenom ordentligt 1 gång per månad.

För mat har jag TX 4900 budgeterat. Både blöjor och ersättning till barnet inräknat och även hygienartiklar som toapapper, tandkräm etc. när jag då ?bokför? allt, tycker ni jag borde ha separata kategorier för just blöjor och ersättning eller ska jag använda maten som kategori? Någon som har tips på hur jag kan strukturera?

Jag vill egentligen inte ha för många kategorier så att de blir rörigt i slutet av månaden, men samtidigt inte heller för få så att de ?ser ut? som att ja har spenderat 5000 ca på mat.... då vet jah ju ändå inte vart pengarna faktiskt gått.

• Svar på tråden Vilka kategorier i ekonomi budget?
  • Fjäril kär

"övrigt inköp barn" skulle jag skriva som kategori. Där får det plats med blöjor, välling ,hygien (våtservetter, babyolja, solcreme etc)

Glöm inte heller en kategori "övrigt" i budgeten där du kan separera inköpen mer specifikt om du handlar på stormarknader tex (blommor, strumpbyxor, dvd-film, trosor, tidningar,pocketböcker, mascara, julpynt, en fritös etc)

• Anonym (Ekonomi-mamma)
    Fjäril kär skrev 2018-11-10 10:03:17 följande:

"övrigt inköp barn" skulle jag skriva som kategori. Där får det plats med blöjor, välling ,hygien (våtservetter, babyolja, solcreme etc)

Glöm inte heller en kategori "övrigt" i budgeten där du kan separera inköpen mer specifikt om du handlar på stormarknader tex (blommor, strumpbyxor, dvd-film, trosor, tidningar,pocketböcker, mascara, julpynt, en fritös etc)

Ja smart! Tycker du man ska ha egna kategorier för hygien (schampo, balsam, tvål, toapapper etc) eller ska ja inkludera det fortfarande i mat? Känns som att de skulle bli så många kategorier om man samlar men ändå otydligt om de ska ingå i mat... mat/hushåll kanske? Då får även städgrejer typ yes etc plats
  • SupersurasunkSara

Du kan ju spara kvitton en tid för att sen räkna ut hur mycket av det som handlats är onödigheter. 

Jag har bara kategorin mat för 'allt' som inte är räkningar etc. Dock funderar jag på att specificera lite mer så jag får svart på vitt vad det är jag slösar pengar på  

Du kan ju ha som ovan skriver, en barn och så en mat, en hygien och en övrigt. I övrigt lägger du allt som inte är nödvändig mat, som chips, vatten, godis, inredning etc. 

• Cecese

Jag är sån som vill ha stenkoll och har många kategorier.

Mat Hygien (där ingår toapapper, mensskydd etc) Djuren (allt som har med djuren att göra som mat, veterinär...) Mediciner/sjukvård (dit ingår glasögon) Städning Bensin Kläder Heminredning (där ingår det mesta till hemmet,möbler, nya täcken, lampor, sängkläder, handdukar m.m.) Godis/snacks Alkohol Övriga inköp (t.ex. tidningar, leksaker) Visst det blir mycket att hålla reda på mej då får jag bra koll varje månad. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Ekonomi-mamma) skrev 2018-11-10 10:35:37 följande:

Ja smart! Tycker du man ska ha egna kategorier för hygien (schampo, balsam, tvål, toapapper etc) eller ska ja inkludera det fortfarande i mat? Känns som att de skulle bli så många kategorier om man samlar men ändå otydligt om de ska ingå i mat... mat/hushåll kanske? Då får även städgrejer typ yes etc plats

Städ/hygien brukar vara en egen kategori.

Mat ska endast innehålla mat och dryck samt restaurang/hämtmat

Så ett vanligt kvitto från Ica Maxi kan bli såhär:

Mjölk,ost,köttfärs,pizzakit, Fanta -mat

Strumpbyxor, Aftonbladet,värmeljus -övrigt

Välling,barnmat,blöjor -övrigt barn

Tvättmedel, disktrasor,toapapper,duschtvål -hygien/städ
  • Anonym (Ekonomi-mamma)

Tack för era inputs!!! Jag tror jag kommit på en bra lösning, men är osäker på hur jag ska lägga kattmaten och mina fasta avgifter. Mina fasta avgifter består av facket (försäkring) och katternas försäkring samt min telefon. Ska jag ha dessa 3 under kategori ?fasta utgifter / försäkringar?? Eller ska jag lägga alla kostnader för djuren som en kategori? Och försäkringarna som en försäkrings-kategori? Blir så svårare att de konkret se fasta utgifterna men blir mer konkret att se vad katterna faktiskt kostar per månad. Var ska jag annars kategorisera kattmaten? På övrigt, men i grund och botten räknar jag det som en (någorlunda) fast utgift och vill inte ha ?för mycket? sånt på övrigt utan där ska TX tidningar, blommor, tandpetare och sånt ingå.... hmmm // övertänkarn!

