• Anonym (Undrar)

Narcissism - frågor till er som dejtat en narcissist

Har lite frågor till er som har erfarenhet av den inledande smekmånadsfasen med en narcissist där man blir höjd till skyarna. Precis alla kriterier för en narcissist stämmer överens med denna människa till 100 % men några saker gör mig förbryllad.

1. Kan en narcissist (eller person med starka narcissistiska drag) be om ursäkt för att ha betett sig dåligt även om de inte behöver? Alltså trots att situationen inte kräver det? Min narcissist inledde vår senaste kontakt med att be om ursäkt för sitt bereende förra gången vi hade kontakt för flera år sedan (trots att det inte var överdrivet hemsk beteende då) och sa att hen ångrar sig djupt över hur hen betedde sig då. Är det en del av manipulationen eller är det helt otänkbart att en narcissist ber om ursäkt någonsin? Hen har även bett om ursäkt för sitt beteende ytterligare en gång nu, när jag sa ifrån att det inte var ok.

2. Kan en narcissist bli nervös? Min narcissist är uppenbart nervös när vi ska ses (skakar lite och har handsvett). Jag har fått för mig att narcissister inte blir nervösa på grund av den grandiosa självbilden och det faktum att de inte känner känslor på samma sätt som oss andra. Har jag fel?

3. När smekmånadsfasen är över och om man då blir ignorerad, skulle en narcissist kunna hålla det lite öppet och t ex fortfarande svara på sms fast kort, eller klipper narcissisten helt kommunikationen?

4. Kan en narcissist med att vara den som sist så kallat sänker sig och säger/skriver att den vill ses mer eller ska höra av sig, eller manipulerar narcissisten sitt offer till att vara den klängiga som tjatar om att ses för att då bryta och bli tyst när narcissisten har övertaget?

• Svar på tråden Narcissism - frågor till er som dejtat en narcissist
  • Anonym (!!!)

Som jag har förstått narcissism:

1. Ja de kan be om ursäkt, om de själva tjänar på det. Typisk manipulation. Allt är teater så de kan få vad de vill. De ber knappast om ursäkt för att de plötsligt blivit empatiska. Det är ju det som är typiskt narcissism, de känner varken empati eller sympati med andra.

2. Vet ej. Men spontant tänker jag att de inte är nervösa. Svettiga kan de bli, men knappast pga att de skulle känna sig underlägsna, skamsna eller förälskade.

3. De manipulerar så länge de kan vinna fördelar, och egen vinning. Dvs de gör vad som krävs, helt skamlöst, för att få det dom vill ha.

4. Narcissisten släpper taget när han själv tröttnar. Allt handlar om narcissisten, vad du vill eller inte är oväsentligt.

Varför har du börjat träffa någon igen som du tror är narcissist?

Läs på vad narcissism innebär, en person med narcissistiska drag känner ingen skuld och skam, inte empati och sympati heller. De har inget överjag. Vad finns kvar då?

• Anonym (Nötter)

Narcisisten kommer manipulera sitt offer att vara den som hör av sig ligger på med att ha kontakt & vilja ses. Förbrylla sitt offer till bli klänging & tjatig. Oftas vissar Narcisisten ömma ord & intresse när den märker att offret kommer dra sig undan & lägga ner försöken för behålla offrets intresse. Det gör man till offret blir känslomässigt störd.

• Anonym (!!!)

Narcissister funkar bäst med snälla, förstående känslomänniskor som stannar trots upprepade varningstecken.

Narcissister funkar sämre med människor som inte köper deras lögner och inkonsekventa beteenden, som vägrar spela med i deras teater, som genomskådar dem, som ignorerar dem och som fattar att det enda som funkar är nollkontakt.

• Anonym (Nötter)
    Anonym (!!!) skrev 2018-11-11 02:17:21 följande:

Narcissister funkar bäst med snälla, förstående känslomänniskor som stannar trots upprepade varningstecken.

Narcissister funkar sämre med människor som inte köper deras lögner och inkonsekventa beteenden, som vägrar spela med i deras teater, som genomskådar dem, som ignorerar dem och som fattar att det enda som funkar är nollkontakt.

Narcissister är oftas omtyckta & populära.

Socialt kompetenta charmerande & lyckas manipulera de flesta i sin närhet.

Narcissister brukar även ha enormt kontrollbehov om vad som sker i andras liv.

Höga positioner är inget ovanligt.

