• Äldre 10 Nov 21:03
    934 visningar
    9 svar
    9
    934

    Sätta in två ägg embryon ? Umeå? Syskonförsök

    Hej!

    Planerar syskonförsök till vår ivf tjej och har några embryon väntandes till ev försök efter jul.

    Har börjat fundera på, men hittar bara äldre trådar, om man får välja att sätta in två istället för ett?

    Är 33 år, Vet inte om ålder spelar in?

    Vad finns det för ev risker som gör att man isåfall inte skulle få göra det?

    Vi planerar insättning i Umeå.

    Tacksam för svar :)))

  • Svar på tråden Sätta in två ägg embryon ? Umeå? Syskonförsök
  • Äldre 10 Nov 22:48
    #1
    Magdaaa skrev 2018-11-10 21:03:49 följande:

    Hej!

    Planerar syskonförsök till vår ivf tjej och har några embryon väntandes till ev försök efter jul.

    Har börjat fundera på, men hittar bara äldre trådar, om man får välja att sätta in två istället för ett?

    Är 33 år, Vet inte om ålder spelar in?

    Vad finns det för ev risker som gör att man isåfall inte skulle få göra det?

    Vi planerar insättning i Umeå.

    Tacksam för svar :)))


    Jag tror att man bara sätter in ett embryo idag.

    Vi gjorde också vår ivf i Umeå. ????
  • Äldre 10 Nov 23:45
    #2

    Okej ja förmodligen är det så, men undrar varför man inte kan sätta in två egentligen ?

    Bortsett från att det blir mer risker för mamman kanske?

    Jaså? :) toppenställe tyckte jag!

    Hoppas ni fick lyckat resultat?:)

  • Äldre 11 Nov 00:00
    #3
    Magdaaa skrev 2018-11-10 23:45:53 följande:

    Okej ja förmodligen är det så, men undrar varför man inte kan sätta in två egentligen ?

    Bortsett från att det blir mer risker för mamman kanske?

    Jaså? :) toppenställe tyckte jag!

    Hoppas ni fick lyckat resultat?:)


    Man sätter idag sällan in två embryon i Sverige eftersom det inte ökar chansen att lyckas speciellt mycket, men däremot ökar risken för tvillingar. Tvillinggraviditet innebär större risker både för mor och barn, så som ökad risk för bland annat högt blodtryck, havandeskapsförgiftning, hepatos (leverpåverkan), för tidig födsel, tillväxthämning, förlossningskonplikationer m.m.
  • Äldre 11 Nov 00:25
    #4

    Tack snälla för svar!

    Har tyvär alltid haft en liten önskan om tvillingar, av nån anledning, om vi skulle ha turen att kunna få syskon, men absolut inte till vilket pris som helst.


    MrsAJ88 skrev 2018-11-11 00:00:43 följande:

    Man sätter idag sällan in två embryon i Sverige eftersom det inte ökar chansen att lyckas speciellt mycket, men däremot ökar risken för tvillingar. Tvillinggraviditet innebär större risker både för mor och barn, så som ökad risk för bland annat högt blodtryck, havandeskapsförgiftning, hepatos (leverpåverkan), för tidig födsel, tillväxthämning, förlossningskonplikationer m.m.


  • Äldre 11 Nov 23:32
    #5
    Magdaaa skrev 2018-11-10 23:45:53 följande:

    Okej ja förmodligen är det så, men undrar varför man inte kan sätta in två egentligen ?

    Bortsett från att det blir mer risker för mamman kanske?

    Jaså? :) toppenställe tyckte jag!

    Hoppas ni fick lyckat resultat?:)


    Vi lyckades på första insättningen! Helt otroligt!!

    Fick 24 ägg, 18 vart befruktade, 10 i frysen. Blev överstimulerad och fick vänta två cykler på insättning.

    En av dom tio vart vår dotter. Men nu har vi nio blastisar kvar i frysen som väntar på att bli syskon.

