• Anonym (Signe)

Lösa gamla krediter

Jag har gamla krediter som inte längre nyttjas och är betalda. Skulle vilja ta bort dem då jag, felaktigt kanske, hört att ur kreditvärdighet är bättre om de inte finns så många. Det handlar om gamla lån på nordax bank, resurs och liknande. Kontaktar jag dem och ber dem ta bort mig eller hur gör jag?

• Svar på tråden Lösa gamla krediter
  • Anonym (Signe)

Ingen?

• Anonym (J)

Jag hade ringt respektive företag och hört mig för.

• Anonym (A)

Ring till företagen och kolla vad som gäller.

• Nattöga

Det stämmer att kreditvärdigheten blir sämre om det ligger en massa outnyttjade (och nyttjade) krediter på ur. Ring företagen och be att få avsluta dem - det brukar inte vara nåt problem alls. Problemet är snarare att dessa krediter ligger kvar i upp till 1 år efter att du avslutat dem, vilket gör att även din kreditvärdighet kommer vara fortsatt sämre under denna tid tills de försvinner. Så bättre ju tidigare du avslutar allt gammalt.

• Anonym (Signe)
    Nattöga skrev 2018-11-18 08:28:38 följande:

Det stämmer att kreditvärdigheten blir sämre om det ligger en massa outnyttjade (och nyttjade) krediter på ur. Ring företagen och be att få avsluta dem - det brukar inte vara nåt problem alls. Problemet är snarare att dessa krediter ligger kvar i upp till 1 år efter att du avslutat dem, vilket gör att även din kreditvärdighet kommer vara fortsatt sämre under denna tid tills de försvinner. Så bättre ju tidigare du avslutar allt gammalt.

Åh tack. Då vet jag. Har i dagsläget inget behov av att ha hög kreditvärdighet men sånt kan ju ändras. Tror iofs också jag har hyfsat hög kreditvärdighet nu med men dumt om det ligger kvar. Tack !
  • Anonym (Utan tvekan)

Ja, precis. Om man har gamla beviljade men outnyttjade krediter ligger de kvar som skulder vid en ny kontroll.

När vi skrev om vårt huslån fann vi att vi hade 225 000 kronor (!) på gamla kreditkort vi inte ens visste att vi hade. (Alltså det var ju outnyttjade krediter.)

Vi avslutade allt och har sedan dess lärt oss väldigt mycket om privatekonomi.

• Anonym (Signe)
    Anonym (Utan tvekan) skrev 2018-11-18 09:54:44 följande:

Ja, precis. Om man har gamla beviljade men outnyttjade krediter ligger de kvar som skulder vid en ny kontroll.

När vi skrev om vårt huslån fann vi att vi hade 225 000 kronor (!) på gamla kreditkort vi inte ens visste att vi hade. (Alltså det var ju outnyttjade krediter.)

Vi avslutade allt och har sedan dess lärt oss väldigt mycket om privatekonomi.

Precis så kan det nog vara fast ca 100 000. Kommer köpa ny bil om ca ett år och kom att tänka på det.
Svar på tråden Lösa gamla krediter