Nollkontakt får oftas Narcissisten att visa sitt rätta då de inte klarar va att bli ignorerarde. Enda gången en narcissist kommer låta någon vara ifred från sin terror är dagen då DEN bestämmer sig för det. Ingen "sätter" en Narcissist på plats utan att den tar hämnd.
  • Anonym (Nötter)

Narcissister är även väldigt kvicka med att sätta Narcissist stämpel på andra.

En Narcissist skulle ALDRIG erkänna eller ifrågasätta om den själv kanske är Narcissist.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (!!!) skrev 2018-11-11 01:01:06 följande:

Som jag har förstått narcissism:

1. Ja de kan be om ursäkt, om de själva tjänar på det. Typisk manipulation. Allt är teater så de kan få vad de vill. De ber knappast om ursäkt för att de plötsligt blivit empatiska. Det är ju det som är typiskt narcissism, de känner varken empati eller sympati med andra.

2. Vet ej. Men spontant tänker jag att de inte är nervösa. Svettiga kan de bli, men knappast pga att de skulle känna sig underlägsna, skamsna eller förälskade.

3. De manipulerar så länge de kan vinna fördelar, och egen vinning. Dvs de gör vad som krävs, helt skamlöst, för att få det dom vill ha.

4. Narcissisten släpper taget när han själv tröttnar. Allt handlar om narcissisten, vad du vill eller inte är oväsentligt.

Varför har du börjat träffa någon igen som du tror är narcissist?

Läs på vad narcissism innebär, en person med narcissistiska drag känner ingen skuld och skam, inte empati och sympati heller. De har inget överjag. Vad finns kvar då?

Det har precis gått upp för mig att han högst troligt är narcissist. Har aldrig förstått mig på hans beteende och har alltid undrat vad han håller på med och jag är ganska öppen i min kommunikation och ifrågasätter udda beteende snabbt så jag är troligtvis inget perfekt offer. Jag började söka information för att få svar så jag har läst på ganska mycket nu, men har fortfarande några luckor som jag ville täppa till (därav mina frågor ovan).

Han avslutar alltid relativt snabbt med mig så jag får alltid bara inledningsfasen där man blir höjd till skyarna, sen verkar han tröttna på mig (slutar svara lika frekvent men skriver att han fortfarande vill ses när jag frågar vad som pågår och frågar om han vill lägga ner, har alltid allvarliga sjukdomsfall i familjen som ursäkt men det är ganska uppenbara lögner). Just nu hörs vi inte sedan några dagar efter att jag hintat om att lägga ner efter att han inte hört av sig på en vecka, han har kort skrivit att han vill fortsätta ses men en släkting är sååå sjuk och jag har inte svarat på det.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Nötter) skrev 2018-11-11 02:36:53 följande:

Narcissister är oftas omtyckta & populära.

Socialt kompetenta charmerande & lyckas manipulera de flesta i sin närhet.

Narcissister brukar även ha enormt kontrollbehov om vad som sker i andras liv.

Höga positioner är inget ovanligt.

Nollkontakt får oftas Narcissisten att visa sitt rätta då de inte klarar va att bli ignorerarde. Enda gången en narcissist kommer låta någon vara ifred från sin terror är dagen då DEN bestämmer sig för det. Ingen "sätter" en Narcissist på plats utan att den tar hämnd.

Vi har nollkontakt nu och det är jag som inte svarar, men än så länge ligger han lågt. Kanske bara ett sätt att manipulera mig men samtidigt vet han att jag tröttnar fort om man inte ses/hörs, så jag är lite fundersam... men han har sagt att han ska höra av sig så han känner väl att han fortfarande styr det hela.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-11-11 07:16:49 följande:

Det har precis gått upp för mig att han högst troligt är narcissist. Har aldrig förstått mig på hans beteende och har alltid undrat vad han håller på med och jag är ganska öppen i min kommunikation och ifrågasätter udda beteende snabbt så jag är troligtvis inget perfekt offer. Jag började söka information för att få svar så jag har läst på ganska mycket nu, men har fortfarande några luckor som jag ville täppa till (därav mina frågor ovan).

Han avslutar alltid relativt snabbt med mig så jag får alltid bara inledningsfasen där man blir höjd till skyarna, sen verkar han tröttna på mig (slutar svara lika frekvent men skriver att han fortfarande vill ses när jag frågar vad som pågår och frågar om han vill lägga ner, har alltid allvarliga sjukdomsfall i familjen som ursäkt men det är ganska uppenbara lögner). Just nu hörs vi inte sedan några dagar efter att jag hintat om att lägga ner efter att han inte hört av sig på en vecka, han har kort skrivit att han vill fortsätta ses men en släkting är sååå sjuk och jag har inte svarat på det.