Såhär är listan just nu; översta raden är kategorin och understa raden är underkategorin

Mat

Matvaror

Utemat

Restaurang

Hushåll (städ, toapapper, tandkräm, schampo, balsam, tvättmedel, diskmedel)

Övrigt (drickor, godis, fika (?), tandpetare, blommor, telefon)

Fasta utgifter / räkningar (, unionen, a-kassa, agria, telefon)

Katterna (mat)

Övrigt (barn)

Blöjor, ersättning, olja, leksaker

Shopping (kläder till mig)

Shopping (kläder till barnet)

• Anonym (Ekonomi-mamma)
    Anonym (Ekonomi-mamma) skrev 2018-11-10 20:55:58 följande:

Tack för era inputs!!! Jag tror jag kommit på en bra lösning, men är osäker på hur jag ska lägga kattmaten och mina fasta avgifter. Mina fasta avgifter består av facket (försäkring) och katternas försäkring samt min telefon. Ska jag ha dessa 3 under kategori ?fasta utgifter / försäkringar?? Eller ska jag lägga alla kostnader för djuren som en kategori? Och försäkringarna som en försäkrings-kategori? Blir så svårare att de konkret se fasta utgifterna men blir mer konkret att se vad katterna faktiskt kostar per månad. Var ska jag annars kategorisera kattmaten? På övrigt, men i grund och botten räknar jag det som en (någorlunda) fast utgift och vill inte ha ?för mycket? sånt på övrigt utan där ska TX tidningar, blommor, tandpetare och sånt ingå.... hmmm // övertänkarn!

Såhär är listan just nu; översta raden är kategorin och understa raden är underkategorin

Mat

Matvaror

Utemat

Restaurang

Katterna (mat)

Övrigt (barn)

I vissa fall har jag iofs andra utgifter, TX bostadskö 1/ år så kanske borde satsa på en ?räkningar? kategori. Men jag kommer då ändå inte ifrån hur jag ska göra med kattförsäkringen eller kattmaten ... hm
  • Dkalles18
    Hej!
    Kan tipsa om en budgetapp som du också kan få prova om du vill! Den heter Simon Saves och använder sig av artificiell intelligens (AI) för att ge budget- och sparråd helt anpassade efter din ekonomi. Bra om man vill ta tillbaka makten över sin egen ekonomi! Man behöver bara signa upp sig för att få testa appen - det är gratis förstås - vilket jag har gjort. 
    Är är länken för att signa upp sig och få testa appen : simonsaves.se/blogg/maxa-din-studentbudget-och-hall-koll-pa-din-ekonomi/
  • snedtak
    Anonym (Ekonomi-mamma) skrev 2018-11-10 20:55:58 följande:
    Tack för era inputs!!! Jag tror jag kommit på en bra lösning, men är osäker på hur jag ska lägga kattmaten och mina fasta avgifter. Mina fasta avgifter består av facket (försäkring) och katternas försäkring samt min telefon. Ska jag ha dessa 3 under kategori fasta utgifter / försäkringar? Eller ska jag lägga alla kostnader för djuren som en kategori? Och försäkringarna som en försäkrings-kategori? Blir så svårare att de konkret se fasta utgifterna men blir mer konkret att se vad katterna faktiskt kostar per månad. Var ska jag annars kategorisera kattmaten? På övrigt, men i grund och botten räknar jag det som en (någorlunda) fast utgift och vill inte ha för mycket sånt på övrigt utan där ska TX tidningar, blommor, tandpetare och sånt ingå.... hmmm // övertänkarn!

Mat
    Matvaror
    Utemat
    Restaurang
    Katterna (mat)
    Övrigt (barn)
    Vilka kategorier du vill ha beror lite på vad ditt syfte är: är det att se vad du lägger pengar på i allmänhet, eller är det att upptäcka vilka rörliga kostnader du skulle kunna skära ner på för att få pengar över eller spara mer?

Om det är att veta vad du lägger på skulle jag ha allt som rör bostad i en kategori (hyra, el, bredband, m.m), allt som rör husdjur i en (försäkring, kattmat), en som är dina personliga räkningar (personförsäkring, fack, telefon), en shopping till barnet som du skrivit ovan osv.

Om du främst vill hitta var du kan spara mer pengar kan du slå ihop alla nödvändiga räkningar i en räkningskategori, tex. fack, A-kassa, djurförsäkring, m.m. i en "Räkningar" och ha särskilda kategorier för tex godis/snacks, shopping och sådant som du kan påverka mer. Sedan kan man då och då se över sitt elavtal eller sina försäkringar.
Svar på tråden Vilka kategorier i ekonomi budget?