• Makvinna

    4-åring med språkförsening utreds

    Hej

    Jag har en sån låsbart fyra år som är sen med talet. På både BVC och förskolan har de hela tiden sagt att jag inte ska oroa migoch street kommer igång när jag påtalat det tidigare. Kag bar orolig och drev igenom en språktest på BVC för att få remiss till psykolog. Det kändes rätt bra. Men så säger BVC-sköterskan att hon efter samtal med förskolepersonalen tror att det också kan vara något annat. Hon var väldigt ospecifik vilket så klar bidrar till min oro. Sonen ska nu få tid hos barnpsykologen men det lär dröja vilket innebär massa tankar jag inte kan ventilera med nån. Jag skulle uppskatta om andra med barn med språkförsening och någon form av diagnos kan dela med sig av sina erfarenheter.

    Själv märker jag inte att det är nåt annat avvikande med sonen förutom talet. Han har alltid sökt ögonkontakt, är social (säger hej till folk, vinkar, springer rakt in i en fotbollsmatch mellan hans jämnåriga för att vara med, leker med kompisar på besök), han leker hela tiden och med olika saker, fantasilekar är inget problem, han är väldigt bra på att bygga saker (men inte så att han bara leker med det), rita, han är väldigt fysisk och vågar mycket men kan sina gränser, han är blöjfri och det gick rätt smidigt... Han verkar dock ha svårt att sätta ihop ord till lite mer komplicerade meningar och jag tror att det försvårar när han ska prata med sina jämnåriga. Han verkar ha memorerat olika fraser korrekt men jag är inte säker på att han alltid fattar stävad de olika orden betyder. Ibland när jag frågar vad han heter, säger han sin ålder (när han håller på med nåt annat). Han kan inte ha någon längre konversation men han försöker prata hela tiden om saker han ser framför sig. Det blir svårare ned abstrakta diskussioner men han fattar exempelvis vad jag menar när jag frågar vad han ätit på förskolan. Jag ska tillägga att han kommer från ett tvåspråkigt hem. Vi pratade bara modersmålet med honom från början men bytte till svenska för ett år sedan när vi upptäckte hans svårigheter.

    Oj vad långt detta blev. Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter.

  • Svar på tråden 4-åring med språkförsening utreds
Svar på tråden 4-åring med språkförsening utreds