Även om din kille inte är narcissist så mår du ju inte bra av hans beteende.

Du verkar iaf inte vara hans huvudoffer om han nu är en bekräftelsesökande n-person. Han kanske får uppmärksamhet hos flera, du är bara en i mängden?

Har ni haft någon verklig konflikt där du sett hans dåliga sidor, eller varför tror du han är narcissist?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (!!!) skrev 2018-11-11 08:56:45 följande:

Även om din kille inte är narcissist så mår du ju inte bra av hans beteende.

Du verkar iaf inte vara hans huvudoffer om han nu är en bekräftelsesökande n-person. Han kanske får uppmärksamhet hos flera, du är bara en i mängden?

Har ni haft någon verklig konflikt där du sett hans dåliga sidor, eller varför tror du han är narcissist?

Detta är ett sätt för mig att processa avslutet med honom. Jag är sån att jag måste förstå för att sedan kunna släppa och gå vidare. Dessutom har vi en historia över lång tid, vilket gör att jag behöver få veta för min egen skull.

Nej, just nu är jag definitivt inte det men tidigare har vi haft kontakt all vaken tid så det finns inte en chans att han har kunnat köra samma grej med någon annan samtidigt. Och skulle han nu gjort det så spelar det inte mig någon roll längre.

Han kan absolut inte visa eller prata om känslor. Helt oförmögen där, det tar tvärstopp. När jag frågar vad han känner får jag inget svar. När jag frågar vad han vill med vår relation får jag inget svar. Om jag frågar om han bara är ute efter sex är jag hemsk som tror det. Däremot är han extremt sexfixerad och vill helst prata sex hela tiden. Jag får hela tiden höra hur snygg och sexig jag är men han har väldigt svårt att säga något om min personlighet.

- Jag är en gudinna enligt honom och han vill, som han säger, lära känna mig innan vi flyttar ihop (vi hade haft kontakt i någon månad när han sa så). Samtidigt ställer han bara frågor om sex och personer runt omkring mig, han har inte intresserat sig för hur jag känner/tycker/tänker om olika saker. Han vet inte ens hur gammal jag är eller grundläggande saker som hur min familjebild ser ut, värderingar och ståndpunkter i olika frågor etc.

- Han berättar mycket om sig själv hela tiden, vad han gör och var han är utan att jag har bett om informationen.

- Var väldigt på och tafsig första gången vi sågs på flera år. Säger saker som att han saknar min kropp osv. (en formulering som tydligen är väldigt vanlig hos narcissister).

- Fantiserar om mig i det perfekta förhållandet och antyder att jag är den som ska rädda honom från hans nuvarande livssituation. Det är svårt att förklara men han kan sitta och fantisera om det perfekta förhållandet med mig när vi ses men samtidigt är han mer upptagen med fantasin än att verkligen umgås med mig.

- Jag känner inga äkta känslor när vi ses, eller rättare sagt - min magkänsla säger att något är fel trots att han säger alla de rätta sakerna.

- Han tycker att han är bättre än andra, pratar ner andra, är dominant och ska bestämma men är samtidigt feg och ljuger i olika situationer fast han inte behöver.

- Han skapar drama mellan oss, provocerar fram det och skyller sedan allt på mig, han själv har ingen del i att det blir som det blir och enligt honom själv så hatar han drama.

- Han äger företag och är väldigt fixerad vid pengar, prylar och märken.

- Visar tydligt avundsjuka/svartsjuka på folk runt omkring mig och har nästan hakat upp sig på personer i min närhet som han verkar se som mer lyckade.

- I ett par månader nu har jag fått höra att jag är den mest fantastiska person på denna jord, för att sedan, för någon vecka sedan, bli helt kapad utan någon förklaring till en början. När jag bad om en förklaring för att kunna avsluta så skrev han som sagt att hans släkting är sjuk men att han vill ses mer och att han kommer höra av sig. Efter det har det varit knäpptyst men han är däremot lite aktiv i sociala medier, vilket ju helt motsäger att han inte skulle ha tid att höra av sig om jag nu är så viktig och speciell :) Antar därför att han antingen väntar ut mig (manipulation) eller att han dragit vidare till ett nytt offer. Trots det vill jag ha svar på mina frågor för att kunna gå vidare.
  • Anonym (Undrar)

...han säger dessutom att han inte har några dåliga sidor när jag påpekade att han har det. Det var maskerat med ironi men det märktes rätt tydligt att han verkligen menade det då ironi inte är hans sätt att skämta.

Svar på tråden Narcissism - frågor till er som dejtat en narcissist