• Karinkurry

9 åring med humörsvängningar och mycket ont här och där

Hej.

Har en dotter på snart 9 som har mycket humörsvängningar och mycket ont här och där. Hon har ont i huvudet, är yr och illamående, men symptomerna är väldigt kortvariga och hon nämnder dem bara till mig och inte till pappa. Dessutom tycker jag de kommer när hon är trött eller sliten och verkar psykiskt betingade. Har undersökt hos barnläkare och allt med kroppen är normalt. Samtidigt är hon rädd för sjukdomar och blir rädd för dessa symptomerna, lite hypokonder.

Hon har det väldigt bra på skolan men här hemma är hon lättirritabel och kan snäsa mot oss vuxna och lillasyster. Det är inte likt henne att vara så snäsig typ ?vem bryr sig?, ?bry dig inte?. Flera väldigt pubertala beteenden tycket jag. Har läst om en 9-årskris. Är det någon som känner igen detta med mycket sjukdomstankar og kroppsliga symptom i denna fas. Hur hanterar man det bäst? Hur länge varar det och kom barnen stärkta ut av det (hoppas!).

• Svar på tråden 9 åring med humörsvängningar och mycket ont här och där
  • Ina82

Kanske hon har växtvärk! Min pojke hade många skumma kroppsliga fenomen en tid också - men det var sammankopplat med just växtvärk. Inte så lätt för dessa barnen alla gånger! Lite extra omtanke och kärlek så ska du se det snart blir bättre!

Svar på tråden 9 åring med humörsvängningar och mycket ont här och där