• Äldre 12 Nov 08:44
    2456 visningar
    18 svar
    18
    2456

    Kortison och blodförtunnande

    Hej!

    Jag undrar om någon har erfarenhet av kortison och blodförtunnande i och med ivf?

    Jag har pcos, 36år och ska göra min andra insättning av en fryst 5dagars blastocyst. Det förra försöket blev tyvärr ett missfall i ca v 8.

  • Svar på tråden Kortison och blodförtunnande
  • Äldre 12 Nov 17:28
    #1

    Jag tog trombyl de två sista gångerna. Första gången tidigt missfall, andra gången gravid, nu i vecka 16+0. 75 mg om dagen.

  • Äldre 12 Nov 19:10
    #2

    Ah! grattis till graviditeten:)

    Var det läkaren som gav det som förslag? Vet du om det är vanligt?

    Tack för svaret

  • Äldre 12 Nov 20:20
    #3

    Ja, det var en läkare som tyckte det var värt att testa. Tydligen har tex Falun kört med trombyl länge, dock inte lika mycket längre. Sedan finns det olika bud - vissa menar att det inte finns några belägg för att det skulle underlätta medan andra menar att det för det. Detta var vår 7e insättning så jag vet nog var jag står i frågan...

    Tack och lycka till

  • Äldre 12 Nov 21:48
    #4

    Tack!

    Jag ska verkligen höra med vår läkare i morgon.

    Stort grattis igen:)

  • Äldre 12 Nov 22:15
    #5

    Intressant. Har undrar samma sak. Men känns som läkarna kanske bara rynkar på ögonbrynen. Men ska oxå ta upp detta. Ska göra fet snart nämligen. Tar man det direkt efter insättning?


    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 12 Nov 23:42
    #6

    Jag började några dagar efter för att undvika blödning vid insättningen. Har fortsatt sen dess.

  • Äldre 13 Nov 08:37
    #7

    Bara ett tips :

    Får man inte tag på Trombyl 75mg på recept, så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg på Apotea eller Apoteket. Sen delar man varje tablett i 3 delar så man kommer ner i rätt dos. Man måste komma under 100mg Albyl Minor per dag.

    Apoteken säljer också Tablettdelare så man slipper försöka dela tabletterna med en kniv.

  • Äldre 13 Nov 08:42
    #8

    Annars kontakta Marie på Fertilitetplus i Stockholm så kanske hon kan hjälpa er att få tag på recept på Trombyl, Fragmin och prednisolon (kortison). Det är många i Atentråden som går hos henne för Intralipid droppsättning.

    För att komma till Atentråden gå till " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

  • Äldre 13 Nov 18:19
    #9
    UndrandeSökare skrev 2018-11-13 08:37:12 följande:

    Bara ett tips :

    Får man inte tag på Trombyl 75mg på recept, så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg på Apotea eller Apoteket. Sen delar man varje tablett i 3 delar så man kommer ner i rätt dos. Man måste komma under 100mg Albyl Minor per dag.

    Apoteken säljer också Tablettdelare så man slipper försöka dela tabletterna med en kniv.


    Tack! Ska man ta en tredjedel varje dag?
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 13 Nov 18:50
    #10

    Vi har hos läkaren idag och han var helt i mot blodförtunnande och kortison....

    Men jag är ?sugen? ändå.....

  • Äldre 13 Nov 19:55
    #11
    Jooosen skrev 2018-11-13 18:19:59 följande:

    Tack! Ska man ta en tredjedel varje dag?


    Ja, en tredjedel Albyl Minor 250mg varje dag. Om det är för svårt att dela i 3 delsr, så dela i 4 delar istället. Det viktiga är att komma under 100mg per dag.
  • Äldre 13 Nov 19:57
    #12
    Elinmedlängtanombarn skrev 2018-11-13 18:50:33 följande:

    Vi har hos läkaren idag och han var helt i mot blodförtunnande och kortison....

    Men jag är ?sugen? ändå.....


    Ring och prata med barnmorskan Marie på Fertilitetplus istället. Hon har en läkare hon samarbetar med som kan skriva ut recept på blodförtunnande och kortison.
  • Äldre 13 Nov 20:48
    #13
    UndrandeSökare skrev 2018-11-13 19:55:37 följande:

    Ja, en tredjedel Albyl Minor 250mg varje dag. Om det är för svårt att dela i 3 delsr, så dela i 4 delar istället. Det viktiga är att komma under 100mg per dag.


    Okej tack! Kommer nog försöka testa om detta fet misslyckas (ett et som misslyckats nyligen)
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Äldre 13 Nov 21:08
    #14

    Vågar man göra på egenhand....???

  • Äldre 13 Nov 21:26
    #15
    Elinmedlängtanombarn skrev 2018-11-13 21:08:51 följande:

    Vågar man göra på egenhand....???


    Annars kontakta Dr D på Life clinic i Aten och gör en utredning genom honom, så får du sen en egen personlig behandlingsplan av honom som kvinnorna i Atentråden gjort. "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
  • Äldre 13 Nov 22:09
    #16
    Elinmedlängtanombarn skrev 2018-11-13 21:08:51 följande:

    Vågar man göra på egenhand....???


    Alltså, vi hade fem misslyckade försök bakom oss när en läkare föreslog detta då jag dessutom har anlag för propp vilket kan försvåra implanteringen. Jag skulle inte försöka själv utan att rådfråga läkare. Har du "bara" gjort något försök tycker jag att du ska göra som läkaren säger.
  • Äldre 13 Nov 22:34
    #17

    Ja jag har funderat och jag följer läkarens råd. Vi har ?bara? ett missfall bakom oss..(en 5dagars fryst blastocyst)

    Tack för alla svar!

  • Äldre 14 Nov 22:10
    #18
    +1

    Låter klokt. Stort lycka till!

Svar på tråden Kortison och blodförtunnande