• Anonym (Ts)

Använder du parfym - när och varför?

Utifrån en annan tråd funderar jag på detta med parfymanvändning. Jag är själv i 40-årsåldern och har nog inte haft parfym på mig på 15 år. Tycker det bara sticker i näsan och man känner sig snuvig.

Känner ju sällan doft från någon annan, förutom de gånger man står i en hiss eller sitter i en buss med någon som dränkt sig i parfym.

För vem använder man parfym? När använder man den? Är det någon utöver ens partner som kommer tillräckligt nära för att känna doften?

De som häller på alldeles för mycket, varför gör man det?

Uppenbarligen säljs ju tusentals parfymer hela tiden så det måste finnas en enormt intresse för det men jag förstår inte vem som använder.

• Svar på tråden Använder du parfym - när och varför?
  • Duckan

Använder parfym i princip varje dag. Tycker att det luktar gott.

Älskar också doftljus, sköljmedel etc. allt som luktar.

• Anonym (parfymälskaren)

Använder parfym av flera olika skäl, är dock väldigt doftkänslig för om det är "rätt parfym". Fel är otroligt avtändande och irriterande, så det gäller att hitta den som passar ens kropp och olika hormonnivåer speciellt som kvinna.

Parfymer är otroligt sensuellt och sexigt och indikerar att man ansträngt sig för någon och är mån om att vara fräsch. Tycker att människors egen kroppsdoft ofta är unken och lite obehaglig och att kläder snabbt får en ofräsch odör om man inte använder några parfymerade produkter alls. Har dejtat några som vägrar parfym och de har alla luktat lite avtändande efter bara några timmar. Få  människor har en bra kroppsdoft i sig själv, när man inte är förälskad i dem då man tenderar tända just på den personens under en tid.Hår och hud (talgkörtlar)luktar snabbt ofräscht och parfym gör under för en människas väldoft och fräschör.

• FreshLinen
    Duckan skrev 2018-11-11 13:59:28 följande:

Använder parfym i princip varje dag. Tycker att det luktar gott.

Älskar också doftljus, sköljmedel etc. allt som luktar.

Samma här!

Häller aldrig på mig. Det ska vara en uns av frisk doft.

Gillar inte orientaliska, tunga dofter. Då snör halsen ihop sig.

Min man använder varken deo eller parfym. Sen luktar han alltid svett under armarna oxå... inget jag märker om jag inte är precis intill. Han tycker nog d är manligt eller nått. Jag däremot kan bli skitkåt av en god herrparfym.
  • Deacon
    FreshLinen skrev 2018-11-11 14:06:01 följande:

Samma här!

Häller aldrig på mig. Det ska vara en uns av frisk doft.

Gillar inte orientaliska, tunga dofter. Då snör halsen ihop sig.

Min man använder varken deo eller parfym. Sen luktar han alltid svett under armarna oxå... inget jag märker om jag inte är precis intill. Han tycker nog d är manligt eller nått. Jag däremot kan bli skitkåt av en god herrparfym.

Antar att du använder CLEANs Fresh Linen
  • Anonym (Ren)

Många som tror de bara använder lite parfym har i själva verket ett stort doftmoln omkring sig. Värst är sköljmedel för det luktar/stinker alltid mer än användarna tror.

Är man ren och fräsch med bara pyttelite parfym så att det luktar gott när man kommer nära är det bara trevligt, men tyvärr luktar många parfymbärare på många meters håll, när det dessutom är uppblandat med billig sköljmedelsdoft är det svårt att stå ut nära.

På alla arbetsplatser jag varit på är det alltid några som luktar för mycket, och många undviker dessa personer så gott det går.

• Anonym (Ts)

Jag duschar varje dag. Tvättar håret varannan dag i snitt med schampo och balsam som doftar gott. Har deo. Borstar tänderna. Har oerhört svårt att se att parfym skulle göra någon skillnad på mig. Skulle jag bli svettig och lukta svett under dagen lär ju det skära sig mot parfymen också.

Avskyr sköljmedel och doftljus, kommer inte in i mitt hus.

• Anonym (Nä)

Tjej, använder inte parfym.

• linani

Använder parfym för att jag tycker det doftar gott, helt enkelt. Parfym eller parfymerad kroppslotion, men inte båda samtidigt. 

Gillar parfymer som luktar pudrigt, varm och sött. Gärna noter av karamell och vanilj. Just nu Prada Candy. Använder den både till jobb (lite mindre) och fest (mer). Thierry Mugler Angel är en annan favorit, men den är stark och passar absolut bäst till fest. 
    Tycker det är supermysigt att känna parfymdoft som hamnat på en halsduk eller min huvudkudde. 

Min partner är inget fan av parfymer så det är inte hans skull. Däremot säger vänner och kollegor rätt ofta att jag doftar gott. Händer ju när man kramas, står nära varandra (typ lutar sig över någon annans dator för att se), på krogen. Tycker det är en väldigt trevlig komplimang att få!

Håller gärna övriga produkter oparfymerade. Som deo, helt meningslöst att de har en doft! Jag vill vara doftlös under armarna. Avskyr parfymerade sköljmedel. Tycker det är en kvävande och syntetisk doft, kan nästan få klaustrofobi om min rena tvätt luktar av någon annans sköljmedel från gemensamma tvättstugan.

Antar att de som häller på sig parfym precis som jag tycker att det luktar gott och vill dela med sig till världen. 

Svar på tråden Använder du parfym - när och varför?