    Önskar er lycka till!
  • Äldre 13 Nov 18:50
    #6

    [quote=79207371][quote-nick]Pitebo skrev 2018-11-11 23:32:09 följande:[/quote-nick]Vi lyckades på första insättningen! Helt otroligt!!

    Fick 24 ägg, 18 vart befruktade, 10 i frysen. Blev överstimulerad och fick vänta två cykler på insättning.

    En av dom tio vart vår dotter. Men nu har vi nio blastisar kvar i frysen som väntar på att bli syskon.

    Önskar er lycka till![/

    Åh grattis!

    Vi lyckades också på första försöket, efter att ha försökt själva alldeles för länge :)

    Blev helt chockad själv för jag hade räknat med att vi skulle få försöka några gånger och behöva betala osv.

    Man är chockad och tacksam!

    Men va skönt att det gick så bra för er till slut teots att du blev överstimulerad usch det var jag orolig för!

    Håller tummarna att det går bra för er igen när det är dags :)

  • Äldre 13 Nov 19:35
    #7

    Det rekommenderas inte att man sätter in flera men visst sker det. Det är alltid upp till läkaren som gör insättning att ta beslutet och det skiljer mycket mellan personer är min uppfattning.

    Läkaeen sa till mig att embryona "hjälper" varann. Har för mig att jag hört en siffra att det ökar chansen till graviditet med 7-8%. Men ta inte den siffran som fakta då jag inte kan redovisa källa eller minns var jag hört det. Däremot sa min läkare att OM man blir gravid är chansen/risken flr tvillungar 25%.

    Jag bad om två då vi beslutat att inte göra fler ivf och vi hade i tidigare aldrig fått embryon till frysen trots många ägg. Vi fick ok. Jag var 32 vid tillfället.

    Mina tvillingar fyllde ett för en månad sen :)

  • Äldre 13 Nov 19:58
    #8
    Popetot skrev 2018-11-13 19:35:16 följande:

    Det rekommenderas inte att man sätter in flera men visst sker det. Det är alltid upp till läkaren som gör insättning att ta beslutet och det skiljer mycket mellan personer är min uppfattning.

    Läkaeen sa till mig att embryona "hjälper" varann. Har för mig att jag hört en siffra att det ökar chansen till graviditet med 7-8%. Men ta inte den siffran som fakta då jag inte kan redovisa källa eller minns var jag hört det. Däremot sa min läkare att OM man blir gravid är chansen/risken flr tvillungar 25%.

    Jag bad om två då vi beslutat att inte göra fler ivf och vi hade i tidigare aldrig fått embryon till frysen trots många ägg. Vi fick ok. Jag var 32 vid tillfället.

    Mina tvillingar fyllde ett för en månad sen :)


    Åhhh grattis kära du! Vilken dröm!
  • Äldre 14 Nov 14:38
    #9
    Magdaaa skrev 2018-11-13 18:50:28 följande:

    [quote=79207371][quote-nick]Pitebo skrev 2018-11-11 23:32:09 följande:[/quote-nick]Vi lyckades på första insättningen! Helt otroligt!!

    Fick 24 ägg, 18 vart befruktade, 10 i frysen. Blev överstimulerad och fick vänta två cykler på insättning.

    En av dom tio vart vår dotter. Men nu har vi nio blastisar kvar i frysen som väntar på att bli syskon.

    Önskar er lycka till![/

    Åh grattis!

    Vi lyckades också på första försöket, efter att ha försökt själva alldeles för länge :)

    Blev helt chockad själv för jag hade räknat med att vi skulle få försöka några gånger och behöva betala osv.

    Man är chockad och tacksam!

    Men va skönt att det gick så bra för er till slut teots att du blev överstimulerad usch det var jag orolig för!

    Håller tummarna att det går bra för er igen när det är dags :)


    Ja man kan inte riktigt ta in att det bara gick. Sådär utan vidare lixom. Men man är så sjukt tacksam. Mest hela tiden.

    Hur såg det ut förra gången för er? Tänker antalet ägg, hur många befruktade, hur många har ni i frysen?
Svar på tråden Sätta in två ägg embryon ? Umeå? Syskonförsök