• Anonym (missågren)

    Tveksam till abort

    Hej!

    Jag är gravid och nu när paniken lagt sig lite så är jag väldigt väldigt osäker.. jag är 22 och pluggar min första termin till ssk och trivs för bra för att behöva hoppa av redan. Är oxå rädd för riskerna med en abort för det står överallt att det inte påverkar mina chanser att bli mamma i framtiden men risken för komplikationer finns ju där endå? Älskar min sambo men jag känner inte att det är han som jag kommer gifta mig med i framtiden. Han har en ordnad ekonomi men jag har det inte utan försörjer mig på CSN just nu och det känns viktigt att kunna vara självständig innan det är dags. Med detta sagt är väl en abort ett bra val?

  • Svar på tråden Tveksam till abort
  • Anonym (missågren)

    Påstår ni att det finns människor som väljer abort som inte är tveksamma? Jag som knappt kan välja middag utan belsutsångest

  • Ällingen
    Anonym (missågren) skrev 2018-11-12 14:18:54 följande:

    Hej!

    Jag är gravid och nu när paniken lagt sig lite så är jag väldigt väldigt osäker.. jag är 22 och pluggar min första termin till ssk och trivs för bra för att behöva hoppa av redan. Är oxå rädd för riskerna med en abort för det står överallt att det inte påverkar mina chanser att bli mamma i framtiden men risken för komplikationer finns ju där endå? Älskar min sambo men jag känner inte att det är han som jag kommer gifta mig med i framtiden. Han har en ordnad ekonomi men jag har det inte utan försörjer mig på CSN just nu och det känns viktigt att kunna vara självständig innan det är dags. Med detta sagt är väl en abort ett bra val?


    Ja, med det sagt tycker jag att du ska göra abort. Vill du inte hellre planera barn och få barn med en man som du kan tänka dig leva med resten av ditt liv? Du är så ung och har livet framför dig.
  • Anonym (A)

    Bättre att göra abort om du är tveksam, det kommer chanser senare också. Är du med fel kille och inte har bra praktiska förutsättningar så ger du inte ett barn en bra början. Ingen brådska med att skaffa barn, du är ung och abort ger inte komplikationer att få barn senare!

  • Anonym (A)

    Själv mår jag hellre dåligt för att jag gjort abort en gång än mår dåligt för att jag låter (några celler utvecklas till ett) barn komma till världen utan föräldrar som har planerat och är redo. Vilket barn skulle välja att ha oförberedda föräldrar som bara väljer bort abort för att slippa må dåligt själva?

    Du är ung, du har säkert många chanser att skaffa barn, och då när du är beredd!

  • Anonym (Sofie)

    Om du är i början av en utbildning som du trivs med, inte är med mannen du ser dig själv skaffa barn med, inte känner att du har speciellt "ordnad ekonomi" och inte är vidare gammal tycker jag att en abort kan vara ett bra val för dig just nu.

    Men gå och prata med någon via vården för att få mer hjälp och info, och bara ha någon att bolla tankar med.

Svar på tråden Tveksam till abort